Besöka kliniken...

Train

Trådstartare
Hej!
Ska snart med pollen till veterinären för en besiktning och eftersom det är första gången för mig tänkte jag bara höra efter lite vad man ska tänka på när man kommer dit..?
typ hur man ska göra och vad man ska ha med sig å så...

låtsas gärna att jag är lite korkad och ta med självklara saker också för man vet aldrig vad jag kan lyckas glömma :crazy:;) bättre att bli påmind en gång för mycket än stå där å ha glömt allt ;)

//Train

Sv: Besöka kliniken...

Jag brukar ta med träns och hästpass, samt försäkringsbrevet och pengar.
När man kommer dit ställer man hästen i en liten dagbox och sedan går man till receptionen och anmäler sig. Om det är första gången brukar man få skriva in sig, dvs skriva hästens uppgifter, ägarens uppgifter osv. Det är då det är bra att ha hästpasset med ID-numret och försäkringsbrevet med försäkringsnumret. Du får även fylla i en blankett om du vill direktreglera med försäkringsbolaget. Sedan är det bara att vänta tills nån kommer och hämtar dig och din häst.
Lycka till!

Jag brukar anmäla mig först, och sedan ta ut hästen. Binder alltid upp, gärna med två grimskaft så hästen inte står och nosar på väggar och gnager eller slickar. Hästar är ju ofta på kliniken för att de är sjuka, och ju mindre kontaminerade ytor de kommer i kontakt med, desto bättre.

Sedan kommer väntan, väntan, väntan och väntan. Vettigt kan vara att ha träns under grimman, så man är beredd om det blir stökigt.

Ta med fika till er själva, det kan ibland vara ordentliga väntetider om de får in akutfall under tiden.

till er båda: Tack för svaren! :)

det där med fika låter bra för jag är hungrig nästan hela tiden ;)

Måste man ha med sig passet? (antar att det skulle vara bra men har inte fått det än eftersom jag bara har hästen på prov än så länge)

//Train

Ja, jag misstänker att de vill styrka hästens identitet för besiktningen. De brukar vara hårda på det, så man inte besiktigar fel häst s a s.

Har varit där nu och det var inga problem att vi inte hade med passet. Han sa bara att vi skulle kolla lite extra på det när vi fick det så att det var rätt häst, vilket jag hoppas det är ;)

Brukar inte vara några problem om hästen är chippad, då kan vet. läsa av numret o så kan man jämföra i passet sedan. Gjorde så själv igår då jag åkte ifrån passet. Dock var vi ej på klinik utan vet. kom till stallet.
Hade även skrivit av chippnummret i fodervärds avtalet så det fanns med.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 980
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka