Betäcka -93:a?

Aston

Trådstartare
kort och enkelt: Skulle ni våga betäcka ett sto som är född -93?
Fullblod, fräsch aldrig varit sjuk, har haft ett föl för ca 9 år sen tror jag.

Sv: Betäcka -93:a?

Klart man skulle - betäckte vår 22-åring (nu 25) som var fullt frisk och fin och fräsch. Man får ju bedöma individen.

Ja det skulle jag våga.
Men jag hade nog inte gjort alltför många försök om hon inte tog sig

Jag har tänkt att betäcka min 93:a nu till våren/sommaren, och hon har aldrig haft föl. Jag tror att så länge stoet har brunsterna i ordning och att allt är OK efter en vetkontroll så är det bara att prova. :)
Men man bör vara medveten om att det KAN vara svårare för ett äldre sto att ta sig.
Lycka till om du bestämmer dig för betäckning! :)

kl

Absolut!

Det viktiga är ju att de är fräscha, min -90a ska betäckas om i vår om hon är fräsch!
Nu fick hon förvisso föl i år men ändå. Som Klippan skriver så är det ju en chansning man får vara medveten om att den kanske inte går hem och man kastat pengarna i sjön, men å andra sidan kan man stå med ett 4 årigt fräscht maiden sto som inte tar sig heller.

Men talesättet är ju att de inte brukar ta sig om om inte fixar att dräktigheten.

Hur har era hästar sett ut efter fölningen? Vill ju inte att hon blir allt för medtagen av det. Men förstår att hon kommer se anorlunda ut. Kan man kolla upp innan om hon är frisk för det? Typ gyn undersökning? :-)

Jo man kan be att en vet gör en gynokologisk undersökning på stoet innan det är dags för betäckning.

Låt en veterinär undersöka henne, jag lät göra en gynundersökning på mitt sto när hon var 14 år och skulle betäckas första gången.

Vad gäller fodring så gjorde jag själv misstaget vid första fölningen att inte fodra upp stoet i tillräckligt hull, efter en knapp vecka hade fölet diat så mycket att man såg revbenen på stoet. Efter det så fodrar jag så att hon är lite i överhull vid fölning, då brukar hon hålla för digivande. Om man som du har ett fullblod som brukar vara svårfödda är det särskilt viktigt att se till att hon är i gott hull, men hon ska inte vara fet. Mitt sto är hälften fullblod, men skulle man sätta henne på en uträknad foderstat ser hon ut som ett ärende för djurskyddsmyndigheten efter en månad:crazy:

Mitt sto är 20 år och dräktig med föl vid sidan och min plan är att hon ska betäckas igen nästa om hon fortsätter vara så frisk och pigg som hon är idag!

Ett litet tillägg: se till att det inte finns nattlampa istallet vilket kan rubba årstidsrytmen för stoet och störa hennes slemhinnor om hon tror på sommaren att det är eftersäsong

Okej då ska jag nog gynundersöka henne då ifall hon ska betäckas.
Är inne på min andra dräktiga sto nu iår men det har varit yngre hästar. Och detta stoet betyder MASSOR för mig (min första egna häst) så vill verkligen vara försiktig.

Jag förstår hur du känner, det är samma för mig..Min första egna, plus att det är min första betäckning så det är ju sådär xtra spännande.:banana: Och då vill man ju verkligen vara försiktig med tanke på åldern.

Sen så är det ju bra att man börjar i god tid om man ska seminera, för brunsterna brukar oftast vara starkast på våren/försommaren. Bra hull, mycket solljus, grönt gräs, och sällskap av andra hästar stimulerar ofta brunsterna positivt.

Har du hunnit fundera något på val av hingst? :)

Min ser ut helt normalt efter sina fölningar. Hon är nog ett praktexempel på avelsmärr egentligen. Tar sig direkt och ser ut som hon aldrig haft föl efteråt.

Håller med de andra. Är hon bara frisk och i god kondition så bör det inte vara några problem. En fördel är ju att hon har haft föl tidigare.

Mamman till stoet jag jag lånar magen på nu fick sina tre sista föl som 21, 22 och 24 år. Hon var en rejäl fullblodsmärr och har fått tolv föl totalt. Kan tänka mig att ditt sto har bättre kondition än vad ett gammalt fölsto har;)

Håller tummarna och lycka till.
Har du funderat på hingst än?

Nej jag har inte hunnit göra det så mkt. Behöver någon hingst som kan komplitera hennes "brister".
Hon är bara 158 cm hög så vill ha en lite större hingst. Vill ha en avkomma på 165 kanske :-)
Sen vill jag att det ska vara ett stadigt halvblod då hon är typiskt fullblod, het och känslig. Inte en kort hingst då hon är kvadratisk mot kort i kroppen.
Har ni några förslag kanske? Hopphingst då eller multi.

Fetcher N?
Dubbeltalang som tävlas i hoppning, långlinjerad åt det lite grövre hållet, verkar vara väldigt bra i skallen de gånger jag sett honom. Hans första årgång är tre nästa år och borde synas på treårstester.

KL

Har en 93-a som är dräktig för första gången. Funderar på det här med att fodra upp dem. Vad ger du dina hästar för foder? Och när börjar du ge dem mer?
Min har i stort sett fri tillgång till hösilage och får utöver det havre. Hade en naturterapeut hemma till en annan häst och han tyckte att hästarna bara ska ha grovfoder.:confused:
Rid henne fortfarande ett par dagar i veckan. Är i 4-e månaden nu.

Tja har du ett bra grovfoder som täcker det hästen behöver så är det rätt onödigt att ge hästen havre. Onödigt för din plånbok också :D

Har en 91-a som jag betäcker vartannat år oftast. Hon tar sig alltid och verkar må som allra bäst när hon är dräktig eller nyfölad av någon anledning.

Om gyn koll är okej, hästen är frisk och glad och tar sig inom rimlig tid (inte alla unga hästar som tar sig första gången heller) så ser jag inga problem med att betäcka just vad gäller åldern.

Lycka till!

Det har varit lite beroende på hur mycket grovfoder mitt sto velat äta. Senaste dräktigheten ville hon inte ha så mycket som hon brukar och borde, då fick jag tidigt gå in med lusern för att täcka hennes behov. När hon trots det var i tunnaste laget kompletterade jag med rapsolja. Trots att hon bara är hälften fullblod har hon skalle som ett helt och kan inte få för mycket kraftfoder, jag vill inte ha ett högdräktigt gammalt sto som blir så het att hon inte mår bra av att inte motioneras så mycket för hennes fysik klarar inte att springa så mycket.
Generellt sett ska man fodra upp sista tredjedelen av dräktigheten. Jag gjorde det enligt tabeller första dräktigheten men det visade sig snabbt att det inte var tillräckligt och nu har jag lärt mig.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 940
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv