Bestrida faktura som gått till KF?

Texaz

Trådstartare
Anta att X bestridit en faktura, som ändå går till KF. Företaget skickar då in till Tingsrätten. VAD händer om X förlorar i tingsrätten, dvs blir skyldig att betala fakturan?
Beläggs med rättegångskostnader? Får betalningsanmärkning?

Vad blir påföljden är alltså frågan.

Som jag förstått det ska rättegångskostnaderna delas, eller har jag fel? Om kunden "vinner", vad händer då??

Tingsrätten säger vad som gäller. I mitt fall är det jag som fick rätt enl tingsrätten och ärendet är alltså hos KFM igen då jag fortfarande inte fått pengar. Har fått bekräftat att ärendet är registrerat nu iaf =)
Ska ringa på måndag och kolla vad som händer nu...

Anta att X bestridit en faktura, som ändå går till KF. Företaget skickar då in till Tingsrätten. VAD händer om X förlorar i tingsrätten, dvs blir skyldig att betala fakturan?
Beläggs med rättegångskostnader? Får betalningsanmärkning?

Vad blir påföljden är alltså frågan.

Som jag förstått det ska rättegångskostnaderna delas, eller har jag fel? Om kunden "vinner", vad händer då??

Svaret är ju enkelt.... Om X förlorar i Tingsrätten så skall X betala beloppet rätt omgående. Betalar X så blir det ingen anmärkning.... Kan X ej betala.... Tja... då gör KF en utmätning med anmärkning som följd.... Troligtvis läggs då också Tingsrättens kostnader till X skuld....

Tingsrätten säger vad som gäller. I mitt fall är det jag som fick rätt enl tingsrätten och ärendet är alltså hos KFM igen då jag fortfarande inte fått pengar. Har fått bekräftat att ärendet är registrerat nu iaf =)
Kom kostnaden för tingsrätten på dig eller på den som är skyldig dig pengar?

@Texaz
Sen är det egentligen lite mer komplicerat än så. Oftast är det ju så att man ömsom vinner och ömsom förlorar. Då försöker domstolen fördela kostnaderna utefter hur mkt var och en vunnit.

Ex, du yrkar att få 1000 kr. Då består det yrkandet att två delar 1: att ngn är skyldig att betala 2: storleken på betalningsansvaret. Domstolen kommer kanske fram till att du har rätt att få betalt, men bara 500 kr. Då har du ömsom vunnit och ömsom förlorat, eller med andra ord inte vunnit fullständig framgång.

Nu har jag fått utmätningsbeslutet då "företaget" inte betalade trots dom i tingsrätt = ny omgång i KFM som nu beslutat att banken ska föra över skulden från "företagets" konto till mej. (inte sett pengarna än men banken fick väl pappret samtidigt som jag) ... mina pengar + mina kostnader + ränta sen förfallodagen =) Och sen ville KFM ha lite för besväret men det tar banken från "företagets" konto de med =)

GLAD =) Tog 6 månader men det va de klart värt...

Ok, då har jag fattat det rätt. Tack för svaret;)
Även i småmål betalar den som förlorar motpartens kostnader, omfattningen är dock begränsade till en timmes (eller om det möjligen var en och en halv) juridiskt bistånd plus ev. kostnader för vittnen och lite annat.

Hittade detta hos KFM:

Personen skriver till oss och invänder mot (bestrider) skulden. Vi informerar dig om det och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill att domstol ska fortsätta handläggningen kommer vi att skriva av ärendet. Om du väljer att gå vidare tillkommer det en avgift som domstolen tar ut. Den avgiften är 600 eller 2 500 kronor beroende på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas hos domstolen. Du måste betala avgiften till domstolen för att de ska ta upp din ansökan.

Alltså måste man betala till tingsrätten... Gäller det även själva rättegångskostnaden. Eller tillkommer en sådan sen?

Hittade detta hos KFM:

Personen skriver till oss och invänder mot (bestrider) skulden. Vi informerar dig om det och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill att domstol ska fortsätta handläggningen kommer vi att skriva av ärendet. Om du väljer att gå vidare tillkommer det en avgift som domstolen tar ut. Den avgiften är 600 eller 2 500 kronor beroende på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas hos domstolen. Du måste betala avgiften till domstolen för att de ska ta upp din ansökan.

Alltså måste man betala till tingsrätten... Gäller det även själva rättegångskostnaden. Eller tillkommer en sådan sen?

Jag betalade bara 300 kr till KFM. Ingen annan kostnad har tillkommit för mej.

Har det gått till tingsrätten då?

Japp...

Jag skickade in till KFM , då får hon ett delgivningsbrev som hon ska skriva under där hon då meddelar att hon fått "kravet". Sen har hon 10 dagar på sej att bestrida det. Det gjorde hon genom att skriva "bestrider" på mail/brev till KFM, då frågade KFM om jag ville gå vidare till Tingsrätten varvid jag sa ja. Då skickar KFM de handlingar de fått av mej och henne till Tingsrätten.
I detta fall skickade då Tingsrätten ett brev till henne och frågade vad hon bestred och frågade (antagligen) efter anledningen till bestridandet. Detta fick inte Tingsrätten nåt svar på. Då dömde Tingsrätten en Tredskodom och då till min fördel då de inte fanns nån anledning att inte tro på mina uppgifter enligt de handlingar jag skickat in.
Så vi båda fick domen och hon betalde ändå inte, då skickade jag ju in om utmätning till KFM eftersom jag nu hade fått rätt i sak. Och då fick hon ett datum att betala på sej innan de gjorde utmätning, men inga pengar. Då gjorde KFM en koll av hennes tillgångar (först och främst hennes bankkonto såklart) och där fanns pengar så då bad de helt sonika banken sätta över pengarna till mej (och dom då de tar sina kostnader från henne och inte mej)

Så allt det "kostat" mej är tid och 300kr som jag ju fick igen med råge iom att räntan på pengarna hon va skyldig översteg det utan problem...

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Äldre En fd hyresgäst har bestridit en faktura via sms (?) då denne inte förstod vad det var som avsågs (var TYDLIGT specificerat!) Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter