Beta i skrittmaskin..

Anna-KarinO

Trådstartare
Jag har ett litet lyxproblem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. I stallet har vi en skrittmaskin som jag tycker är bra att använda tex när jag duschat hästen efter ett ridpass eller bara att ställa in när jag mockar. Men min häst har kommit på att man inte behöver promenera i skrittmaskinen utan att man kan stanna och beta i kanterna, för då stannar skritten också. Han är alltså totalt orädd för de stora grindarna som ska skyffla runt honom, även då de ibland går upp på ryggen.
Jag har funderat på att sätta en eltråd längst ner med ström i men det finns även gräs i mitten av skritten och hur jag ska få in ström där vet jag inte.. Jag har funderat på något hönsnät-aktigt men det känns som att han kanske kan fastna i?
Någon som har någon smart lösning? Det är inte min maskin så kan inte bara ta bort gräset eller liknande..

Funderade på typ grästygel, men vågar man ha det på en häst som går löst?

Jag är väldigt van vid den typen av inspänningar i skrittmaskin.
I Tyskland hade vi en hingst som i farten tuggade på väggarna i skrittmaskinen. (Vindnät) Han drog med sig stora revor av nätet medan han gick. Han fick gå med klassiska inspänningar (med gummiring) .
Några av unghästarna fick gå 2x30 om dagen lågt inspända med gummisnodd.

Jag hade gått ett varv i skritten och kollat efter ev "lätt att fastna i" saker som kan undvikas.
Om du använder grästygel kanske du kan fästa fästpunkten i ett balsnöre eller liknande som släpper vid en olycka.

Hade vi haft skrittmaskin där vi står nu hade jag definitivt låtit hästen gå inspänd i skritten. -Förutsatt att jag märkt att det fungerade för henne.

Jag är väldigt van vid den typen av inspänningar i skrittmaskin.
I Tyskland hade vi en hingst som i farten tuggade på väggarna i skrittmaskinen. (Vindnät) Han drog med sig stora revor av nätet medan han gick. Han fick gå med klassiska inspänningar (med gummiring) .
Några av unghästarna fick gå 2x30 om dagen lågt inspända med gummisnodd.

Jag hade gått ett varv i skritten och kollat efter ev "lätt att fastna i" saker som kan undvikas.
Om du använder grästygel kanske du kan fästa fästpunkten i ett balsnöre eller liknande som släpper vid en olycka.

Hade vi haft skrittmaskin där vi står nu hade jag definitivt låtit hästen gå inspänd i skritten. -Förutsatt att jag märkt att det fungerade för henne.
Tack! Ska nog ta och testa det :) Fäste ni inspänningarna i en vanlig täckesgjord eller en longergjord?

Inspänningar går inte om det ska vara schysst emot hästen, de kan beta ändå om man inte spänner in de alldeles för hårt.

Sätt på en betesreducerare + silvertejp över hålen. :)

ja, man lär ju som sagt märka vad som funkar för hästen. Kämpar den emot inspänningen och äter ändå är det ju ett system som inte kommer att funka.
Där förutsätter jag att man som hästägare ser det och provar något annat istället för att spänna in inspänningen "alldeles för hårt".

Det är absolut förbjudet att koppla in el i skritten i alla fall, så den delen kan du ju glömma.

Fast det gäller väl bara mekanismen, inte inhängnaden?

För så jag fattar TS så vill den sätta en tråd längs staketet så att hästen inte kommer åt gräset, inte sätta ström i 'fösarna' för att få hästen att gå frammåt.

Fast det gäller väl bara mekanismen, inte inhängnaden?

För så jag fattar TS så vill den sätta en tråd längs staketet så att hästen inte kommer åt gräset, inte sätta ström i 'fösarna' för att få hästen att gå frammåt.
Så tolkar jag inte det:
"Han är alltså totalt orädd för de stora grindarna som ska skyffla runt honom, även då de ibland går upp på ryggen.
Jag har funderat på att sätta en eltråd längst ner med ström i men det finns även gräs i mitten av skritten och hur jag ska få in ström där vet jag inte.."

Jag har ett litet lyxproblem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. I stallet har vi en skrittmaskin som jag tycker är bra att använda tex när jag duschat hästen efter ett ridpass eller bara att ställa in när jag mockar. Men min häst har kommit på att man inte behöver promenera i skrittmaskinen utan att man kan stanna och beta i kanterna, för då stannar skritten också. Han är alltså totalt orädd för de stora grindarna som ska skyffla runt honom, även då de ibland går upp på ryggen.
Jag har funderat på att sätta en eltråd längst ner med ström i men det finns även gräs i mitten av skritten och hur jag ska få in ström där vet jag inte.. Jag har funderat på något hönsnät-aktigt men det känns som att han kanske kan fastna i?
Någon som har någon smart lösning? Det är inte min maskin så kan inte bara ta bort gräset eller liknande..

Det bästa är väl en munkorg, alltså en betesdreducerare som du tejpar över hålen i. Finns ju billiga varianter med bara ett hål i botten.
Hade aldrig låtit min häst gå inspänd ensam, tänk om han drar sönder munnen i sin kamp om gräset, hua!

Om man nu i framtiden skulle ha råd med skrittmaskin och det visar sig att hästen inte alls vill gå utan låter grindarna bara gå över kroppen. Skulle nämligen tänka mig att den ena, eller båda skulle kunna tänka sig att slippa gå.

Hur gör man då? De är ju rätt dyra och man vill ju ha ut något av den.

Om man nu i framtiden skulle ha råd med skrittmaskin och det visar sig att hästen inte alls vill gå utan låter grindarna bara gå över kroppen. Skulle nämligen tänka mig att den ena, eller båda skulle kunna tänka sig att slippa gå.

Hur gör man då? De är ju rätt dyra och man vill ju ha ut något av den.

Köper en sån med grindar i metall (hela grindar) så att hästen inte har något val? :o:D

Så tolkar jag inte det:
"Han är alltså totalt orädd för de stora grindarna som ska skyffla runt honom, även då de ibland går upp på ryggen.
Jag har funderat på att sätta en eltråd längst ner med ström i men det finns även gräs i mitten av skritten och hur jag ska få in ström där vet jag inte.."
Självklart menar jag inte att sätta ström i själva maskinen eller fösa fram honom med ström på något sätt, ber om ursäkt för att jag va otydlig. Nej, jag funderade på att sätta en vanlig vit stängseltråd i underkant nära gräset då jag vet att han har stor respekt för dem.

Det bästa är väl en munkorg, alltså en betesdreducerare som du tejpar över hålen i. Finns ju billiga varianter med bara ett hål i botten.
Hade aldrig låtit min häst gå inspänd ensam, tänk om han drar sönder munnen i sin kamp om gräset, hua!
Jag hade i såfall tänkt sätta inspänningen i grimman med ett balsnöre, men munkorg va ju ett mycket bättre alternativ! Tack!

Du kan spraya ättika på gräset så dör det snabbt. Inte farligt för hästarna om de nu skulle få för sig att smaka, vilket jag inte tror eftersom det luktar och smakar så surt.

Jaha......jag trodde det var lag på att ha grindar som ger efter. Då är det ju inga problem.

Varför skulle man inte få det? Oerhörd säkerhetsrisk att låta hästarna kunna komma in till varandra. Jag trodde bara att man hade "fasta bås" :o:)

Det är väl el som är olagligt numer?

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II