betäcka 2-åring?

kisse

Trådstartare
Hur vanligt är det att betäcka en tvååring? Har själv väntat tills hon är tre, men fick då höra att då missar man en massa tid... 4-årschamp., breeders osv.
Fick av en annan person höra att om man betäcker som 3-åring så får man gå alla dessa tävlingar med årskullen efter, stämmer detta?Vad säger ni? /Inte så insatt som ni märker.

Sv: betäcka 2-åring?

Vänta tills hästen är tre!

Du förlorar inte så mycket tid, utan snarare tvärtom. Är hästen inriden och visad som 3-åring så kan man fortsätta utbilda och rida den under dräktigheten ändå, en 3-åring arbetas ju ändå inte så intensivt! Och en 3-åring ger man ju ändå en massa vilor så att man sedan tar det lugnare/ställer av i slutet av dräktighet är ju bara en fördel.

Ett sto som har fått föl tävlas sedan som 4,5, och 6-åring med de som är ett år yngre. Med andra ord går 7-åringen som fått föl fortfarande unghästklasser.

Så det är ingen nackdel alls för tävlandet att betäcka som 3-åring!

Jo, jag själv har väntat. Känns bra att höra att det stämmer, alltså att hon får gå med de yngre hästarna sedan när hon ska börja tävlas så småningom... Tack.

Det finns en del som betäcker när hästarna är två men detta ska naturligtvis bero på hur utvecklad ens häst är.
Utomland är det vanligt bland ponnyer och även i sverige finns uppfödare som betäcker tvååringar.
Själv har jag ett mkt välutvecklat ridponnysto som är två år men väntar att betäcka henne tidigt nästa vår istället.

Du kan som sagt rida årgångstävlingarna med de hästarna som är ett år yngre. Den enda gången som det inte är tillåtet är i Falsterbos sexårsklass, där får inte sjuåriga fölston vara med. Men Breeders kan de fortfarande gå när de är sju år (med sexåringarna då).

Har ett sexårigt sto som haft föl och som gick fyraårschampionatet förra året och ska gå Breeders nu nästa vecka. Jag tycker absolut att det var bra att ta föl på henne som treåring. Vi har en fin avkomma och har möjlighet att se vad det blir av denne medan stoet meriteras. Dessutom fick stoet lite extra tid på sig att mogna. Jag tvivlar på att hon skulle kunna ha gått årgångschampionaten med sina jämnåriga. Hon är stor och behövde lite extra tid.

Du får inte glömma bort att hästar är också barn, en 3-4 åring är typ som en tonåring i människo år, dom måste också få leva ut livet som liten innan dom måste ta steget in till vuxnlivet. och ni vet vilka reaktioner det blir när en 15- 16-17-18 åring blir på smällen :angel:

så tänk dig för innan du planerar nått

Dessie skrev:
Du får inte glömma bort att hästar är också barn, en 3-4 åring är typ som en tonåring i människo år, dom måste också få leva ut livet som liten innan dom måste ta steget in till vuxnlivet. och ni vet vilka reaktioner det blir när en 15- 16-17-18 åring blir på smällen :angel:

En fyraårig märr med föl vid sidan är lika bra mamma som sina äldre "systrar"

Tonåringar är dom vid ett-ett och etthalvt årsåldern.

AM

Jo men vist kan en 4 årig märr vara en skit bra morsa men jag tycker endå att dom är tonåringar vid 4 har i alla fall stämt in på ett av mina ston,( den andra kan ja inte svara på för ja köpte henne som 8 åring)

Ett tips är att svara till rätt användare. Det kommer att bespara dig och alla oss andra en del missförstånd. För jag gissar/hoppas att detta inte var till mig:

Dessie skrev:
Såvitt jag vet har jag inte planerat något som jag borde ställas till svars för... ;) Inte för tillfället iallafall. :p

För övrig så kan jag bara instämma med Nafayette. Ett fyraårigt sto är definitivt klar för att vara mamma, även om det givetvis alltid går att hitta ett eller några undantag (det gäller ju det mesta och har nog orsakat många av Bukefalos diskusioner ;) ).

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
974
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III