Besvärligt sår

Bison

Trådstartare
Ngn av de andra hästar passade för en vecka sedan att ta en tugga på min hästs hals, resultatat blev ett öppet sår på ca 2*2 cm, ringde vet som gjorde bedöminingen att det inte behövde sys. Såret är fint, ej svullet och ömmar inte. Men det sitter såp illa, när jagf rider så skaver tygeln mot såret och gör att det börjar blöda, detta är inget som bekommer hästen men det påskyndar inte direkt läkningen.
Ngn som har ngt bra tips som kan hindra att tygeln skaver på såret?
Tacksam för svar :bow:

Sv: Besvärligt sår

har du ett halstäcke kan du ju rida med det...
finns ju dessutom ludd att sätta för tygeln med, men på din beskrivning tycker jag inte det är någon bra ide.. vill inte ha ludd i ÖPPET sår.
Annars får du väl helt enkelt sköta om såret på bästa möjliga sätt och longera och tömköra tills såret läkt.. förstätt inte rida såhär.. det tycker jag inte..
/K.A

det kommer antagligen dröja ett tag innan såret har läkt och jag vill inte missa alla träningar :( men jag vill ju inte att hon ska ha ont och att såret ska bli sämre heller. Använder socatyl på såret så helt öppet är det ju inte. Med halstäcke kommer hon att svettas ihjäl :crazy:

Är det så illa att tygeln drar upp såret så tycker jag det låter vanisnne att rida med det. Jag kan inte tänka mig att det skulle ta så lång tid för såret att läka, hur ser det ut att komma på tävlingar med ett blödande sår på halsen som skärs upp av tygeln då?
Är väl värt att vänta tills såret är läkt.. Man kan träna massa från backen.
/K.A

Vet att man om hästen får skav av sadelgjorden kan sätta en fuktig (inte blöt) vetexduk om den och på det viset hindra skavet från att gå upp. Skulle kanske kunna funka på en tygel också.

jag rider inte med det nu, och har inte tänkt att tävla med det heller.
Jag bad bara om några tips som kanske kunde göra att jag kan fortsätta att rida henne, hoppträningarna är lite svåra att ta igen från marken :smirk:
Mewn finns det inget att göra får hon stå, det går inte att tömköra då tömmen oxå skaver.....

Masse skrev:
Vet att man om hästen får skav av sadelgjorden kan sätta en fuktig (inte blöt) vetexduk om den och på det viset hindra skavet från att gå upp. Skulle kanske kunna funka på en tygel också.

Ska prova det :bow:

Bison skrev:
jag rider inte med det nu, och har inte tänkt att tävla med det heller.
Jag bad bara om några tips som kanske kunde göra att jag kan fortsätta att rida henne, hoppträningarna är lite svåra att ta igen från marken :smirk:
Mewn finns det inget att göra får hon stå, det går inte att tömköra då tömmen oxå skaver.....

Har du testat om tömmen skaver? På min häst blir det inte på samma läge som tygeln eftersom tömmen löper genom ringarna på gjorden... men men..
Nää, jag sa bara vad jag tyckte. Tycker inte man ska riva upp ett sår på en fin häst bara för att man inte vill vänta med att tävla någon månad senare än väntat..
För om det är ett sår som lätt blöder så brukar det vara av den typen som läker fort, så förhoppningsvis gör det också det.
Lycka till!

tömkörde igår och när hon sänker nacken kommer tömmen mot såret :( så det går inte.
Longera varje dag känns som en dålig idé
Men jag hoppas att det läker snabbt och få¨r väl skritta ute i skogen så längfe.
Det handlar inte om tävling, jag är för gammal för att tävla henne iaf, men vi hadfe precis börjat komma igång på riktigt, alla bitar hade fgallit på plats och nu kommer hon tappa en massa :cry:

Skulle ju kunna rida "fel"ett tag, med brett mellan händerna, så tygeln ej kommer åt halsen. Då behöver hon ju inte tappa i kondition.

okej.. Var inte meningen som något påhopp eller liknande.
Men en del är så enormt tävlingsinriktade och det är tvärr inte ovanligt att det går ut över hästen och det tycker jag är sååå fel.
men förhoppningsvis tar det inte så lång tid för såret att läka om det bara får vara i fred.
hoppas det går bra för dj och din häst!

/K.A

Nu vet jag ju inte hur såret sitter eller så men kanske kan du sätta en kompress o sen linda runt halsen med gasbinda eller nåt så den sitter där medan du rider.

men det är jag verkligen inte, det är en ganska ung häst oxå, harinte haft henne så länge, så det känns så tråkigt nu när vi precis börjat komma igång. Men tack iaf för tipsen.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Bluefish
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·
M
Hästvård Hej! För ca en vecka sen så blev min häst troligen biten av en jorgeting i mungipan. Det svullnade upp rejält och har blivit till ett...
Svar
6
· Visningar
2 505
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama