betäcka gammalt sto!

ylvaaskersund

Trådstartare
Trots många år bland hästar vet jag nästan ingenting om avel, nu har jag betstämt att betäcka mitt gamla sto och behöver tips bla när i brunsten ett sto har störst chans att bli dräktigt och om det är dumt att betäcka 163 cm sto med en 130 cm hög hingst. Tips och råd emottages tacksamt. Tant Ylva

Sv: betäcka gammalt sto!

Det finns massor av trådar om äldre ston och avel, prova att söka.

Vad har du för sto? Vad är målet med fölet? Varför välja en sådan liten hingst?
U

Jag är själv bara 160 och vill ha en lite mindre häst, jag ska alltså ha fölet själv och använda det vid skogsridning och lättare dressyr.

Du kan få en avkomma på tex 130, är du du beredda att riskera att få det?

Eftersom du inte vet vad som ligger bakom henne kan avkomman få nästan vilken storlek som helst.

17 år tycker jag inte är för gammalt om stoet är friskt i övrigt men jag skulle låta en veterinärkolla henne först innan betäckning.

Det är ännu svårare att gissa vad som kommer att nedärvas om man inte vet vad som ligger bakom.. Största chansen att få en i den höjden du önskar borde vara att välja en hingst med konsoliderad stam storleksmässigt i den storleken du önskar. Sedan vet man som sagt aldrig vad generna hittar på..
U

Och dessutom verkar det som att första avkomman blir lite mindre. (inbillar mig att ts häst är maidensto, vet ej varför)

Stämmer det? Så har det blivit för mig och även för en bekannt, våra stons första avkommor har blivit små.

Har två dvärghästar hemma...

Mitt stos första avkomma ser ut att bli stooor(både större än mamma och pappa) så det är inte alltid det blir så, men det verkar vara så i många fall.
U

Har du någon gissning på ras/raser i stoet? Och som i all avel, vilka är de fantastiska egenskaper hon har som gör att du vill ha en avkomma till just henne? Vilka är hennes svagheter? Kanske extra vuiktigt att välja en hingst som verkligen har hennes positiva egenskaper och en hingst som har en stam där hennes svagheter inte finns i de närmaste generationerna. Är hon exempelvis nervös och stressad men elastisk och ridbar kan det vara ett bra alternativ att välja en hingst som är elastisk och ridbar men samtidigt cool och godmodig. Om du nu önskar en coolare avkomma.

U

När ett äldre sto får sitt första föl brukar de ofta bli ganska små och avkomman kan ju helt klart bli lika liten som hingsten. Hade jag varit som du hade jag gjort en hälsokontroll av veterinär på stoet och sedan hade jag valt den hingst som kompletterar henne allra bäst.

Vill du ha en liten häst eller en ponny hade jag nog satsat på en större ridponnyhingst eller liknande. En hingst på ca 150 borde ge en avkomma på 150-160 med ditt sto men det kan man ju aldrig veta säkert, särskilt inte om man inte har någon stam på stoet.

Titta även på hingstens stamtavla om han har större eller mindre bakom sig för att få en bättre översikt. Att betäcka ett äldre sto är ju alltid en risk men är hästen undersökt av vet och konstaterad frisk så är det ju inga problem att hästen är 17, hon kan ju trots allt bli 10 år till om hon har hälsan i behåll. Sen kanske inte fertiliteten är den bästa. Kolla hingstens dräktighetsprocent.

Lycka till!

Jag är mina långa föräldrars första avkomma och jag blev en liten stubbe medans de tre yngre odågorna blev långa och tjusiga.:mad:

Lite ot.:p

Och dessutom verkar det som att första avkomman blir lite mindre. (inbillar mig att ts häst är maidensto, vet ej varför)

Stämmer det? Så har det blivit för mig och även för en bekannt, våra stons första avkommor har blivit små.

Har två dvärghästar hemma...

Vad är maidensto för ngt?

Mitt sto har travare i sej och ngt annat, hingstägaren säger att han alltid ger större föl än vad han är själv, men nu har jag blivit tveksam och väljer nog en större hingst. Men på vilken av brunstdagarna är det störst chans att hon blir dräktig?

Mitt sto har travare i sej och ngt annat, hingstägaren säger att han alltid ger större föl än vad han är själv, men nu har jag blivit tveksam och väljer nog en större hingst. Men på vilken av brunstdagarna är det störst chans att hon blir dräktig?

Allt det där kan hingsthållaren. Det har diskuterats mycket om korsningsavel, produktion av hästar etc i andra trådar och jag känner att jag harsagt mitt där. Vill bara slå ett slag för att du väljer en godkänd hingst eftersom det finns så många fördelar med det. (den är bedömd att vara lämplig i avel, och godkänd veterinärt(inga kända ärftliga defekter etc), kraven är dock slappare för araber)
Ett annat tillägg är att en riktigt intressant pappa gissningsvis höjer värdet på avkomman vid ev. försäljning ellerom det är ett sto, vid ev. framtida avel. Det brukar dessutom vara billigare att regga e. godkänd far.
U

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Islandshäst Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar. Har någon förslag på hingst? Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 501
Senast: netia
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 203
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare