Besvärlig hälta i bogen

A

Ardnas

Råd, tips, funderingar och ideer mottages tacksamt!
Hästen är en 21-årig nordis som nu är halt i bogen. Har märkt för kanske ett halvår sen att han ganska ofta lägger ganska mycket vikt på innerbogen i bägge varv när man jobbar med honom, och har väldigt svårt att komma bort från innerbogen, så jag har jobbat ganska mycket med det. I september började det kännas som att något inte var riktigt hundra, mest en känsla, och började bli fundersam när det kändes som att det inte blev nämnbart bättre med bogen. Har vilat ganska mycket i höst varvat med mycket arbete för hand.
När jag longerade för en månad sen såg jag att han haltade i traven. Kändes som att det satt i bogen. Åkte in på klink och mycket riktigt var han halt i bogen på bägge sidor. Fick en tvåveckors kur med antiinflammatorisk och skulle jobba lätt under tiden, och då var han mycket bättre, haltade inte nämnbart iaf. Kuren tog slut i lördags och i måndags var han ordentligt halt när jag longerade. Vet hade rekommenderat att en kiropraktor skulle kolla på honom, och jag hade tid med en idag... Kiropraktorn hittade inget som kunde förklara hältan. Han var rak i skelettet och rörlig nästintill överrörlig i kroppen. Enda anmärkningen var att muskelfästena i bogen var lite ömma. Hon tyckte det var underligt, och att han egentligen i övrigt verkade ha väldigt bra förutsättningar för att ha blivit bra på det antiinflammatoriska...
Ska prata med veterinären igen imorgon, men jag är fruktansvärt orolig att det inte kommer att gå att hitta något som går att bota, att det är förslitningar efter ett långt och hårt liv... :cry: Snälla, har någon nån ide om vad jag mer kan kolla upp? Vad det kan vara?

Sv: Besvärlig hälta i bogen

Jag hade en häst som hade problem med en bog, han behandlades med antiinflammatorisk gång på gång,..... Han va bara 8...tyvärr gick det inte att göra nått tillslut, hade formodligen fått en rejäl smäll där en gång i tiden och då hade han snebelastat muskeln i bogen så han blev utdömd!!! :cry: Men nu säger jag inte att det är det din häst har råkat ut för, eftersom det är i båda bogarna!!! men ge dig inte...det tipset jag kan ge dig är att röntga så fort som möjligt för att fastslå orsak...Lycka till!!!! ;)

Pratade med vet imorse, skulle in på kliniken igen till veckan.. Att röntga var tydligen i princip omöjligt, då det är för tjockt för att gå igenom. Däremot skulle vi undersöka med ultraljud. Men jag blev inte lugnare av samtalet med veterinären, då jag fick känslan av att han inte riktigt trodde det skulle gå att göra så mycket åt.... Dels är det ju så diffust och vi har ingen riktig diagnos... Nu börjar jag bli riktigt orolig...

Värmekameran som dom har bl a på Ultuna då? Eftersom den visar var i kroppen det är "extra varmt"är ju den väldigt bra för att hitta inflammationer och så.. Kan ju vara värt att kolla upp!
Lycka till!!

Är det i bogleden? Bedövade de bort lederna en efter en för att ställa diagnosen? Bedövades även bogleden och hästen var då ohalt?
mvh
Lejonelle

Nej, vet gjorde bara böjprov, utan att bedöva något. Vi pratade när jag ringde nu senast om möjligheten av en inflammation i bogleden, men han sa att det var extremt ovanligt men det lät som att vi kanske skulle kolla även det när jag kommer in på kliniken på torsdag. När jag var in sist så trodde han bara att det var muskelärt, därav bara behandling med antiinflammatoriskt... Problemet är ju just att vi inte har någon riktig diagnos, bara ett konstaterande att han har ont där.
Ett litet hopp tänds hos mig nu... Låter det som att det kan vara bogleden? Är det då "bara" att spruta med kortison som man gör vid tex. kotledsinflammationer?

Liselott76: Tack för tipset, ska ha det i åtanke. Tror vi börjar med ultraljudsundersökningen och får se vad den kan visa. Det är ganska rejält långt till ultuna... Dom kommer inte ut till andra kliniker? Längre norrut..?

Hej - det är som din vet säger mycket ovanligt med inflammation i bogleden. Det var därför jag undrade hur diagnosen gått till. Böjprov visar ju egentligen bara att hästen är halt på det benet. För att veta VAR problemet sitter brukar man behöva bedöva bort led efter led med början nedifrån för att se var hältan försvinner. Om alla nedre leder bedövats bort och hältan kvarstår brukar uteslutningsmetoden ge att problemet sitter i bogen och då är den oftast muskulär. Vet ej om det går att bedöva bort en bogled, har aldrig hört talas om att det har gjorts. Om problemet i bogen är muskulärt (vilket är det vanligaste) så kan också någon form av fysioterapi (massage, stretching, aktiv rehabilitering) hjälpa din häst.

Hältdiagnostik är inte så lätt alltid och ofta famlar veterinärerna i mörkret och måste dra slutsatser baserat på vad man har kunnat undersöka att det INTE är. Men muskelsymptom i bogen kan mycket väl handla om att hästen kompenserar för ett ledproblem längre ned i benet eller i hoven. Eller tom i ett annat ben. Innan du går på massagelinjen tycker jag därför att ni ska vara säkra på att det inte är en hovledsinflammation t ex. Hästen mår ofta lite bättre när den får massage och då kan det ta längre tid att upptäcka vad som egentligen är problemet.

mvh
Lejonelle

När jag var in sist så böjde vet först kotleden - markerade väldigt lite, sen knäet - också väldigt liten markering. (På både ben). När vet böjde i bogen så var han ordentligt halt på vänster och på höger hade han så ont att det knappt gick att böja (hästen är stoor och när han vill sätta ned benet så har även en stark karl svårt att hålla emot...), jättehalt där. Därför kunde vet konstatera att problemet satt i bogen. Så i princip upplevde jag att han gjorde samma som du säger fast han inte bedövade?
Som sagt, vet trodde också på muskelärt först, men vi börjar bli tveksam på det nu... Dels eftersom kuren med antiinflammatoriskt inte hjälpte, dels eftersom jag ju tog ut en kiropraktor med utbildning i massage och akupunktur som inte hittade något (lite öm i muskelfästena men inget som förklarar hältan). Så därför känns det som att jag uteslutit att kiropraktik/massage/stretching kan hjälpa just nu.
Men om det suttit i någon led längre ned, borde inte det märkts bara när vet böjde de olika lederna? Eller kan man inte märka sådant utan bedövning? Är det märkligt av vet att inte bedöva isf? Varför gjorde han inte det? (Ja, kanske jag borde fråga han, men vad tror du?)
Just nu får han bara gå i hagen, ingen medicin och ingen massage eller stretching förrän vi åker in på kliniken på torsdag, just för att det som du säger inte ska lindra symptomen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det verkar som din vet gjort en bra undersökning såhär långt. Det har ju nackdelar att bedöva också, så din vet tyckte förmodligen att han fått den information som han behövde på enbart böjningen. Jag antar att vet böjde både armbåge och bogled samtidigt (annars förstår jag inte hur han burit sig åt) så det kan ju även vara armbågen som spökar. Det är inte så vanligt med inflammationer där heller men det förekommer ju. En låsning av något slag borde ju din kiropraktor hittat.

Hoppas det löser sig för dig och din häst så att ni får veta orsaken till din hästs problem. Skriv och berätta vad ni fick reda på, så kan ni kanske hjälpa andra hästar och hästägare.

mvh
Lejonelle

Ska skriva sen och berätta hur allt gått...
Det jag har att hoppas på nu är alltså någon inflammation antingen i bogleden eller armbågen... Knepigt att hoppas på en sådan sak, men då kan man ju iaf behandla.. Just nu känns det verkligen som du sa, som att famla i mörkret.. Då är det väl bara att hålla tummarna tills på torsdag då..

Lovade ju att berätta hur det gick... Jo, vet hittade vad det var med ultraljudsundersökningen. Det var kroniska pålagringar i leden, tror det kallades artros. (De kollade bara armbågen, troligen har han det i fler leder också). Varje gång han böjer ihop leden så får han väldigt ont, därav det underliga rörelsemönstret som jag lagt märke till sen i våras (undviker att böja ihop i bogen, och "välter" därför in över inner fram när man går på volt, med väldigt raka ben). Vet kunde inte säga varför han fått detta, troligen pga åldern. Det är tydligen extremt sällsynt, och de blev väldigt förvånade när de såg pålagringarna. Han ska nu gå på en till kur antiinflammatoriskt, men det är mest bara att gripa efter det sista grässtrået, extremt liten chans att det blir bra.
Så tyvärr får han nog somna in strax efter nyår, när kuren är slut och om det inte skett ett under då... :cry: :cry: Det känns verkligen jättetungt, men jag fick ju iaf veta vad det var...

Hej - jag är mycket ledsen att problemet visade sig vara så allvarligt. Artros betyder en "torr" ledinflammation, samma typ av sjukdom som ringkota och spatt. Till skillnad från artrit som är den vanliga ledinflammationen som gör att mängden ledvätska ökar så att en galla uppstår.

