Besvärlig brunst

uma

Trådstartare
Min stallkompis har ett 6-årigt varmblodssto som är mycket besvärlig vid brunst... Stoet har alltid varit sen, både mentalt och fysiskt. Första riktiga brunsten kom vid 4 års ålder, men då kom det med besked. Hon piper, skriker och slår omkring sej. Tål inte att man tar i henne och ägaren måste vara mycket vaksam då hon ska sela. Slag-gjord är ett måste vid körning!
Beteendet förvärras när stoet kommer ner på banan. Visar oftast ingenting hemma innan man åker men när hon lastas ur på travbanan blir hon som förbytt och slår, skvätter och skriker. Dessutom är man orolig för folk runt omkring. Tänk om någon kommer ivägen för hennes sparkar! (Jag fick en rejäl spark för ett år sedan som resuleterade i 3 veckors sjukskrivning)
Brunsten tycks heller inte gå över utan hon är konstant brunstig, mer eller mindre hela sommaren.
Vi har frågat om råd ang. problemet. Gynundersökning är väl steg ett, vad jag förstår. Sen har vi fått tipset (av vet.) att man kan lägga en kula i stoets livmoder som "lurar" den att tro att den är dräktig.
Har någon provat det här med kulan? Vad kostar det? Fungerar det?
Min kompis är mycket nära att ge upp med den här hästen. Det är så synd för stoet är så fin i övrigt och hur trevlig som helst under höst-vinter... Dessutom en duktig travare!
Finns det nå´n som har tips och råd om vad vi ska göra?!

Sv: Besvärlig brunst

Kulor kan fungera på vissa ston, vad det kostar har jag ingen aning om. Men det finns också örter och preparat som man kan ge för få kontroll på hormonerna. Vissa är bara som vanligt foder andra är på recept och man kan i vissa fall behöva dispens för att tävla med dem. Vet inte hur det på travet med den biten.
Det man kan prova med som man köper själv är bland annat munkpeppar eller stroppy mare

Man får inte dispens. Det är karens på alla örtpreparat tror jag.

TS, jag tycker hästen ska gynundersökas, med tanke på att den inte varit sådan sedan den blev könsmogen kan den ju ha ett gynekologiskt problem som kan behandlas. I annat fall är väl kula något att prova.

Har gett henne munkpeppar i flytande form utan nå´n verkan. Ja, det blir nog kliniken nästa skulle jag tro... Av en eller annan anledning. Ska prova att starta på fredag (hoppas inte att kusken flyr när han träffat henne!!) sen får vi se.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 929
Senast: Görel
·
Hästvård Ett sto i stallet har mycket besvärliga brunster. Var till klinik igår på gyn-koll och man upptäckte att hon inte släpper äggen som hon...
Svar
11
· Visningar
3 699
S
Hästhantering Behöver ha lite råd och tips. I lördags fick jag äntligen hem min unghäst på 8 månader och hon är den finaste jag vet:love:, men dagarna...
Svar
6
· Visningar
1 208
Senast: vanimelde
·
T
Hästvård Hejsan! Vi har skaffat oss våran första häst nu, jag och min dotter. Vi är inte sådär jättekunniga men hoppas att med lite hjäp så...
Svar
11
· Visningar
1 370
Senast: diny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