Bestämmelser runt avlivning

Riley

Trådstartare
Om jag står som ägare på min häst och även har kontrakt på det, kan mina föräldrar besluta om att hästen ska avlivas bara för att jag fortfarande bor hemma och för att de betalar för hästen, trots att jag är över 18?

Sv: Bestämmelser runt avlivning

Är du över 18 kan dom inte göra det även om du bor hemma, om du står som ägare på pappret.

nä, dom kan klart vägra betala för den. Varför vill dom avliva den??

nä, dom kan klart vägra betala för den.

Ja det är klart jag vet.
Jag tänkte mer på om de verkligen har rätt att ringa och beställa slakt och skriva under några papper eller whatever.

Lunketuss, tack för svar.

Man kan säga så här;
Lagligt har de inte rätt till att göra det, men att ringa och beställa avlivning kan de göra, OM de beställer hemmaavlivning så kan de göra det utan att du behöver skriva under eller visa pass, slakteriet kommer att kräva pass. Så lagligt nej, men regler kan kringgås, om du förstår vad jag menar.

Ja, Nepita har rätt.
Även en oregistrerad häst kan man avliva, det har vi gjort. Då var det inga papper att skriva under etc utan veterinär kom ut och gav spruta och vi hade i förhand ordnat papper med kommun samt länstyrelse om nedgrävning på egen mark.
Så dina föräldrar kan det stämmer.

man KAN göra det mesta, men det är olagligt!!

ts: vill dina föräldrar att du ska hata dom resten av livet??

Jaha, då är det kört då. :(
Fan i helvete.
Hoppas det går att anmäla på något sätt.

Hoppas verkligen inte dina föräldrar gör detta, i mina öron låter det sjukt.
Skulle aldrig förlåta mina föräldrar, vi har tagit bort hästar och då har vi inte skrivit några papper mer än att vi att vi fick gräva ner dem hemma.

varför vill de detta?

varför vill de detta?

Nu blir det här väldigt OT men.
Jag tror helt enkelt inte de förstått att jag mått dåligt utan trott att det berott på bortskämdhet eller whatever.
Åkte dock in på akutpsyk igår och har hunnit prata lite med dem nu och det verkar som de äntligen fattat och har ändrat sig nu, får se hur det blir när de kommer hem.

Men om, jag säger om, de ändå tänker genomföra avlivningen, vad kan jag i sådana fall anmäla dem för?

Stöld/skada på din egendom. Kanske. Men det kostar nog mer än det smakar.

Jag kan inte säga att jag vet vad du har för problem eller vad du har varit med om. Men jag har varit i samma situation, med föräldrar som inte ser eller förstår. För att korta ner en alldeles för lång historia så har jag mått (mår, har mina perioder när hela världen är ett mörkt hål som jag står ensam i) väldigt dåligt och som en följd av detta blev jag självdestruktiv. Mamma blev mest förbannad och tyckte att jag betädde mig som en bortskämd barnunge, trodde att jag gjorde det för att jävlas.

Dina föräldrar kan avliva din häst, men det är ett brott. Skada på din egendom. Tyvärr finns risken att de vinner i en process, om ni går upp i rätten - dyrt. De kan inte heller (lagligt) sälja din häst utan en fullmakt från dig.
Så länge du står på pappret är hästen din. Dock kan de ju vägra att betala, så kommer det upp som "alternativ" är det dags att försöka få ett jobb nånstanns.

Skulle mina föräldrar göra sig av med Honey skulle jag (om jag överlevde) slå ihjäl dem... Det är ju bara sjukt att göra så, vad ska bli bättre för att hästen försvinner.

Keep on fighting. Hoppas att du kan få dina föräldrar att förstå.

Nu blir det här väldigt OT men.
Jag tror helt enkelt inte de förstått att jag mått dåligt utan trott att det berott på bortskämdhet eller whatever.
Åkte dock in på akutpsyk igår och har hunnit prata lite med dem nu och det verkar som de äntligen fattat och har ändrat sig nu, får se hur det blir när de kommer hem.

Försök prata med dina föräldrar. De förstår säkert om du är öppen och ärlig mot dom. Om du däremot tar kamp och är aggressiv blir de nog inte så samarbetsvilliga. Har svårt att tro att de hotar med att avliva hästen utan att det finns en bakgrund. Det går alldeles säkert att lösa om även du bjuder till.

Norrland

Usch vilken hemsk situation. Om du verkligen tror att dina föräldrar kommer att försöka genomföra avlivningen trots att det är olagligt, kan du inte be en kompis att ta hand om hästen och flytta den temporär? Det är liksom svårare att avliva en häst som inte står i stallet längre...

De förstår säkert om du är öppen och ärlig mot dom.
Nej, det gör de inte.
Jag vill inte gå in på detaljer i den här tråden men vissa saker har man helt enkelt provat för många gånger

Jerseyite: Skulle ju gå, men jag har inga så pass goda vänner i närheten som har eget stall och allt det där.
Hästen kan också bli rent farlig mot främmande som inte vet hur de ska ta henne, och den risken vågar jag absolut inte ta.
Men som sagt, får se vad de säger när de kommer hem, det är ett par timmar kvar.

Edit: Har ni fler frågor om det psykiska så finns det redan en tråd om det, men jag vill gärna hålla den här ren från sådant prat och bara fokusera på ursprungsfrågan.
Nu vet jag i alla fall hur jag kan gå vidare om det nu skulle bli något, så tack för de svaren.

Senast ändrad:

Om dina föräldrar avlivar din häst så gör de lika fel som om de avlivar grannens häst.
Om du står som ägare är det du som äger hästen och bestämmer oavsett om du är 5 år eller 35 år även om en 5 åring inte har det juridiska ansvaret.

Jag kan ta emot din häst tillfälligt.
Pm:a om du är intresserad.

Vill bara säga att jag känner med dig, och förstår. När jag bodde hemma så var mina föräldrar som dina, och jag vet hur det är att leva med hot från dem hela tiden. Mina hästar låg alltid i farozonen. Tyvärr kan de avliva om de väljer att göra så, och det lönar sig nog inte att förklara detta för dem. Hoppas det löser sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: phie
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur