Betäcka gammalt sto?

C

caija

Jag har en gammal travare på 20 år, hon är mycket snäll och trevlig på alla sätt och vis och hennes psyke är fantastiskt. Därför vill jag gärna ha ett föl på henne innan hon blir för gammal.

hon är i relativt god kondition, brunstar så det står härliga till. Hon uppvaktar vallackerna i hagen och det har även gått så långt att hon vänt ändan till mot mig och gnuggat rumpan mot mig med svansen på sned. Det är ingen tvekan om vad hon vill.

Vad finns det för risker med ett så gammalt sto? hon har haft tre föl tidigare men det var för mer än 5 år sedan. Hingstägare jag talat med både PRE-hingstägare och Vamrblodshingstägare har sagt attd etinte ska vara några problem. Medan en väninna till mig målar upp världens skräckexempel.

Vad tycker ni?

Sv: Betäcka gammalt sto?

Vad är det som gör att hon passar för avel överhuvudtaget?

Åldern borde inte spela någon roll om hästen är frisk.

Om du "bara" vill ha en gammal snäll travare med fantastiskt psyke tycker jag att du lika gärna kan köpa en sådan när tiden är kommen. Det kommer att bli betydligt billigare och kommer att vara mycket säkrare för dig att veta vad du får.

Om du i bekantskapskretsen känner par med barn - kolla på deras barn, samma föräldrar men ofta har de helt andra personligheter! :rofl:

När jag jobbade på stuteri i min "ungdom" så fanns det Många 20+ ston som kom för betäckning. Det var inga som helst problem, med brust, dräktighet eller fölning. Vill du ha föl på henne så betäck henne du. Risken att nått går på tok är inte direkt överhängande om hästen är i bra skick och hel och frisk :smirk:

ridtravare skrev:
Om du "bara" vill ha en gammal snäll travare med fantastiskt psyke tycker jag att du lika gärna kan köpa en sådan när tiden är kommen. Det kommer att bli betydligt billigare och kommer att vara mycket säkrare för dig att veta vad du får.

Hon har redan en snäll gammal travare, med bra psyke........

Vill du betäcka, så gör det då..Min fd pålle var 19 när hon fick sista fölingen. Det jag märkte var: Hon var absolut inte den dära räbban till mamma som hon vart med de 3 andra hon fått i unga år. Snarare så fick fölingen göra *lite som den ville* ;)...Men annars gick allt bra...Grejjen med äldre ston är väl mera att dom kanske inte tar sig så bra som yngre. Jag fick inseminera 2 ggr.

Jo, vad jag menade var, vad vill hon ha ut av att ta föl, en till som mamman är ?

Annars bör det väl gå bra att ta föl, jag har för mig att det finns statistik att framgångsrika travare inte är födda av mammor som är över 16 år, men å andra sidan går allt att bevisa med statistik...Stoet kommer att vara 21 då fölet föds eller 22 om hon inte hinner betäcka nu i år, sedan om hon anser att stoet orkar med en fölunge 6 mån minst efter förlossningen- så varför inte? Hästar kan ju bli c:a 30 år...

Jag har ett sto på 20 som är dräktig. Tog sig på första försöket. Mår stoet bra. friskoch i god kondition så tycker jag man kan försöka. De tar sig ju inte om de inte orkar med ett föl

Grannen betäckte sitt 20 åriga sto förra året, för första gången! Och iår har hon fått en jättefin fölunge:) Sen så blev det ju lite problem som nyfödd med förstoppning o sånt, men det hade inget med stoets ålder att göra! Visst kan riskerna vara lite större med en äldre häst, men eftersom hon haft föl tidigare o är i bra kondtion så är det nog inte större risker än en medelålders märr. Så vill du betäcka så tycker jag du ska göra det så länge ditt sto är frisk! :p

Liknande trådar

Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Avel Är fortfarande intresserad av att ta ett föl efter mitt sto. Testat 2009 och 2011 utan resultat, 2011 mer seriöst med flera försök, dock...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: vinkelina
·
Avel mitt sto fyller 19 år i maj. har föl som 5 åring Skulle egentligen blivit betäckt i år, men av olika orsaker blev de inte så. är i...
Svar
12
· Visningar
2 931
Senast: eigollet
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka