Bestämd häst (behöver hjälp)

E

_Essie_

hej jag är medryttare på ett femårigt sto(Shakira) som jag har lite problem med.
Problem 1:
Hon har en sto kompis som hon är väldigt bra vän med , Shakira går INGENSTANS utan henne , om jag ska ut o rida shakira utan hennes kompis blir hon vild o vill absolut inte gå.
Jag hatar att det är så för då kan vi nt rida ut utan hennes kompis.

Problem 2:
Ibland när vi är ute och rider med båda hästarna så bara stannar Shakira o vill nt gå nånstans, vi löser detta genom att hennes kompis går så att shakira till slut blir orolig o springer efter, men jag har absolut ingen kontroll då.

Hoppas att nån kan hjälpa mig skulle blitt suuuppppeeeeerr glad då.

Sv: Bestämd häst (behöver hjälp)

Så tråkigt med en häst som tagit övertaget!!

Gör hon likadant med ägaren?

Jag tror att ni måste ta hjälp av en duktig ryttare som sätter hästen på plats. Det är inte lätt att göra det själv nu när det gått så långt. Man kan ju prova med ledarskapsövningar men frågan är om de har tillräcklig effekt i det här läget.

Håller med, häster regerar.

Det är inte så lätt att bara bestämma sig för att bli kaxigare, även om det är precis det som behövs.

Ta ett snack med ägaren, går det inte att lösa måste det ju finnas ett jättego och snäll häst därute som väntar på dig.

Håller med, häster regerar.

Det är inte så lätt att bara bestämma sig för att bli kaxigare, även om det är precis det som behövs.

Ta ett snack med ägaren, går det inte att lösa måste det ju finnas ett jättego och snäll häst därute som väntar på dig.

ok men jag älskar hon verkligen o hon är jätte snäll o allting men jag sitter o oroar mej varje gång vi är ute o rider:( först efter när jag sitter i bilen hem så är jag glad o lycklig o avspänd

Så tråkigt med en häst som tagit övertaget!!

Gör hon likadant med ägaren?

Jag tror att ni måste ta hjälp av en duktig ryttare som sätter hästen på plats. Det är inte lätt att göra det själv nu när det gått så långt. Man kan ju prova med ledarskapsövningar men frågan är om de har tillräcklig effekt i det här läget.

ja hon gör likadant med ägaren:(

Jag hade gått ut och promenerat med hästen. Vant den vid att vara ensam ute och utan sin kompis. Det är ju ett sätt att träna upp ledarskapet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama