Besvärlig bärsele

Brandgul

Trådstartare
Jag har efter många veckors övertalning fått mig sambo att inte köpa en BB utan en "ergonomisk" sele.

Ja nu har vi fått den och vårt barn bara avskyr den.

Han skriker högt när vi ska sätta honom i den.

Här ska han ju sitta med benen liksom runt vår midja, vi har aldrig burit honom så och jag tycker nästan att han skriker som att han får ont.

När jag bär honom i långsjal så får jag honom inte att sitta så. Då hänger han ju i skrevet precis som han skulle gjort i en BB.

Jag känner mig lite förvirrad och villrådig vad jag ska göra :(

Jag har testat att bära honom med benen runt mig, men han gillar det inte. Det var många hundralappar i sjön... Men vi tycker att den är skön att bära i...

Någon som varit med om nått liknande? "Ska" ett barn vara så vigt att de kan sitta så med benen?

Sv: Besvärlig bärsele

Hur gammal är han?
En del selar har ju lägsta ålder, det hade min Ergo och min patapum (hette den så, minns inte)... Dottern kunde sitta då hon var ca 6 månader men inte tidigare... då hade vi hara sjal.

Vet inte om du menar att du har en Ergo? Jag har en Ergo i alla fall, med nyföddhetsinsats och till att börja med ska man ha i den extra insatsen och bebisen ska sittligga med sidan mot bärarens överkropp/mage typ.

Här är en länk till instruktioner (på amerikanska), även filmer:

http://www.ergobabycarrier.com/support/instructions

Hittade en bild på hur jag menar!

infantinsert.jpg

Senast ändrad:

Kanske fel att skriva ergonomisk sele. Det kanske är en ergo? Vi har köpt en Manduca. Man ska kunna ha den från nyfödd.

Min sambo orkar inte knyta sjal. Inte jag heller för den delen om jag bara ska göra något snabbt och ha honom med mig. Därför hade vi tänkt komplettera sjalen med en sele.

Hur länge kan jag bära med en elastisk långsjal? Måste den bytas ut till en vävd när barnet blir tyngre? Han är 3 månader nu och rätt så pluttig för sin ålder :)

Det var samma för oss, ingen av oss har tålamodet att svepa och knyta och tyckte Ergon var ett bättre alternativ. Det händer att jag tar upp min 2-åring i Ergon fortfarande! Så får man händerna fria att laga mat/klippa gräset/xxx samtidigt som han får vara nära när han behöver lite extra mys. :laugh: Den vi köpte har maxvikt på 23 kg har jag för mig, så den ska räcka ett tag. Men när han blir 15 får han banne mig gå själv. :D

Hur länge kan jag bära med en elastisk långsjal? Måste den bytas ut till en vävd när barnet blir tyngre? Han är 3 månader nu och rätt så pluttig för sin ålder :)

Vi har en MobyWrap (elastisk sjal). Den rekomenderas till ungefär 10 kg, och jag tycker det stämmer bra. När barnet blir tyngre än 10 kg blir det lite svajigt.

Vi har oxå en Ergo. I den sitter barnet så som du beskriver, så därför måste de har uppnått en viss storlek innan det funkar. Jag tror din bebis är för liten än. Vår lilla på drygt 5 månader har nyss börjat sitta i Ergon.

Med nyföddhetsinsatsen i Ergon så kan bebisen sitta där ända från början. :) Det gjorde vår son och det fungerade bra. Men då sitter de på ett annat sätt.

Manducan har en inbyggd insats för små barn. Vi har nu fått honom att sitta bättre i den med "krokiga" ben. Som ett M. Nu verkar det gå bättre. Undra hur det blir den dagen har ska sitta utan den. Nåja. Den dagen den sorgen. Det kanske fungerar bättre då...

Min sambo börjar bli fölrtjust i selen nu. Men vi hade verkligen "panik" de första dagarna när han gallskrek bara vi visade den på vykort åt honom.

Jag hade som sagt lyckats övertala bort honom från en BB så det var ju lite fånigt att det inte verkade fungera *hmm*

Jo en manual fick vi med :)

(Har inte läst så noga, gnällbebis i famnen)

Jag trodde barnet skulle sitta i grodposition i Manducan precis som i sjal, men så är det alltså inte?

Funderat på att köpa just en Manduca, jobbigt att krångla på sjalen när lillskiten helt plötsligt vagnvägrar. Har fått en gammal BB men den gör ONT.

När jag bär honom i långsjal så får jag honom inte att sitta så. Då hänger han ju i skrevet precis som han skulle gjort i en BB.

Någon som varit med om nått liknande? "Ska" ett barn vara så vigt att de kan sitta så med benen?

De ska ju sitta med knäna högre upp än rumpan, i grodposition, både med sjal och manducan :)

Min lilla sitter gärna i Manducan, men vill inte ut med benen runt min midja (då får han bresa ordentligt med benen, stackarn:crazy:). Däremot är det som Lydia säger, de ska sitta med knäna högre än rumpan, som ett M, som redan beskrivits i tråden.

Så här ser det ut när min kille sitter i den, nu är han större iofs, men principen är ju den samma. Inte har han benen runt min midja, utan mera i en Mposition, och han trivs jättebra med det.

19364757.jpg

Tack, där är den bara påkastad för att se hur det blev. Brukar vara lite noggrannare med att få hans rumpa lite lägre :laugh:. Älskar min sele!

:) Nova-li har än så länge inte börjat kräva att ha armarna utanför, skönt! :)

Herregud vad skönt, min blir galen om armarna inte får vifta som de vill! Det är bara när han är trött som jag kan böka in dem innanför och få honom lite lugn.

Han är likadan i min nya favvosjal, MT:n, armar utanför eller inte bäras alls! Jag förstår inte varifrån det här barnet får all sin energi från, det är fullt ös medvetslös hela dagarna, även när han sover.....

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 983
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 564
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama