Sv: Betäcka 4-gångare/5-gångare?
Poplan skrev:
Vad jag har lärt mej så ska man välja en hingst som har bra av det som stoet har sämre av. Exempel; att stoet har dålig trav, då väljer men en hingst med bra trav.
Eller också skippar man att avla på stoet med den dåliga traven! Ärligt talat tycker jag att för att avla på en häst där någon gångart är "dålig" så tycker jag att den skall ha något alldeles särskilt extra att ge som man är ute efter. För mig är det en självklarhet att mina avelsston skall ha tre starka grundgångarter samt bra tölt. De skall också ha bra lynne och vara fria från defekter som kan påverka deras livslängd, hälsa och hållbarhet som ridhäst. Jag tycker även att en 5-gångssto skall uppfylla de kraven. Numera har jag bara 4- och 4½-gångssto, dvs de har inte så mycket pass så det är lönt att ta fram dem. Jag betäcker med 4½- eller 5-gångshingstar med bra grundgångarter och tölt. Jag skulle aldrig använda en häst i avel med dålig skritt, trav, galopp eller tölt. Chansen att man lyckas kompensera upp de dåliga anlagen hos en föräldraindivid är tyvärr mindre än 50%. Risken är lika stor att man istället för att få det bästa av föräldradjuren, får det sämsta...
Jag har därför ingen förståelse för att en hingst kan bli godkänd om den har lägre än 7,5 på någon av grundgångarterna eller tölt och jag skulle inte använda en sådan i avel. Finns godkända hingstar med 5 på trav, dvs de visar ingen trav, men hög totalpoäng. Att avla på en sådan hingst känns för mig som att tigga om problem med gångarterna på avkommorna. En häst som inte kan trava är oftast väldigt styv i sidorna eller spänd och jag tycker inte man skall avla fram sådana hästar. Båda föräldradjuren bör vara inom ens avelsmål enligt min mening.
Jag skrev i en annan tråd att säkrast resultat anser jag mig få genom att använda djur som är ganska lika. Och här tänker jag både på exteriör, gångarter och psyke. Om jag ville avla fram bra femgångshästar skulle jag satsa på ston med 5 bra gångarter och använda en hingst med fem bra gångarter. Vill jag ha bra 4-gångshästar använder jag 4- eller 4½-gångsston med 4 bra gångarter och betäcker med 4-, 4½- eller 5-gångshingstar med bra grundgångarter och tölt.
Jag betäcker ogärna en ren 4-gångare med en ren 4-gångare däremot eftersom det kan göra att tölten blir mindre naturlig och svårare att plocka fram på avkomman. Det är i alla fall min erfarenhet. Här räknar jag naturtöltaren med rena grundgångarter och utan pass, som 4½-gångare medan den häst som har rena grundgångarter men där tölten måste plockas fram och hästen saknar pass räknas till ren 4-gångare och 2 sådana individer kombinerar jag aldrig.
Enligt Einar Öder Magnusson gjorde man så i Tyskland att man renodlade 4-gångsaveln resp 5-gångsaveln. I det första fallet ledde det enligt honom till att väldigt många hästar fick artificiell tölt, dvs den var inte naturlig och man fick träna mycket för att plocka fram den. Det är i allafall inte den typ av häst som jag vill avla fram.