Besviken...på många....

Lilla

Trådstartare
Det blir jag faktiskt...besviken alltså......Jag vet att jag är petig....Jag tror egentligen inte att den helt fräscha hästen finns.Men om vi tar idag som exempel behöver man inte va petig för att reagera.
Jag försvarar travet..i det mesta,tycker att det är bra...men idag vet jag inte vad jag skulle ha haft till försvar.
Det är dagens dubbel på travbanan jag besöker.Man kör om över 30 000 i många av loppen och flera av storfräsarna har sina hästar med.Jag blir förskräckt hur så många hästar ser sååå hemska ut.Jag vet att visst,mkt har med balanseringar att göra....men när hästarna på rad kommer och håller på att nicka huvudet av sig eller släpar ett bakben flera mil efter sig.....Dom är HALTA och inget annat!Varför reagerar ingen?Tränare?Veterinär?Ägare?Idag lyckades ingen av de jag såg ta pengar och det tycker jag är bra.Jag vet att vissa säger att en häst som har ont inte springer, men det är FEL,många gör visst det, vi hade en.
Jag tycker inte att det är djurplågeri på högnivå men för att hålla travsporten med ett gott rykte krävs det att ngn reagerar!
Jag har till och med hört tränare i segerintervjuer som erkänt att deras häst inte är mer än 60% fräsch.Jag reagerar och tycker att det är konstigt att inte fler gör detsamma.

Sv: Besviken...på många....

Självklart så skall banveterinären se om hästarna är besvärade av hälta!
Om du konstaterat att det föreligger så som du säger,tycker jag du skall kontakta denne.
På min hemmabana tycker jag att de är m.k.t. nogranna att kolla varje enskild häst.

Jag vet inte vilken din hemmabana men jag har märkt att det varierar väldigt.Vi har haft vet som är skandalöst dåliga men nu verkar vi ha fått en bra.
Går vet som är tävlingsvet ngn "kurs"?Det är ju inte så jäkla lätt att skilja på hälta och orytm??

MarieJ skrev:
Jag vet inte vilken din hemmabana men jag har märkt att det varierar väldigt.Vi har haft vet som är skandalöst dåliga men nu verkar vi ha fått en bra.
Går vet som är tävlingsvet ngn "kurs"?Det är ju inte så jäkla lätt att skilja på hälta och orytm??
Men om du är så säker på att det är hälta, så borde ju veterinären oxå se det...

Ja precis!Många är otroligt orytmiska men två fall var det ingen tvekan.

Visst är det tragiskt. Jag håller med dig. Det vi titt som tätt kan se på tävnlingsbanorna är inte alltid kul, men alla gör så gott dom kan, så länge hästen inte har högre status så kommer vi att få fortsätta se detta, nu och då, återkommande elände.

Rikkan skrev:
Visst är det tragiskt. Jag håller med dig. Det vi titt som tätt kan se på tävnlingsbanorna är inte alltid kul, men alla gör så gott dom kan, så länge hästen inte har högre status så kommer vi att få fortsätta se detta, nu och då, återkommande elände.
Vetrinären borde stoppat de 2 halta, helt klart!

MarieJ skrev:
Ja precis!Många är otroligt orytmiska men två fall var det ingen tvekan.

Om det var "ingen tvekan" så borde en utbildad veterinär kunna ha strykt, aldså är det inte säkert att det är så illa som du kanske trodde(en veterinär har nog mer kunskap än dig skule jag tro)... Du vet ju inte bakgrunden på hästarna... Men visst förekommer fall nån enstaka gång!

Tack du, jag vet att jag inte är lika kunnig som en vet och har heller aldrig påstått det!
Men i bland är vet "fega".

MarieJ skrev:
Tack du, jag vet att jag inte är lika kunnig som en vet och har heller aldrig påstått det!

Än så länge har jag inte råkat ut för "fega" veterinärer och hoppas slippa det :smirk:

MarieJ skrev:
Problemet kan ju vara lite att det kan vara svårt att bedömma om hästen är halt eller har ett normalt "haltande rörelse mönster"...Sen även hur halt hästen är....
Vet många gånger veterinären bett tränare/kusken behandla/kolla upp hästen efter starten...

Men är hästen halt så det syns ordentligt, så tycker jag tränaren borde stryka hästen, för det är h*n ansvar att hästen är i tävlingsmässigt skick. Sen vet man ju att vissa hästar kan se knackiga ut i aktionen i vissa tempon, utan att det behöver vara fel på dem och så fort man gasar/tar upp så travare de ok.

Håller med Humlan!Huvudsaken att det förs en dialog.

Och i många av fallen så är dom ok i tävlingstempo fast de sett hemska ut innan.Vår vet här säger att det är i tävlingstempot man ska dömma.Dock såg dessa två lika hemska ut i detta tempot.

Men vi kan stänga diskussionen här och hoppas och tro att alla "Bukare" kör och för den delen rider med fräscha och glada hästar.

MarieJ skrev:
Håller med Humlan!Huvudsaken att det förs en dialog.

Och i många av fallen så är dom ok i tävlingstempo fast de sett hemska ut innan.Vår vet här säger att det är i tävlingstempot man ska dömma.Dock såg dessa två lika hemska ut i detta tempot.

Men vi kan stänga diskussionen här och hoppas och tro att alla "Bukare" kör och för den delen rider med fräscha och glada hästar.

Håller oxå med! Veterinärerna gör juh anteckningar på hästarna i ett systen som syns på alla banor, som visa om den har upprepade gånger sett halvdan ut, samtom man pratat m tränare eller inte.... Så dom håller koll på dom små liven :D

Montéryttare skrev:
Håller oxå med! Veterinärerna gör juh anteckningar på hästarna i ett systen som syns på alla banor, som visa om den har upprepade gånger sett halvdan ut, samtom man pratat m tränare eller inte.... Så dom håller koll på dom små liven :D
Gör de? :eek: Hade jag ingen aning om! :o :bow:

Jag tror att man som tränare har du rätt att se noteringarna i banveterinärdatan om sin häst. Så var det tidigare iallafall...

solros skrev:
Jag tror att man som tränare har du rätt att se noteringarna i banveterinärdatan om sin häst. Så var det tidigare iallafall...
Ja, som tränare eller ägare har du rätt att se not. Förutsättningen är att du ägde/tränade hästen då noteringen gjordes, längre kan man inte gå tillbaka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 340
Senast: Zpunk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 083
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10