Bestämt sto

sweet_knorven

Trådstartare
Jag har ett ranghögt sto och har en del problem med henne...

Hon är väldigt aggresiv av sig mot andra hästar och människor.

Till stor del tror jag det beror på att hon har en stor personlig yta runt om sig. Står hon t.e.x i stallgången och vilar så blir hon sur om man går förbi och väcker/stör henne (genom att bara gå förbi då). Det är helt ok mot oss (vi är tre i familjen som har henne tsm) men mot andra så blir hon väldigt sur när hon går förbi. Kanske beror på att hon är osäker egentligen och känner sig hotad av mer främmande? Eller så beror det mkt på personens framtoning. En del personer har hon i princip aldrig försökt bita medan andra blir hon tvärilsk på...

Mot andra hästar blir hon sur bara de ska förbi och det är jättesvårt att rida med andra hästar i ridhuset för att hon vill attackera de. Det går inte att ha henne utställd i stallgången med andra hästar. Står hon utställd och gallret är stängt så kan hon bli skitförbannad på hästen bredvid om den bara går fram och ställer sig vid gallrett.

När hon har gått i hage med andra hästar har hon sparkat och bråkat och bitits rätt rejält ibland. :crazy:

Som det är nu går hon i en liten sjukhage (är det enda alternativet som finns här) och det kanske är en bidragande orsak till hennes humör, att hon inte får busa av sig och röra sig fritt. Men det är svårt att hitta stall som ger möjlighet till egen hage och samtidigt uppfyller våra andra krav...

Hoppas att jag inte skrivit alltför virrigt och fått med den mesta bakgrundsinfon. Jag undrar då vad jag kan göra för att få henne lugnare? Eller om ni har några tankar eller funderingar kring detta...

Tack på förhand! :D

Lägger till (efter att ha läst annan tråd):
Hästen är glad när jag ska ta in henne från "hagen"/uteboxen och när man hanterar henne ute i det fria utan andra hästar i närheten. Hon är också gladare mot andra människor då (om jag inte missminner mig). Så kanske att hon känner sig instängd i ridhuset och tycker det är läskigt och blir trångt när det är många därinne? Räcker iofs med att det är en häst så...Men i stallet så är hon ju hemskare mot människor och hästar och det kanske är för att hon tycker det är för trångt och/eller att hon vill ha stort eget utrymme?

Senast ändrad:
Sv: Bestämt sto

Det är väldigt svårt att bedöma en häst bara genom det du skrivit, men jag kan tänka mig att hon är en dam som vill bestämma. En teori kan ju vara att de personer hon blir ilsk på är sådana som är lite kaxigare, medan hon blir mindre ilsk på personer som är mjukare i sin framtoning, eftersom hon inte behöver hävda sin rang inför dem.

Det mest allmäna tips jag kan komma med utan att känna hästen är att ni gör en del ledarskapsövningar (om ni inte redan gör sådant) och provar er fram och ser om det blir någon skillnad. En kunnig hästperson (inte nödvändigtvis NH-inriktad) kanske kan hjälpa till?

Det är svårt i sådana situationer, men det låter ju inte så skoj att hon är ilsken, man vill ju ha en glad och positiv häst. Har ni kollat så att hon inte har ont någonstans?

Lycka till med hästeriet! Hästar är sådana härliga djur, även då de är griniga :D

Jo, det har vi märkt på henne. Man måste ha rätt attityd, är man för kaxig så blir hon arg för det. Hon gillar inte vissa män därför som är för burdusa i sitt sätt. Och är man rädd så märker hon det och "tar över". Så det gäller att vara vänlig men bestämd för att falla henne i smaken. :p

Jo ledarskapsövningar är nog en bra idé. Någon/Några speciella övningar du tänkte på? Är det bara att söka på ledarskapsövningar på buke och google?

Skulle kunna tänka mig att du kan googla på det. Att flytta hästen brukar vara ett bra sätt att ta över ledarskapet på sin sida. Så gör de ju med varandra. Hon ska flytta sig för dig, så gör jag med min unghäst. När han blir lite burdus backar jag honom eller flyttar honom åt sidan och det gör honom lite fundersam och man märker att han lyssnar bättre efter det.:D

En bra ide är att ta hjälp av andra. Någon kanske är duktig i stallet på just ledarskap, eller känner någon som kan det? Annars är ju faktiskt google bra, som du själv föreslog. Många här på buke verkar duktiga inom detta område, kanske någon annan också kommer med tips.

Lycka till :banana:

Håller med Allimac76. Träna från marken med din häst till att börja med.

Om ni är ute på promenad då du går bredvid hästen och möter en annan häst hur reagerar hon då? Håller hon sig snällt bakom dig eller är det hon som tar kommandot och "grinar" mot den/de ni möter?

/M

Nu leder jag inte så att hon går bakom mig men jag vill ha huvudet vid axeln ungefär. Och njä, hon håller sig inte precis där jag vill ha henne utan hon drar bak öronen och grimaserar mot hästen/hästarna som går förbi. :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 570
Senast: Liran
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama