Beta-hemolyserande streptokocker....

tinaiva

Trådstartare
....vad betyder det?
Tidigare i somras gjorde jag ett hudskrap för en bakteriologisk undersökning med anledning av ständiga muggproblem på pållen.
Salcyvase 2% för att få bort skorpor och tvätt med Hibiskcrub till dess att svaret kom var vad veterinären som gjorde skrapet ordinerade.
När jag fått labbsvaret ringde jag vet för vidare instruktioner. Fucidin Comp 2 ggr/dag i 7 dagar blev den fortsatta behandlingen.
Nu är han färdigbehandlad med det och jag får se hur det utvecklar sig. Blir inga nya sår längre, men han är forfarande gallig och det lär väl dröja innan/om han får tillbaka päls på de värst drabbade ställena.
Min undring: Är det dessa bakterier som är boven i dramat för det mesta eller? Andra med samma problem som fått andra ordinationer? Kan tillägga att enligt resistensbestämning så var han inte resistent mot nåt.

Sv: Beta-hemolyserande streptokocker....

Jag vet bara ang människor: Dessa streptokocker tillhör grupp A och är en bakterie som finns framförallt i svalget, men åtminstone på människor kan denna orsaka: bla svinkoppor och sår och hudinfektioner. Kanske är något liknande på häst, men det får du nog fråga Peter_Lundin om eller annan med bättre kunskap än mig.

Tack för att du svarade. :bow:
Det där med sår och hudinfektioner stämmer ju bra. Så det kanske är lika på hästar då. Fler som vet nåt?
*ropar lite åt Peter_Lundins håll*

De bakterier o svampar som ger mugg är oftast så kallade opportunister, organismer som finns i närmiljön men inte orsakar sjukdom så länge huden är intakt.
Vilka som är vanligast kan jag inte svara på en del amerikaner anser att Dermatophilus congolensis(regnskållor) är den klart vanligaste.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka