Betäcka halvblodssto med t ex Minotaurus (för ponnyavel)?

Liselott76

Trådstartare
Hur funkar det om man betäcker ett fullt stammat halvblodssto (gröna papper) med t ex Minotaurus som är godkänd för ponnyavel? Blir det grå papper då eller vad?

Kommer ev låna ett riktigt stort sto (Över 170) & vill få en mindre avkomma, 160-165. Hur stor är risken att man istället får en häst av ponnystorlek eller strax över?

Sv: Betäcka halvblodssto med t ex Minotaurus (för ponnyavel)?

Den risken finns inte att du får en ponnyavkomma, Minoutarios är 156cm hög så du kan mycket väl få en häst på 170cm!

Om du reggar i ASVH får du gråa papper. men raskod 04 (rent halvblod)

Men varför betäcka med honom om du vill ha en avkomma på 160-165cm? Det finns väl gott om andra hingstar då?

Grejen är den att stoet är stort & av kraftig typ så jag skulle vilja ha en liten, nätt hingst. Egentligen har väl inte höjden mest betydelse utan mer att den är väldigt nätt i typen & smidig.

Kanske jag skulle fundera på en hingst med mycket fullblod istället?

Då skulle jag nog inte välja Minotaurus, det är en trevlig hingst men han är ändå rätt grov och han har ju inte världens "nättaste" stam heller.

En hingst med högt xx-inslag alternativt en ren xx-hingst kanske vore nåt?
Vad är det för stam på stoet och vad vill du ha ut av avkomman?
Flyinge har en fin fullblodshingst som heter Roven xx han har gått svårt int hoppning och rör sig även väldigt bra.
Annars finns ju Haydn, han är drygt 160cm (strax över vill jag minnas) och har ett högt xx-inslag, minns just nu inte hur mycket men det är iaf 50%.

Jag skulle som de andra här rekommenderat välja en nätt SWB-hingst med mycket fullblodsinslag. Alt. en riktigt bra xx-hingst.

För att få en vägledning om mankhöjd kan du ju kolla BLUP-indexet för den egenskapen. Även på hingstar som ligger bakom stoet. Kanske är hon ett undantag och kanske inte heller lämnar stort efter sig.

Dirco Hästak är inte så många centimeter högre än Minotaurus, han är 158 enligt hingstkatalogen.

Knapplån!
Trist att inte lille Artist finns kvar för avel.

Visst är det!

fattar inte hur han kunde sänkas *mutter*

Hmm jag har bara sett stort efter Dirco. och det ligger stort bakom Dirco.

Mitt sto är 1,60 och hennes avkomma efter Dirco är 1,65.

Tack för alla svar!
Verkar vettigt att ta en häst med mycket fullblodsinlag, ska kika närmare på era förslag & även titta lite grundligare på stoets stam.

Hmm jag har bara sett stort efter Dirco. och det ligger stort bakom Dirco.

Mitt sto är 1,60 och hennes avkomma efter Dirco är 1,65.

Jo det är ju alltid olika utifrån vad man sett.
Jag har tom sett en avkomma med ponnymått efter honom (på ett 165 sto).

Det finns ju araber som är godkända för halvblodsavel. Då får du gröna papper på avkomman. Kanske ingen hit om man vill föda upp en prestationshäst, men om du vill ha en normalhäst med gröna papper så varför inte?

Stoet är efter Warsteiner-Gont.

Är ute efter en häst främst för hoppning men vill gärna ha trevliga gångarter också. Gont ska tydligen vara av äldre hoppstam?

Några fler tips nu när ni vet stammen?

Jag tänker att det är Gont e Colombo som har stått i Sverige.

Det ska vara en hopphäst av den äldre stammen, han ska ha stått i Sverige.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 275
Senast: MaRomer
·
Avel Hur fungerar det nu med de svenska hingstar (stationerade i Sverige) som är godkända i Oldenburgerförbundet men inte i ASVH - går det...
Svar
3
· Visningar
1 472
Senast: Verlin
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka