Beställning av små halvblods-simmare

Sv: Beställning av små halvblods-simmare

Jag använder också samma station, och min veterinär fyller i Anmälan..., men jag måste lik förb-t skriva under den.

Masse; Min station skickar "Anmälan av betäckning" till hingthållaren, men det är kanske olika.

Det ju min med men först när det finns något att debitera så att säga. D v s först när det är beställt, skickat och seminerat.
Innan det finns några kostnader för hingstägaren så har de inte skickat utan de beställer först och skickar sen så att säga.;)

Sen har jag ju också ofta tagit stoet till hingsten även vid seminhingstar, så det har ju också viss betydelse för pappershanteringen.:grin:

Förstår, men jag kan fortf tycka det är konstigt att man får lov att beställa sperma utom ngt som helst medgivande.

Ja jag kan hålla med om det också. Men som sist så var det ett travsto vars tilltänkte make dött någon dag innan och det fick man reda på när det skulle beställas. Så ägaren fick ju fundera ut en ny hingst. Jag hörde samtalet när ägaren rådfrågade veterinären om vilken som skulle kunna passa. Efter det så bestämdes hingst och man bara ringde upp och frågade om man kunde få den till nästa dag och var det det skulle skickas. Nämnde inte ens vilket sto det skulle vara till.
Så jag kan bara relatera till vad får/måste göra när jag lämnar ston och vad jag sett på plats.

Fast helt ärligt så står det t ex hos ASVH att stationen ska kontrollera stoets ID och hittills har ingen gjort något alls i den stilen. Inte på någon station som jag har varit på har det ens funderats på de uppgifter jag lämnat om stoet är riktiga eller ens om jag har rätt att betäcka henne. Misstänker att Naffa lider lite av den svenska "redigheten" och vill göra allt helt rätt från början, när gör lite som det behagar.;)

Förra året skriv vi in ett sto med bara hennes namn och hingsten, inget reg nr, ingen stam, ingen ägare ingen underskrift.
Sperman kom och när stoet var konst. dräktigt fylldes resten i.. nema problema.
2007 när jag köpte ett sto mer eller mindre osett i Uppsala trakten så körde säljaren henne till stationen och skrev in henne utan mina uppgifter och det var heller inga problem, då visserligen ägdes hingsten av stationen men ändå.

Tror dock att det hänger lite på om man är känd på stationen eller om man är ny, jag hade själv tänkt om jag drev den att den människan känner jag och vet är seriös så då kan vi korrigera i efterhand medans en ny vill man känna på pulsen först.

Tror dock att det hänger lite på om man är känd på stationen eller om man är ny, jag hade själv tänkt om jag drev den att den människan känner jag och vet är seriös så då kan vi korrigera i efterhand medans en ny vill man känna på pulsen först.

Nja, det är nog lite olika, jag känner min vet. gaaaaanska bra ;).

Misstänker att Naffa lider lite av den svenska "redigheten" och vill göra allt helt rätt från början, när gör lite som det behagar.;)

Precis så är jag. :D
Allt vill jag ha 100 procentig kontroll på.
Och är jag osäker på en sak, som detta med pappershögen från halvblodsmärra, så blir jaag ännu mer nojjig.

Man vill ju inte först förbereda märra att "nu skall vi brunsta när hingsten är hemma" och sedan få NEJ från faxapparaten.

Eller ännu värre. Märra dräktig men fölet blir mellan två stolar då jag inte skött papprena rätt.

Ni måste tycka att jag är jättejobbig :crazy:

Fast idag är jag glad ändå idag, så där lite offtopic.
En riktig strulfia som gått gall förra året, dock ej hos oss, hade efter backprov en lång lista med skit i sig.
Vi har slitit ihjäl oss för att få denna i semineringsbart skick.
Nu dräktig med Juliano Star.

Blir lite som ett kvitto att man jobbar på rätt sätt. :)

AM

Tack :)

Kan i alla fall berätta att hela systemet fungerade bra.
Idag fick jag första, förhoppningsvis även sista, skicket.

Märra seminerad med jättefina simmare.

TAck alla ni här som rätat ut mina frågetecken. :bow:

AM

Se där, nåt som fungerar.
Hur blev det med tågskicket som försvann?

Se där, nåt som fungerar.
Hur blev det med tågskicket som försvann?

Var i kontakt med dom i morse igen. Banverket.
Tåget haltar in på station strax efter 11 idag på förmiddagen.
Så vi hämtar lådan då.
Och håller tummarna att det går vägen.

SJ är det mest opålitliga transportsättet av simmare.
Enbart 20 procent av lådorna kommer till oss. Övriga hamnar överallt eller fastnar på rälsen mellan punkt A och B. :crazy:

AM

Ha, hade de istället skickat med post hade hästen varit seminerad nu.
Ska man skicka med tåg är nog det bästa sättet att helt enkelt ragga upp nån passagerare som kan ta lådan, och lämpa av den vid rätt station.

Ha, hade de istället skickat med post hade hästen varit seminerad nu.
Ska man skicka med tåg är nog det bästa sättet att helt enkelt ragga upp nån passagerare som kan ta lådan, och lämpa av den vid rätt station.

Ja. Precis.
Vid postskick vardagar är ju märren seminerad senast 7.30
Lördagar 6.30

Men tågen, om man får lådorna så blir det allt från rätt tid på kvällen till vad som helst daagen efter. Om man kan seminera...

Fast hur skall hingststation ragga upp rätt passagerare??
Måste ju vara helt omöjligt.
AM

Fast hur skall hingststation ragga upp rätt passagerare??
Måste ju vara helt omöjligt.
AM

Jag vet inte om det var en skröna, men en station i Stockholm skulle ju skicka en låda en helgdag.
De letade upp en passagerare på stationen, som de bad ta hand om lådan och sen lämna av den vid rätt station i västergötland.
Jodå, det skulle han gärna göra.
Men efter ett tag på tåget fick han för sig att det var nån typ av bomb, och det vart ett himla pådrag.

Låter riskabelt.
Ser framför mig hela uttyckningen med bombhundar och tv4 då dom öppnar simmarlådan på perrongen i Jönköping :D

I övrigt var även detta kraftigt försenade skick helt ok.
I alla fall om man tänker på att tåget hade att göra 14 timmar från Hallsberg till Örebro ;)

Och 28 timmar efter tappning
AM

Uppdaterar så ni vet ;)

Halvblodsmärra är dräktig på 15 dagar.
Så förhoppningsvis slipper jag nu papperskvarnen nåt mer :D
Skall bli roligt att få en halvblodsbebis hemma nästa år.
Under förutsättning att allt går bra nu och att hon inte släpper.

Även dom förvirrade simmarna som fastnade i Hallsberg och kom till oss väldigt sent har hittat rätt.
Även den märren tog sig direkt.

Lite tur där.

Ha en bra dag på er allihop. Och tack åter igen för er hjälp!!

AM

Spännande !

vad är det för märr ?
Vem är den utvalde ?
Skall du ha ungen till dig själv ?

Det är en året runt inackordering som kommit.
Sto undan Betonica och efter Robin Z som jag seminerat med Careful.

Någonstans i tråden har jag lagt in en länk på hela hennes stam.

Jättetrevligt sto faktist.
Men nu måste jag lära mig hur man friserar en sådan...;)

AM

Jo,jo. Vill man vara fin får man lida pin.
Inga tillhyggen som saxar,klippmaskiner och liknande i halvblodsmanar inte.

Så under tiden du fölvakar kan du roa dig med att RYCKA halvblodsman.
(Själv fuskar jag drastiskt:p)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka