Beslutsångest

F

Fjunet

Nu får ni hjälpa Fjunet att fnula på detta.

Har blivit erbjuden en minishettis i nästan samma ålder och färg som den jag har nu. Skillnaden är att denna shettis är tränad och tävlad i körning :eek: Hästen är snuskigt billig (kompispris) så nu blir jag lite fundersam. De två hästarna har tidigare delat lösdrift.

Jag stör mig så enormt på att ha minishettis, man kommer ingenvart! :crazy: Deras små tändsticksben täcker ingen större yta, så det tar sååå lång tid att komma någonvart även om där är mycket tempo i skritten.

Sååå, nu funderar jag på det här med parkörning :idea:

Jag vill ha en vagn som är så lätt som möjligt. Med Roslagens hjälp :bow: så har jag hittat en minishettisparvagn som väger 80 kg. Min Globusrockard väger 40 kg. Visst borde dessa två tussar klara av mina nästan 60 kg + 80 kg vagn? Jag veeet att shettisar klarar mycket, men jag har noja på att vagnen måste vara så lätt som möjligt. Kommer deras förenade krafter att få det att gå lite snabbare? :angel: Är trött på snigelfart.

Slutligen: Bör jag slå till? Är det kul att köra par? Är det lämpligt för en halvnybörjare att köra par? Båda är idiotsäkra.

Sv: Beslutsångest

Slå till!! Det sägs ju att par är lättare än enbet att köra... Själv har jag ingen direkt vana av det men med två sånna små så borde det inte vara någon fara!! De brukar ju piggna till lite när de går tillsammans så på så sätt kanske det går lite fortare, annars har dom ju forfarande lika korta ben. Men Det måste vara otroligt kul att köra med två sånna små. Ang vikten tror jag inte det är nåt problem alls.

Lycka till med paret!! Och jag vill se bilder!!!

Vagnen på bilden kostar runt 1750 euro enligt Roslagen.
Du får väl ge runt det dubbla för en för storhäst.

Åhh...jag vill också ha! I den skulle man kunna känna sig fin i vad man än hade förspänt framför. hehe. Klart du ska ha par!! Underhållskostnaderna för en minishettis kan ju inte var enorma heller direkt.

Åhhh, hade man bara möjlighet att ha så många hästar man skulle ha lust till :love:

Jag skulle slå till direkt, om jag hade pengar och plats, och det verkar ju inte vara problemet?

Om du ändå inte tänkt göra dig av med din mini om du ev skaffar en större häst att köra, är det ju inget större problem att hålla igång två heller, om du kan köra par :banana:

Det kommer ju inte att gå så mycket fortare att ta sig fram, men med två som drar skulle jag känna att jag kunde trava lite mera, och då får du ju lite mera tempo!

Skulle själv inte vilja ha en mini just för fartens skull, men gärna en maxad eller till och med övervuxen, men kunde jag ha ett par så skulle jag verkligen tänka på saken en gång till!

Vagnen var jättefin!
Jag som är mera brukskörnings- än tävlingsinriktad ser framför mig ditt lilla par framför en flakvagn med ett hölass. Vilken syn :love:

Ta den, man KAN ju alltid sälja om det inte skulle funka!
Lotta

Tänkk bara på att många som kör par tränar hästarna mycket i enbet, för att komma åt varje hästs "problem", så man måste lägga ner lite mer tid på det.

Men har du tiden så är det ju bara att slå till, blir ett tjusigt litet par!

/Tina

Lite funderingar..
Två minishettisar går ju lika långsamt som en så mer mark lär du inte täcka.
Det är SVÅRT att köra par. Det är framförallt svårt att komm aåt dem i par så man måste köra dem väldigt mkt en och en för att komma åt dem.
Har du en bra instruktör och inet bryr dig om att det går långsamt så slå till, anars hade jag nog tackat nej.

Det ÄR jättekul att köra par, och mer användbart än enbet när det gäller så små hästar - de orkar fler passagerare tillsammans än en och en :smirk: . Om du har plan mark borde inte 80 kg vara någon match för dem, ju fler backar desto större roll spelar ju vagnens tyngd. Om den andra är tävlad i körning har den ju dessutom redan dragit rockard med 2 personer över 12 år i, så det är nog ingen fara.

Det som är svårt med att köra par är att hästarna ska vara så lika varandra som möjligt i tempo och lyhördhet. Om de är väldigt olika blir det mer jobb individuellt bara för att uppnå det, utöver det jobb var och en måste få för att bli lyhörda för hjälperna. Men mina shettisar lär sig å andra sidan oerhört snabbt, så det har faktiskt gått snabbare än jag förväntat mig. Jag märker också att de blir extra uppmärksamma när de går i par, tror det beror på att de krockar så mycket med skygglapparna om de inte är skärpta. Nu har jag ingen vagn ännu, så de tömkörs bara i par (när de inte drar harven eller sladden, då), det borde vara ordentligt mycket lättare med en vagn. Och man får nog räkna med att mindre än 50% av arbetet kan göras i par, men å andra sidan kan man jobba en och ha den andra på släp, så får de ju motion samtidigt iallafall!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka