Beslutsångest!

Bismark

Trådstartare
Har en fjording som jag hade tänkt börja köra lite mer och vill då köpa en egen sele. Ska köra med rockard som iof behöver en liten ombyggnation men annars är kanon. Den ska börjas på så fort jag vet vad jag ska ha för sele.

Nu till det svåra, vad ska jag ha för sele då?

Hade nästan helt bestämt mig för en bröstsele.. MEN.. Sen kom jag på att det kanske inte går, hon kanske inte har plats för en brösta? Sen kan jag inte dra i skogen med en bröstsele. Vilket ändå i8nte lär bli så mkt mer än ett par pinnar om året. Men den är smidigare att hantera.

Så då började jag kolla efter en loksele och i sånna fall en finsele som är lite nättare. Som man iof får bygga om lite för att kunna ha till rockarden men passar min typ av häst bättre både till utseendet och säkert fysiskt också.

Hjälp mig välja!!!

Sv: Beslutsångest!

Klart en ombyggd finloksele! snyggt och passar fjordingar och dina behov.
Med höga skakelfäste och baksele blir den kanon!

Håller med Snigelfarmor, helt klart en finnsele! Ta kontakt med "nordtravare", han kanske vet någon som har en till salu, dom är ju inte lätta att få tag på...

Dom är svåra att få tag på. Men en vanlig finsele som passar och är i bra skick räcker llänge och är desutom snygg.
Rätt kompleterad går den att köra med linor ochså.

Senast ändrad:

Då är ni ju inne på samma linje som mig då. Men alla annonser jag har sett har det ju stått finsele och inte finnsele. Skillnad? Eller bara felstavning?

Nordtravare vet du någon sele? Eller lokor bara?

En finsele kan vara vilken sorts sele som helst nästan, bara att det inte är en tung arbetssele. En finnsele är en viss typ av lokor som är rundade, dessa är väldigt svåra att få tag på, men en vanlig finsele kan du ju köpa i butik. Hoppas du hittar något bra! :)

Men jag har ett par jag har fått bilder på.. Hur vet jag vad som är vad?

Okej här kommer bilderna.. Får se om det funkar!
Båda selarna har legat på fjordingar förut, den översta har legat på en nättare.

Sele nr 1:
Äldre men enligt säljaren i gott skick. Komplett förutom baksele. Denna har jag lättast att hämta, finns 20 mil bort.
3637060639.jpg

Sele nr 2:
Nytillverkad och kostar en del mer än första selen. Finns dessutom i Luleå.

GetAttachment.jpg

GetAttachment2.jpg

Ingen av dessa är en finnsele. Jag tyckte nr 2 såg bäst ut, gillade inte däckeln på den första. Men den kräver ju en del ombyggnad om du ska köra rockard/vagn med den.

Varför skulle det behövas ombyggnad om hon ska dra vagn med den?
Bara nyfiken, den är väl förmodligen gjord för att dra just en vagn med??

Håller med om däckeln, nummer två ser mycket bättre ut! Det går bra att skicka selar med bussgods, om du litar på köparen, dom flesta brukar vilja ha betalt innan dom skickar.

Kanske finns någon här som kan hjälpa dig att titta på den ;)?

Pris?

Lotta

Eftersom draglädret sitter fast i dragringen och för att draglinorna ska ge bästa effekt så ska ju dom fästas i draglädret, som då inte ska sitta fast i något annat. Sen vill jag ha höga skackelfästen, men det är ju inget måste.

Men man borde väl kunna använda lokorna på den första i sånna fall? Och göra som på dina bilder? Bytta däckel bara?

Eller är jag helt ute och cyklar igen?

Ja visst kan du göra det, ta lokorna och draglädret och köp bara en annan däckel, baksele och draglinor som passar :)

Då blir det nog att jag gör så. Då kan jag köpa lokorna nu och ha den däckeln när jag tömkör henne över vintern och köpa en ny däckel till våren sen när rockarden är klar!

Tack för hjälpen!

En idiot fråga till:

Har en snäll hyresvärd som är duktig på lokselar och sånt som ska hjälpa mig att se om det passar. Men vill ändå vet lite själv, hur ser jag att lokorna passar henne? Vart mäter jag osv..

Jag kan inte förklara hur det ska se ut så här, jag måste få visa "live" men dom ska ju ligga bra mot hästen utan att trycka eller glappa, med ett jämnt tryck och ligga i bra dragläga. Som sagt, jag är värdelös på att förklara såhär, men har du någon som kan så kommer ju h*n se om dom passar eller inte :)

Du man kan säja att hyresvärden som ska hjälpa mig är ännu sämre på att förklara:Jag vill veta hur det ska se ut när den ligger bra och han svarar då "Jamen det märker man ju!" :angel:

Men han är guld att ha, kan mycket om det mesta och har alltid tid för en.. Och ens dumma frågor

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 016
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 074
Senast: Lynxsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka