Besviken på hästfolk

heland68

Trådstartare
Skärp till er, hästfolk, och uppför er som hyggligt folk!

Är en nybliven hästägare, fjording. Har som barn och ungdom sysslat mycket med häst och haft två egna. Slutade dock i tonåren eftersom jag var så less på alla ogina småelaka missundsamma pikande tjejer. Har nu som vuxen kommit tillbaka tack vare en intresserad dotter. Och till min besvikelse möter jag på precis samma typer av människor. Hur kan det vara så att så många skitstövlar dras till hästvärlden? Eller är det bara så att tjejer är så överlag när vi kommer samman utan killar som balanserar upp? Ingenting verkar ha förändrats. Ett exempel bland hur många som helst: gick till fots med min dotter som red på vår nya fina fjording till ortens ridhus. Ville bekanta oss lite med området, klubben o dyl. Där var inte så mycket rörelse men ett par tjejer fanns där med sina fina små hopponnies. Vi gick fram i med stora leenden och hälsade. Möttes av mycket nedvärderande blickar som sa mer än tusen ord. Och så red de iväg så vi fick inte ens en chans att bekanta oss...

Har en fot inne i såväl orienterings- som ishockeyvärlden och kan konstatera att det råder inte alls samma tråkiga attityder där.

Vad är det för fel på oss hästfolk och varför kan vi inte helt enkelt vara mer toleranta och schyssta mot varandra (generellt sett alltså, finns förstås undantag). För djuren vi håller på med är ju helt underbara.

Sv: Besviken på hästfolk

Alla hästmänniskor jag umgås med uppför sig som hyggligt folk! Jag tror snarare det är så att man har olika 'kultur' på olika ridanläggningar. Mycket beror på hur socialt kompetenta de tongivande på en anläggning är. Har stått på flera stora anläggningar och stämningen har varit VÄLDIGT olika! För många tonårstjejer på samma ställe om de vuxna inte visar vägen mot ett trevligt beteende kan bli ganska mycket social statuskamp... men kan också leda till jättefin sammanhållning om man har tur! Nu står jag sedan några år på ett litet privatstall, där vi är överens om alla grundläggande saker, och skulle inte byta det mot världens finaste ridhus!

Jag tror att många dras till själva "maktgrejen" att kunna ha "kontroll" över ett så stort djur, en "stor och farlig kraft". En bekant har en liten häst, trots att hon egentligen inte alls passar ihop med honom, han är så mjuk å snäll. Och hon trycker bara ner honom och pressar honom så att han ska göra precis som hon vill. Han vågar knappt tänka själv! När hon håller på med honom får han inte ta ett steg om hon inte beordrat honom, och då måste han förstås göra det.. En häst med tuffare mentalitet och mer arbetslust hade kanske kunnat jobba ihop med henne, men den här lilla snälla hästen blir ju helt knäckt, jätterädd att göra fel! Men hade hon valt en sådan häst, hade hon kanske inte heller fått samma maktkänsla. jag tror att hon är en person som håller på med hästar enbart i detta syfte. Hon verkar inte tycka att själva grejen att rida och umgås med hästar är det viktigaste, huvudsaken är att hon får bestämma!!

Sen är ju själva hästhållningen i allmänhet rätt inskränkt. Den har svårt att ta till sig nya saker, ny forskning och upptäckter. Även om det verkar jättebra, så tänker man inte ens över det utan "nej, vi har alltid gjort så här, vi fortsätter." Vet inte vad det beror på men antagligen blir det konkurrens när någon som alltid gjort på ett sätt plötsligt hotas och har gjort "fel" hela tiden innan. Men det är ju naturligt att utvecklas inom alla områden, utan att man för den sakens skull ha haft fel innan! Olika tillvägagångssätt är rätt/aktuellt i olika tider lixom.

Jag vet inte, jag tror många människor dras till det här med makt. Även om vissa självklart har helt andra syften i umgänget med hästar.

Ja, visst är det tråkigt, jag brukar alltid säga att det inte finns något så snorkigt som hästfolk.

Jag har en teori. Det är väldigt många kvinnor inom hästvärlden. Och kvinnor sägs ha (jag har inte denna egenskap själv men tror att de flesta har den) den här vårdande egenskapen, viljan att skydda, ta hand om. En väldigt god och aktningsvärd egenskap från början.
Detta ligger så djupt rotat hos de flesta kvinnor att de inte tänker på det.
Och just detta något är så oerhört känsligt för kritik. Att någon ens skulle antyda att de gör något som _skadar_ deras skyddsling eller är mindre bra för den, är det VÄRSTA man kan göra mot en tjej.
Detta gör att det blir en slags tävling om vem som gör sin tjejgrej bäst. Och de svagare individerna med lite sämre självförtroende mår bättre om de får göra ner någon annan, därav skitsnacket.
Det är den teori jag har som efter mycket funderande kring detta ämne har kommit fram.
I mitt stall har vi tack och lov en mycket trevlig stämning, tror det beror på att vi har alla möjliga olika discipliner och där är många förstagångshästägare som är mycket ödmjuka och vill lära sig saker, så vi har inte den här tävlingen eller prestigen... det går nog att skapa denna stämning i alla stall, genom att välja bort vissa personer som inackorderingar.

Och detta har med barockridning att göra vadå????

fio skrev:
Och detta har med barockridning att göra vadå????