Artros leder till att ledbrosket förstörs och inte längre fungerar som glidmedel och stötdämpning. Kroppen försvarar sig mot nötningen genom att bilda benpålagringar, det blir alltså nabbar som tar emot i rörelsen och hindrar hästen att böja och sträcka leden normalt. Antiinflammatoriskt kan dämpa inflammationen och hejda förloppet om det inte gått för långt. Kan i alla fall säkert hjälpa din häst att må bättre och ha mindre ont.

Vill berömma dig som inte gav upp utan gick till botten med din hästs problem. Du gjorde helt rätt. Även om du måste ta det svåraste beslutet av alla, så har du fakta att luta dig mot och behöver aldrig undra om du gjort rätt eller fel.

Många människor som har artros i olika leder får hjälp av antiinflammatorisk medicin och cortison och kan tack vare det fungera och leva någorlunda smärtfritt så det är möjligt att du skulle kunna ge din häst ett drägligt liv med hjälp av medicinering. Men om sjukdomen inte kan bli bra tycker jag man ska fundera igenom det ordentligt och diskutera med sin veterinär, så man inte utsätter sin vän för onödigt lidande trots att man menar väl.

mvh
Lejonelle

Tack så mycket för förklaringen! Det var en sådan jag velat ha från veterinärerna, men som jag inte fick trots att jag frågade... Antar att de kanske inte orkar förklara så noga för alla de har att göra med..
Ja, det känns iaf skönt att veta vad det är, och inte behöva som du säger undra över om man sen gjort rätt... Som det är nu så känns det som att det bara finns ett alternativ. Först funderade vet på att spruta med kortison men trodde att det bara skulle hjälpa någon vecka...
Jag tycker inte att det är något alternativ att ha hästen konstant på butta alt spruta med korison en gång månaden..
Det är lätt att vara efterklok, hädanefter kommer jag nog att vara väldigt uppmärksam på just sådana små detaljer i rörelsemönstret som att hästen vill välta in eller liknande... Men om vi säger att jag i våras hade ens misstänkt vad det var och undersökt med ultraljud, och sedan satt in inflammatoriskt, hade det då alltså gått att bota? Alltså att inflammationen läkt ut och han sedan hade kunnat ha ett normalt liv? Eller skulle han även då bara fungerat på medicinering? Är det så att har man väl fått artros, så går det inte över, bara bromsas av medicin?

Som jag har uppfattat det så är tillståndet kroniskt, kan inte botas utan bara bromsas. Spatt t ex som är samma typ av ledförändring "botas" ju genom att lederna växer ihop och att rörligheten försvinner (det gör inte så mycket i hasens glidleder så länge den stora hasleden fungerar som den ska). Men det är ju inget alternativ i en armbågsled.

Jag är ingen expert på detta men tror att anledningen till att ledförändringen uppstått också kan ge ledtrådar till om man hade kunnat rädda hästen vid en tidig diagnos. Om armbågsleden fått förslitningsskador t ex pga överbelastning efter skada någon annanstans kanske man kunnat lösa problemet om man behandlat armbågen + kunnat lösa det andra problemet (diagonala bakbenet eller vad det nu kan ha varit). Men just armbågen är ett konstigt ställe att få en sådan skada så om jag får spekulera kanske det är så att din häst helt enkelt har anlag för artros (enligt din vet hade han ju även problem i andra leder).

Bäst svar får du förmodligen av din vet som har all information, jag gissar ju bara.

Jag tycker det är viktigt att man inte anklagar sig själv, situationen är tillräckligt svår ändå. Du älskar din häst och har gjort ditt allra bästa. Många skulle inte ha reagerat så tidigt på en mindre störning och gjort en så ordentlig utredning. Du har sparat din häst mycket lidande tack vare att du var uppmärksam.

mvh
Lejonelle

Tack så mycket för dina svar! Nu är jag lite klokare... Som sagt, jag försökte fråga vet lite, men han gav väldigt förenklade svar och när man inte vet vad man ska fråga är det inte så lätt att förklara vad man vill veta... Därför får jag tacka dig mycket för dina förklaringar!

Liknande trådar

Hästvård Min häst ger mig huvudbry och självklart spekulerar jag. Har haft honom i sex år och han har aldrig varit halt förutom en hovböld. Han...
Svar
1
· Visningar
1 389
Senast: Bialitt
·
Hästvård Nu har jag fått 3 olika diagnoser på min sjuka häst. Den första veterinären jag hade ut sa att hästen har en senskada i höger framben...
2
Svar
22
· Visningar
2 480
Senast: ujent96
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
20 428
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka