Betäcka 4-gångare/5-gångare?

A

annax

Hur fungerar det nu? Ska man inte betäcka 4-gångare med 4-gångare? 5-gångare med 5-gångare? :confused:

Sv: Betäcka 4-gångare/5-gångare?

spelar nog ingen roll om man tex inte tänkt sig att ha en 5gångare för då är det bäst att ta 2 5gångare med varan....om jag inte har helt fel.

min hästs föräldrar: mamman 5gångare pappan har säker lite pass alltås 4 ½gångare men inget som han fått godkänt för och de 2 blev min lilla 4gångare som inte visat ett enda pass steg så det är nog helt olika vad man får men man får nog kolla rätt mkt tillbaka i stammen oxå för att få ett humm...

vill man ha en riktigt passhäst o tävla med m.m så ska man väl kanske inte blanda in 4 gångare.

men jag har då aldrig hört att man inte ska ta 4gångare med 4gångare.??? varför i så fall? måste det finnas med lite pass hela tiden lr?

Det beror lite på: har du en fyrgångare med svag tölt så vill man ju minst ta en fyrgångare med starkare tölt eller 4,5 gångarter eller fem. Beror ju på hur pass mycket pass man vill ha in, och hur traven är.

Har man en femgångare kan det ändå vara aktuellt med en fyrgångare till den i aveln, man kanske hoppas på en starkare tölt men att avkomman trots detta har pass.

Det finns i dag en fyrgångshingst i Sverige med bedömning över 8,0 som ren fyrgångare med 5,0 för passen. Den har en HELBROR som är femgångare och bedömd som sådan. Givetvis finns passanlag/ tendenser även hos fyrgångaren, men inget som utvecklats. Så det är lite svårt att stupsäkert säga nånting som är en regel - alla hästar är ju olika individer.

Vad jag har lärt mej så ska man välja en hingst som har bra av det som stoet har sämre av. Exempel; att stoet har dålig trav, då väljer men en hingst med bra trav.

ang skrev:
Det beror lite på: har du en fyrgångare med svag tölt så vill man ju minst ta en fyrgångare med starkare tölt eller 4,5 gångarter eller fem. Beror ju på hur pass mycket pass man vill ha in, och hur traven är.

Har man en femgångare kan det ändå vara aktuellt med en fyrgångare till den i aveln, man kanske hoppas på en starkare tölt men att avkomman trots detta har pass.

Det finns i dag en fyrgångshingst i Sverige med bedömning över 8,0 som ren fyrgångare med 5,0 för passen. Den har en HELBROR som är femgångare och bedömd som sådan. Givetvis finns passanlag/ tendenser även hos fyrgångaren, men inget som utvecklats. Så det är lite svårt att stupsäkert säga nånting som är en regel - alla hästar är ju olika individer.

vilken/vilka hingstar är det du syftar på?

Måste ha blivit lite koko för jag hittar inte namnet, och tror inte att de jag syftade på är mera än HALVsyskon. Och då är det INTE unikt alls. Återkommer om jag får ordning på hjärnkontoret.

:bow:
Nu var det ju inte det, men det är väl faktiskt ett annat bra exempel?!

Hrafnfaxi och Rafn var iallafall de första jag täntke på när du skrev helbröder, har du fortfarande inte kommit på?

Svíþjóð skrev:
Hrafnfaxi och Rafn var iallafall de första jag täntke på när du skrev helbröder, har du fortfarande inte kommit på?

Det tänkte jag också på :idea:

Poplan skrev:
Vad jag har lärt mej så ska man välja en hingst som har bra av det som stoet har sämre av. Exempel; att stoet har dålig trav, då väljer men en hingst med bra trav.

Eller också skippar man att avla på stoet med den dåliga traven! Ärligt talat tycker jag att för att avla på en häst där någon gångart är "dålig" så tycker jag att den skall ha något alldeles särskilt extra att ge som man är ute efter. För mig är det en självklarhet att mina avelsston skall ha tre starka grundgångarter samt bra tölt. De skall också ha bra lynne och vara fria från defekter som kan påverka deras livslängd, hälsa och hållbarhet som ridhäst. Jag tycker även att en 5-gångssto skall uppfylla de kraven. Numera har jag bara 4- och 4½-gångssto, dvs de har inte så mycket pass så det är lönt att ta fram dem. Jag betäcker med 4½- eller 5-gångshingstar med bra grundgångarter och tölt. Jag skulle aldrig använda en häst i avel med dålig skritt, trav, galopp eller tölt. Chansen att man lyckas kompensera upp de dåliga anlagen hos en föräldraindivid är tyvärr mindre än 50%. Risken är lika stor att man istället för att få det bästa av föräldradjuren, får det sämsta...

Jag har därför ingen förståelse för att en hingst kan bli godkänd om den har lägre än 7,5 på någon av grundgångarterna eller tölt och jag skulle inte använda en sådan i avel. Finns godkända hingstar med 5 på trav, dvs de visar ingen trav, men hög totalpoäng. Att avla på en sådan hingst känns för mig som att tigga om problem med gångarterna på avkommorna. En häst som inte kan trava är oftast väldigt styv i sidorna eller spänd och jag tycker inte man skall avla fram sådana hästar. Båda föräldradjuren bör vara inom ens avelsmål enligt min mening.

Jag skrev i en annan tråd att säkrast resultat anser jag mig få genom att använda djur som är ganska lika. Och här tänker jag både på exteriör, gångarter och psyke. Om jag ville avla fram bra femgångshästar skulle jag satsa på ston med 5 bra gångarter och använda en hingst med fem bra gångarter. Vill jag ha bra 4-gångshästar använder jag 4- eller 4½-gångsston med 4 bra gångarter och betäcker med 4-, 4½- eller 5-gångshingstar med bra grundgångarter och tölt.

Jag betäcker ogärna en ren 4-gångare med en ren 4-gångare däremot eftersom det kan göra att tölten blir mindre naturlig och svårare att plocka fram på avkomman. Det är i alla fall min erfarenhet. Här räknar jag naturtöltaren med rena grundgångarter och utan pass, som 4½-gångare medan den häst som har rena grundgångarter men där tölten måste plockas fram och hästen saknar pass räknas till ren 4-gångare och 2 sådana individer kombinerar jag aldrig.

Enligt Einar Öder Magnusson gjorde man så i Tyskland att man renodlade 4-gångsaveln resp 5-gångsaveln. I det första fallet ledde det enligt honom till att väldigt många hästar fick artificiell tölt, dvs den var inte naturlig och man fick träna mycket för att plocka fram den. Det är i allafall inte den typ av häst som jag vill avla fram.

Senast ändrad av en moderator:

freyja skrev:
Är det "(H)rafnarna" du tänker på?

Det var också det två jag tänkte på. De är ett utmärkt exempel på hur olika anlagen kan fördela sig! Nu tror jag inte Rafn är ren 4-gångare utan mer 4½-gångare men det visar hur olika anlagen slår och att man bör vara noga med att ha två bra föräldraindivider när man avlar så att de olika kombinationerna som blir resultatet ändå blir så bra hästar som möjligt och för att minska risken att få fram hästar som har sämre anlag. Man kan aldrig gardera sig helt ändå men man kan ju få ner %-andelen ordentligt!

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: Wenniz
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023