Beta i skrittmaskin..

Varför skulle man inte få det? Oerhörd säkerhetsrisk att låta hästarna kunna komma in till varandra. Jag trodde bara att man hade "fasta bås" :o:)

Det är väl el som är olagligt numer?

Det låter ju logiskt när du säger det. Men jag har ju sett på Youtube där en liten ponny bara står och låter grindarna gå över ryggen medan häst på häst, som har respekt för grindarna, går förbi ponnyn när den hamnar i deras "fack".

Jag hade i ts fall satt ut hästen i hagen istället. Behöver hästen inte skritten för motionens skull eller tycker om att traska runt så är det ju ingen mening med det.

El i skritten vet jag att många har men det är inte roligt när hästen får en stöt..

Hellre en halvtimme extra i hagen istället för skritt maskin. Man ska ju sen inte ha hästen lämnad obevakad i maskinen så att passa på att mocka stallet samtidigt är inte så smart.

När jag haft hästar i skritt maskin så har det antingen varit så att jag kunnat mocka hagarna samtidigt ( bredvid skritten),
Eller att man bara tagit med sig korgen med smutsiga benskydd och gjort rent.

Jag hade i ts fall satt ut hästen i hagen istället. Behöver hästen inte skritten för motionens skull eller tycker om att traska runt så är det ju ingen mening med det.

El i skritten vet jag att många har men det är inte roligt när hästen får en stöt..

Hellre en halvtimme extra i hagen istället för skritt maskin. Man ska ju sen inte ha hästen lämnad obevakad i maskinen så att passa på att mocka stallet samtidigt är inte så smart.

När jag haft hästar i skritt maskin så har det antingen varit så att jag kunnat mocka hagarna samtidigt ( bredvid skritten),
Eller att man bara tagit med sig korgen med smutsiga benskydd och gjort rent.
Nu ser jag skritten från boxen så det är inga problem. Och efter dusch föredrar jag att han rör på sig istället för att stå still i hagen. Men munkorg lät bra så det ska jag testa.

För mig är en skrittmaskin något som kräver top notch kvalitet och dessutom säkerhet i samma nivå för att vara funktionell och just säker .
Gräs, lösa grindar osv, är inte de kriterier jag har. Dessutom finns det hästar som ändå inte riktigt funkar i en skrittmaskin trots större säkerhet.

Jag hade aldrig låtit min häst som beter sig så, gå i en skrittmaskin av den kvaliteten TS redovisar . ffa inte eftersom det inte känns särskilt nödvändigt syftesmässigt .
TS : du kan väl isåfall leda/promenera hästen några minuter för hand ?

Vilken klok häst att inte jaga upp sig för sånt skit!
Var stolt över den och var rädd om detta - det är guld värt.

Ta en promenad tillsammans efter avsploningen istället, umgås och rentav beta lite i vägkanterna. De minuterna tillsammans lite mera kravlöst är ni värda och har igen dubbelt i annan träning.

För mig är en skrittmaskin något som kräver top notch kvalitet och dessutom säkerhet i samma nivå för att vara funktionell och just säker .
Gräs, lösa grindar osv, är inte de kriterier jag har. Dessutom finns det hästar som ändå inte riktigt funkar i en skrittmaskin trots större säkerhet.

Jag hade aldrig låtit min häst som beter sig så, gå i en skrittmaskin av den kvaliteten TS redovisar . ffa inte eftersom det inte känns särskilt nödvändigt syftesmässigt .
TS : du kan väl isåfall leda/promenera hästen några minuter för hand ?

Exakt så känner jag också.

Min väninna har en p.e.r.f.e.k.t skrittmaskin. Byggd som ett runt ridhus med sarger och fönster och hängande helgrindar. Skaderisk = minimal.

Jag förstår att man som tillverkare eller klok person överlag påstår att hästar skall gå bevakade i skrittmaskin. Men jag anser att det är ytterst sällsynt att man på stora anläggningar har möjlighet att hålla koll på det sättet.
30+ hästar i träning på ofta en arbetskraft på 2-3 personer innebär tidspress, och ofta är skritten igång större delen av f.m då man roterar hästarna mellan hage/skrittmaskin/ridpass.
Visst passerar man skritten med jämna mellanrum för att tömma gödsel eller hämta grovfoder, men obevakade är dem större delen av varven.

Vilken klok häst att inte jaga upp sig för sånt skit!
Var stolt över den och var rädd om detta - det är guld värt.

Ta en promenad tillsammans efter avsploningen istället, umgås och rentav beta lite i vägkanterna. De minuterna tillsammans lite mera kravlöst är ni värda och har igen dubbelt i annan träning.
Han är väldigt klok och jag är extremt nöjd och rädd om honom. Men tyvärr räcker inte alltid tiden till, och jag vill gärna att han skrittar minst en kvart efter ett hårt pass.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II