Här är ett typiskt exempel på detta.
En annan hade kanske skrivit något i still med "Hej, välkommen hit du som är ny, men din fråga hör bättre hemma på t ex Senior eller Gnägg". Till exempel. Man måste inte gallskrika precis hela tiden.

Kan bara hålla med dig åtminstone till en del. I ditt fall kan det kanske bero på hästvalet.....en fjording är ju liksom inte riktigt "inne" enligt vissa...tyvärr. Har själv råkat ut för många nedlåtande kommentarer och blickar när jag hade en fullblodshäst som jag var dum nog att tro att jag skulle rida dressyr på....

Är nu i ett tävlingsinriktat stall med mitt halvblod som jag dock inte tävlar med och då är man inte heller direkt "inne".....prestige tror jag att det handlar om ..

Mycket tråkigt,
Aker

Jag tror att i många fall så handlar det inte bara om en sak, utan kombinationer av många saker. Avundsjuka, missunnsamhet, dåligt självförtroende och Jante lagen (som ngn sa) mm mm.

Sedan tycker jag att det har blivit lite väl mkt "status- pryl" över hästägandet idag, man är inte värd mkt om man inte har en dyr ponny/häst (då spec bland tonårstjejjer).
Frågan är ju vart denna uppfattning kommer ifrån från första början?!

Ursäkta! Det här har förstås inte med barock att göra. För mig som är ny på forumet har jag väl inte riktigt greppat alla uppförandekoder och var exakt allt ska ligga. Mitt inlägg råkade hamna under barockämnet eftersom det var här jag tyckte mig finna den där intoleranta attityden som jag minns från förr. Men sen kom jag vidare och såg under NH och där var det kanske en ännu taskigare ton.

Till imported_dreamer: ditt inlägg lät logiskt och inte alls omöjligt. En egentligen ganska sympatisk förklaring som ger en viss förståelse för även de elaka.

Har börjat träna lite körträning och kommit i kontakt med en del "gamla" hästkarlar där. Hård men hjärtlig jargong och det kändes att de inte alls brydde sig huruvida vårt ekipage är färgkoordinerat eller inte, eller ens att vi har en fjording. Tvärtom!

Det är där du blir bäst bemött, bland likasinnade.
En fjord är i första hand en ploghäst och mindre byggd för ridning. Så bland körfolket smälter ni bäst in.
En bandyspelare skulle inte bli lika väl bemött bland dina hockey polare, det är bara så.

Jag har mött samma beteende många gånger. Jag har ett fullblod och det borde jag förstå att med kan inte rida dressyr på ett fullblod. Jag har dessutom en shire, en hingst!!!, och den kan man absolut inte rida på, och att jag sen inte vet att hingstar faktiskt är farliga, det måste folk upplysa mig om hela tiden. Att jag sen dessutom anser att man ska vänta tills hästen är redo för övningarna, inte att den ska kunna för den är si eller så gammal. En sådan konstig människa jag är, eller???

ha ha fy faan vad pinsamma ni är en del... så där va det i mitt stall när ajg va ny, kom dit med mitt nyinköpte kallblod o va helt upp över öronen överlycklig... så kommer dessa kärringar o tar udden av ens lycka.

Lycka till med din häst i alla fall!!

Visst har du delvis rätt i ditt resonemang att lika barn leka bäst. Men inlägget handlade egentligen inte om huruvida man passar in i en viss grupp, för jag har inte försökt nässla mig in med min "ploghäst" i något sammanhang och inbilla mig att de skulle se mig som en i gänget. Men tycker att som vilken männsika som helst borde jag kunna bli hyfsat bemött. Även om en hockeyspelare tycker att han inte har nåt gemensamt med en bandyspelare så kanske han hälsar och svarar på tilltal när en ny lite osäker människa närmar sig lite trevande och leende försöker få kontakt och höra sig för lite allmänt om vad som gäller för klubben. Bara som ett exempel. Om jag så kommer med en hamster i famnen (som ju är ännu mindre ridbar än en fjording) så kan väl hästfolk vara i helt vanlig mening som hyggligt folk! Eller är vänlighet ett problem?

Ysa skrev:
Jag har mött samma beteende många gånger. Jag har ett fullblod och det borde jag förstå att med kan inte rida dressyr på ett fullblod. Jag har dessutom en shire, en hingst!!!, och den kan man absolut inte rida på, och att jag sen inte vet att hingstar faktiskt är farliga, det måste folk upplysa mig om hela tiden. Att jag sen dessutom anser att man ska vänta tills hästen är redo för övningarna, inte att den ska kunna för den är si eller så gammal. En sådan konstig människa jag är, eller???

:rofl: :rofl: Nej att man inte fattat det att det inte går att rida dressyr på fullblod.......tur jag köpte ett halvblod istället ! Men hoppsan vi tävlar ju inte :crazy: och vill också skynda långsamt och rida hästen efter dennas ålder och förmåga...... :crazy: oj vad konstig man är....

Mvh Aker

Vi har nog tomtar på loftet allihopa här inne, som går emot strömmen. Jag har tillgång till eget stall så nu slipper jag en del i alla fall. MVH Y

:D Köp en travare(aktiv) där finns det vanliga människor med vanliga värderingar...travet ligger ljusår från ridningen när det gäller översitteri och skitsnack :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka