Beställning av små halvblods-simmare

Sv: Beställning av små halvblods-simmare

Precis, 723 är Robin Zs stamboksnummer, det femsiffriga är mammans stb nr, sen skriver du Vivaldi och Unikum.
De beställningssedlar jag fyllt i på seminstation har "bara" haft plats för pappa, mamma, morfar och mormorsfar.

Hur fyller ni i inom travet?

Precis, 723 är Robin Zs stamboksnummer, det femsiffriga är mammans stb nr, sen skriver du Vivaldi och Unikum.
De beställningssedlar jag fyllt i på seminstation har "bara" haft plats för pappa, mamma, morfar och mormorsfar.

Hur fyller ni i inom travet?

Tack Görel.

Inom travet så bokar stoägaren hingsten.
På pappret man får då så är nästan alltid stonamnet och hingstnamnet ifyllt.
Man kan få komplettera med reg.nr för stoet.

Sedan adress och ägarnamn.Skickar tillbaka ett exemplar.
Betalar bokningsavgift.
Klart.

Jag då, som mottagarstation gör så här.
Stoet står inackorderad hos oss. Stoägaren säger till oss att han bokat till hingsten Alltidförst.
När stoet har semineringsbart ägg så ringer jag hingsthållaren och beställer till Stoet Hulda från hingsten Alltidförst.
Leverans till stationsnr. 123
Lådan kommer och jag seminerar.
Klart.

Vad morfar och sånt heter/nummer är oviktigt.
Stoet har ju reg.nr och då kan inget missförstånd ske.
Och inom travet så får ju två hästar inte heta samma sak.

På hösten skickar jag in språngrullan med alla ston jag seminerat och med vilka hingstar.
Räcker med säsongens första och säsongens sista semindatum.

Ganska enkelt i alla fall och ingen onödig papperskvarn igång.

AM

Men näää..det går inte.
Då skulle ägaren få stå här mån-ons-fre med telefon i hand.

Det brukar alltid vara ( på travstuterier i alla fall) seminpersonalen som beställer skick. Ingen annan.

AM

På den station jag var på (halvblod/travare) så beställde dem skicken. Var aldrig något snack om saken.
De ringde på eftermiddagen och sa att de hade beställt helt enkelt.

Precis. Så gör väl alla.

Kan ju aldrig tänka mig att ägarna skall ringa. Då blir det ju bökigt :D:D

AM

Det var menat med en liten *blink, blink* typ. Inte att du skulle låta dem beställa.:cool:

:D:D:D

Naffa har hela huvudet fullt med vita frigolitlådor så jag förstod inte hur du menade :D

AM

Anmälan till betäckning fyller jag alltid i själv, den ska ju dessutom undertecknas av stoägaren så det måste väl ändå vara meningen att man ska fylla i den?

I år har jag ju också både trav och halvblodsston till avel. Har turen att ha en station som kan ta bägge raserna och får som stoägare fylla samma papper för alla stona.
Men som CK skrev om sin lapp så fyller jag också bara i det jag tycker är nödvändigt. Namn på hingsten och ev nummer om jag del kan det och del känner att det finns risk för förväxling med en annan hingst. Namn på stoet och om hon är stamboksförd hennes nummer annars något led till på stammen. Hittills har det fungerat utmärkt för halvbloden.
Till travstona som redan var bokade och hade betald bokningsavgift ville man ha med en kopia på bokiningskontraktet. Så fyllde jag i ännu mindre på deras lappar och la till kopian Verkar ha funkat för alla tre är seminerade nu.

Athena. Om du bokar en hingst. Är det just det pappret som du får hem och sedan skickar tillbaka?
På samma lapp skall ju dessutom även veterinär och stationschef skriva under förutom ägaren.

"Våra" står det nämligen enbart bokningskontrakt. Det enda pappret som skall iväg.

Vad jag förstått är inte detta gjort i så fall.
Och inte gjorts förut heller på samma hingst.

Men hingsthållaren sa att detta papper skulle iväg..

Äsch..får sätta mig igen i morgon och få tag på ASVH..igen.

Får nog kanske hoppa över denna brunst som det ser ut just nu.
Hinner aldrig få ordning på det här.

AM

Jag har suttit på min station och hört när man har ringt och beställt till halvblod. Det har bara varit ett ganska snabbt samtal där man uppget att man är en från stationen och vilken hingst man vill och om den är tillgänglig har man angett leveransadress. Någon gång har det varit utan tidigare kontakt med hingsthållaren för det rört sig s k plan B hingstar. Alltså snabba byten när den först tilltänkte inte varit tillgänglig.

De papper jag får fylla i på stationen stannar där och redovisas av dem när allt klart till ASVH. Inte innan semineringen är gjord utan när det klart och stoet inte kommer dit mer.

I ock för sig så när jag hade Flyinge förra året så registerade jag stona där först så de blev inskrivna i deras system. Det gjorde jag via telefon och sedan behövde jag inte ens fylla i andra papper än de för uppstallningen.

Vi bokar ju sällan våra hingstar, utan många gånger vet hingsthållaren inte om det aktuella stoet förrän det är dags att beställa sperma. Jag tror det är däri den stora skillnaden ligger.

Masse; Min station skickar "Anmälan av betäckning" till hingthållaren, men det är kanske olika.

Skillnaden är att det inte finns en massa okända travhästar.

När jag får beställningar till ston som inte är "bokade" så skickar jag glatt ändå.
Mottagarstationen skickar tillbaka transportsedeln, med stoets namn, och ev. ägare.
Annars har man nästan alltid ägarinfo+adress på nätet.

Så har jag en beställning på Penny Håleryd, vet jag vilken häst det gäller, eftersom det bara finns en sån.
Med halvblod finns det väl 1000-tals som heter Menuette.

Jag har det då väldigt enkelt av någon anledning... Ringde sem station och sa att jag kommer in med sto..., skall till hingsten....Har inte fyllt i några papper överhuvudtaget, seminstationen hade tryckt ut namn och stam och ägar uppgifter utan problem... Vilken bra databas dom har:) Har inte sett ett papper överhuvudtaget mer än foderstatskortet på märren.

Men du måste ju skriva under Anmälan till betäckning?? Eller?

Ja, då förstår jag att det blir virrigt :D.

Tack. Det värmde :)
Att du förstod att jag blir alldeles snurrig.

Snacka om att man blir frustrerad och dagen D närmar sig..

Skall nog sova (halvsova med fölvak) och ta nya tag i pappershögen i morgon.

AM

Jag har det då väldigt enkelt av någon anledning... Ringde sem station och sa att jag kommer in med sto..., skall till hingsten....Har inte fyllt i några papper överhuvudtaget, seminstationen hade tryckt ut namn och stam och ägar uppgifter utan problem... Vilken bra databas dom har:) Har inte sett ett papper överhuvudtaget mer än foderstatskortet på märren.

i princip så här det går till på min station också... ser heller aldrig röken av några papper!

Svarar alla...

Kan ju bero på att jag använder samma station varje år och att dom har ägar uppgifter lagrade, samt att alla mina avkommor sedan går på lösdrift/bete/inridning fram till 2.5-års ålder, så jag faktureras ju regelbundet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka