betäcka -10, hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare alke_
  • Startdatum Startdatum
A

alke_

Hej!

Har ett sto som jag evt tänkt betäcka nästa år efter 3-års testet beroende på bedömning mm :) evt annars som 4-åring, men de får tiden visa.

Har aldrig haft med avel innan så är totalt nybörjare så vill ha lite hjälp med funderingar ang evt hingst!

Stoet är e: Cardento, ue: Tamburin.
Korrekt i sina extremiteter vad jag kan se och har en ok exteriör samt ok gångarter.

http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#0
67503_1254597770.jpg

http://www.blup.se/sv-SE/horses/209739-cara-mia-swb

Vill ha en hopphingst till henne. Ej av den tyngre modellen. Det ska bli en framtidshäst med bra huvud o ridbarhet o exteriör o som förhoppningsvis ärver några hoppgener!

Vad tror ni som kan :idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: betäcka -10, hingst?

Hej!

Har ett sto som jag evt tänkt betäcka nästa år efter 3-års testet beroende på bedömning mm :) evt annars som 4-åring, men de får tiden visa.

Har aldrig haft med avel innan så är totalt nybörjare så vill ha lite hjälp med funderingar ang evt hingst!

Stoet är e: Cardento, ue: Tamburin.
Korrekt i sina extremiteter vad jag kan se och har en ok exteriör samt ok gångarter.

..

Vill ha en hopphingst till henne. Ej av den tyngre modellen. Det ska bli en framtidshäst med bra huvud o ridbarhet o exteriör o som förhoppningsvis ärver några hoppgener!

Vad tror ni som kan :idea:

Tornesch, Nobel, Aerline H, Camaro M, Last Liberty, Lambourghini, Alligator Fontaine och Jaguar Mail är några möjliga kandidater. Vad är stoets styrkoroch svagheter? Storlek? Temperament? etc..
/U

Alligator Fontaine räknas väl knappast som smäcker typförbättrare? :)

Jag tror att Cuper skulle kunna passa ditt sto perfekt. Han lämnar smäckra och vackra hästar med trevlig gång och hoppteknik. Han har givetvis även ett bra temperament. Jag har träffat han IRL och sett honom under ridning och han verkar vara en riktigt bussig häst att rida. Verkar även trevlig i hanteringen.

Jag skulle varken kalla honom typförbättrare eller gångartsförbättrare. Dessutom verkar han inte vara helt lättriden heller.

Tack alla för svar!

Har inte haft henne så länge 1mån nu bara men har ett bra temprament, lite eldig men samarbetsvillig o lärolätt!
Har bra gångarter inte överglänsande men helt ok. Hoppar med en trevlig teknik inte löshoppat mycke innan o jag har bara hoppat henne 1gång men visar sig vara rätt hinderklok o ok teknik änsålänge.
Hon kommer hamna på +170 så lagom stor!

När jag tittat runt på hingstarna lite innan jag frågade här så har jag fastnat lite för Camaro M, Corland, Aerline H, Starkast känner jag för Camaro M men som sagt jag vet ingenting ang avel så de bara magkänslan som pratar, o sen får jag se ang vad som sägs på 3.årstestet så har man lite mer att gå på ang vad som behöver förbättras!

Men vad anser ni om dom 3hingstarna, Camaro M, Corland, Aerline H. Hur e dom, vad förvärver dom. Negativt/positivt allmänt?

När de gäller Aerline H så har jag förtillfället en ettårs hingst här på bete. Jag var inte så förtjust i hingsten innan men sedan att ha träffat den här ungen och också hans mamma. Som är mer än lovligt het och hård innan för pannbenet, så har jag omvärderat honom. Unghingsten är otroligt lätthanterlig, ädel och rör sig mycket bra. Väldigt olik sin mamma i nästan allt.

Det finns en massa fina hingstar till ditt sto, bla om du kikar in på Schoekemöhles sida, om du inte bara är inriktad på det som står i Sverige, Zangersheide Stuteri har också en massa att erbjuda, Cyllene : har spermaimport på en del fina hopphingstar, kolla in hennes hemsida här på Buke. Det är bruksprov på Flyinge i Februari, kan komma in en del fina hingstar där också. Ha tid att kolla runt en massa, samt fråga folk, ring hingsthållare, prata med ryttare som rider hingstar mm

Du har lite tid på dig att hitta rätt hingst till ditt sto:)

Jag skulle varken kalla honom typförbättrare eller gångartsförbättrare. Dessutom verkar han inte vara helt lättriden heller.

Jag har sett 4-5 föl efter Cuper där alla varit bättre typade än morsorna, gångarterna är väl förvisso sådär i skritt och trav men galoppen har varit :d

Jag tycker inte han ser så svårriden ut men jag har heller inte sett honom så många gånger, däremot verkar han ha ett trevligt temperament på backen iaf.
Mycket spännade stam har han också!

och han har nedärvt sig OTROLIGT bra om man kollar 3 års statistisken så jag tycker inte TS ska avskriva honom än.

Camaro M tycks helt klart förädla. De avkommor som jag har sett har alla varit korrekta, finlemmade och mycket näpna (i brist på bättre ord).
:)
Vi har en uppstallad här på gården och den hingstungen är supertrevlig att hantera, oerhört social trots en ganska tjurig morsa och dessutom väldigt, väldigt vacker. Tyvärr fick han en hovböld dagen innan fölvisningen, men det hade verkligen inte förvånat mig om han hade gått i topp annars. Superfin verkligen!
Generellt är avkommorna (som jag sett iaf) riktigt snygga, och han verkar förärva sig starkt.
Sen ligger ju Camaro M bra till på fadersstatistiken också, tror att vi kommer få se många fina avkommor på tävlingsbanorna närmsta åren.

Tornesch har syrran en jättefin 3-åring efter. Avkomman har förutom himla fin hoppteknik, även en klart förbättrad gång jämfört med fbl-mamman. Han fick tex dressyrdiplom på 3årstestet i våras (samt klass 1 hoppning.) God ridbarhet och himla trevligt temperament, men om det kommer från mamma eller pappa törs jag inte svara på. Stor dock, mamma är 164 och avkomman var 169 på 3års, och kommer nog växa en del till...
:)

Just de här hingstarna är två av mina egna favoriter just nu!

Liknande trådar

Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Långnos
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska...
2
Svar
20
· Visningar
3 334
Senast: theJohanna
·
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka