Betäcka 3 åring!?

Mysaan

Trådstartare
Jag är säkert superkorkad nu men jag har läst på flera ställen om 3 åringar som betäcks. Är inte det tidigt? Eller är det vanligt att man betäcker så tidigt?

Sv: Betäcka 3 åring!?

Det är vanligt. Oftast visar man dem som 3 åringar på premiering och försöker ta avelsdiplom, låter dem få föl som 4 åring och går sedan kvaliten som 5 åring och tävlas sedan.

Det finns tom. dom som bet. 2åringar. Det tycker jag är tidigt och fel.

Där jag sommarjobbar betäcks rätt ofta 3-åringar, emellanåt också 2-åringar... det känns för tidigt tycker iaf jag.

som Welsh skriver så är det vanligt att man betäcker en 3 åring. jag betäckte mitt sto första gången när hon var 3 år. men hon kastade tyvärr. har betäckt henne i år igen och nu är hon 5 år.

Tidiga betäckningar leder till snabbare avkommebedömning vilket i sin tur leder till snabbare avelsframsteg. Jag ser inga problem med att betäcka treårsston. Tvåårsstona är det lite värre med, det gäller att man är en rutinerad uppfödare för att avgöra om dessa ston verkligen är mogna för betäckning.

*knapplån*

TYcker det låter så ungt. Men tvååringar :eek: :confused: Jag har en 1½ åring hemma nu och jag skulle aldrig komma på tanken att betäcka henne om ett ½ år. Hon ser mer ut som ett föl än en ettåring.

Fast då är dte inte tidigt utan bara jag som känner så då. Tack för era svar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka