Betäcka eller inte?

Iaraphel

Trådstartare
Jag har en 02a här hemma som om allt går vägen ska bli fälttävlanshäst, hon är sent utvecklad men har tagit sig bra nu sista året, men är ej helt "färdig" (det är väl ingen 4åring menmen).
hon ska iaf betäckas och få ett föl innan hon går ut på tävlingsbanorna är det tänkt.
Frågan är dock om jag ska betäcka i år eller nästa år?
Det som gör att jag tvekar att betäcka i år är ju att hon som sagt inte är helt färdigutvecklad + att jag vill visa henne på kvaliten (exteriör först och främst, dressyr/hopp om hon är färdig för det då), är det någon fara att åka iväg och visa? ska man i sådana fall betäcka tidigt så det är "överstökat" och de första känsliga veckorna är över, eller ska man vänta till sommaren så ev, föl inne i magen inte hinner bli "synligt"?

Fördelen med att betäcka i år är att hon har väldigt extrema brunster :eek: Och hoppas väl på att hon ska bli stabilare av att ha fått ett föl, gärna då så fort som möjligt (hon brunstar alltså även nu under vintern). Samt att hon då efter fölning och allt sådant vid 5 års ålder kan börja utbildas/tränas och därefter hållas igång utan uppehåll.

Ska även ta upp frågan med veterinär som även jobbar på hingststationen, och tränaren. Vet att tränaren i somras tyckte att det skulle vara en bra idé att betäcka nu till våren, men då trodde vi inte hon skulle dra iväg mer på höjden vilket hon har gjort. vi diskuterade då även lämplig hingst till henne och kom överrens om att 88 keys skulle nog passa perfekt, och vad jag har hört på ryktesvägar (dock ej 100 på det) så kommer han att stå uppstallad på hingststationen där jag i sådana fall tar henne :idea: (+ i kanten).

Så, skulle vara tacksam för era åsikter!..

//J

Sv: Betäcka eller inte?

Jag skulle absolut betäcka i år. Det går ju att rida och utbilda ändå. Så kan hon smälta det hon lärt sig under mammaledigheten. Det går ju inte att träna så hårt ändå med en så ung häst.

Har oxå en -02:a och jag funderar på Kvalitén med. Ev. komemr jag ta någon avkomma framöver men jag undrar lite om Kvalitén. Måste man inte rida dem om de ska vara med. Man kan väl inte enbart visa dem för hand och löshoppa dem?

Man kan rida dem på kvalitetsvisningen trots att de är betäckta. Jag var fodervärd åt en 4-åring för några år sen och hon betäcktes i maj och visades sen på kvalitetsvisning i augusti utan problem. Dock hoppades hon ej uppsuttet, men det var egentligen inte pga dräktigheten utan mer för att hon inte var färdig för det. Det är bara om hästen skulle vara så bra att man går vidare till final som det kan bli problem, eftersom de inte får deltaga när de är för långt gångna i dräktigheten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 238
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar