Beslutsångest

Cs218

Trådstartare
Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩

Häst 1 är en valack på 3 år, super snygg (är svart!!) o jättefin att rida. Kommer bli en underbar ridhäst.

Häst 2 är ett sto på 10 år o va jättefin att rida men efter i utbildningen då hon haft föl. Älskade dock att rida henne!!

Problemet är att stoet är 10 tusen dyrare och jag känner att jag får mer för pengarna med valacken, särkilt med åldern på stoet. Men jag kan inte sluta tänka på henne.

Hur hade ni resonerat?

har du haft häst förut?
Annars hade jag köpt stoet. En tio åring är ett säkrare kort än en 3-åring. Mest troligt kommer du ha roligt snabbare med 10-åringen

10kkr spenderar du snabbt på att äga häst stånden prisskillnad är ju försumbart liten i sammanhanget

Säkert att det bara är för att hon haft föl som stoet är efter i utbildningen? En sak om hon hade varit unghäst men vid 10 års ålder har ju många år med möjligheter att komma ifatt funnits. Om hon inte haft flera föl då såklart. Tycker annars inte att 10 år är någon ålder på en häst. Det kan hända mycket med en 3-åring som gör att det inte blir en underbar ridhäst. Två väldigt olika hästar du väljer mellan. Vad letar du främst efter?

Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩

Häst 1 är en valack på 3 år, super snygg (är svart!!) o jättefin att rida. Kommer bli en underbar ridhäst.

Häst 2 är ett sto på 10 år o va jättefin att rida men efter i utbildningen då hon haft föl. Älskade dock att rida henne!!

Problemet är att stoet är 10 tusen dyrare och jag känner att jag får mer för pengarna med valacken, särkilt med åldern på stoet. Men jag kan inte sluta tänka på henne.

Hur hade ni resonerat?
Köp hästen du tyckte bäst om att rida. Jag uppfattar det som att du tyckte mycket bättre om stoet, men bara funderar över valacken för att den är billigare och yngre, dvs, som du uttrycker ”mer för pengarna”? Det betyder ingenting i sammanhanget, det är ju mycket viktigare att du klickar med hästen och får maximal ridglädje. Så baserat på det du skriver här säger jag tveklöst stoet.

har du haft häst förut?
Annars hade jag köpt stoet. En tio åring är ett säkrare kort än en 3-åring. Mest troligt kommer du ha roligt snabbare med 10-åringen

10kkr spenderar du snabbt på att äga häst stånden prisskillnad är ju försumbart liten i sammanhanget
Ja jag har haft egen häst och jobbat som unghäst beridare. Det är därför jag har letat mer efter en unghäst då man har mer tid tsm och om jag vill sälja i framtiden så blir det lättare då den inte hade varit lika gammal som stoet om 5-10 år

Säkert att det bara är för att hon haft föl som stoet är efter i utbildningen? En sak om hon hade varit unghäst men vid 10 års ålder har ju många år med möjligheter att komma ifatt funnits. Om hon inte haft flera föl då såklart. Tycker annars inte att 10 år är någon ålder på en häst. Det kan hända mycket med en 3-åring som gör att det inte blir en underbar ridhäst. Två väldigt olika hästar du väljer mellan. Vad letar du främst efter?
Jag vill mest ha en häst att ha kul med o rida varierat, eventuellt lite fälttävlan. Stoet har varit galopphäst, så några år gick ju till det och där lär dom sig ju inget

Köp hästen du tyckte bäst om att rida. Jag uppfattar det som att du tyckte mycket bättre om stoet, men bara funderar över valacken för att den är billigare och yngre, dvs, som du uttrycker ”mer för pengarna”? Det betyder ingenting i sammanhanget, det är ju mycket viktigare att du klickar med hästen och får maximal ridglädje. Så baserat på det du skriver här säger jag tveklöst stoet.
Nja, det var valacken jag var mest intresserad av när jag åkte dit. O han var super fin att rida för sin ålder, trivdes väldigt bra på honom! Jag skulle inte ens ha kollat på stoet egentligen men dom tyckte att jag skulle prova henne

Där har du väl svaret. Ibland behövs det att någon säger motsatt för att en ska känna vad som känns rätt. Flera säger stoet och du tvekar. Kanske är det för att magkänslan säger att valacken är mest rätt för dig? :)

Där har du väl svaret. Ibland behövs det att någon säger motsatt för att en ska känna vad som känns rätt. Flera säger stoet och du tvekar. Kanske är det för att magkänslan säger att valacken är mest rätt för dig? :)
Det är endast hennes ålder som gör att jag tvekar! För hon är liksom lika mycket utbildat som treåringen. Alla jag känner säger valacken🤪 men jag har alltid föredragit ston trots att jag bara ägt valacker

Nja, det var valacken jag var mest intresserad av när jag åkte dit. O han var super fin att rida för sin ålder, trivdes väldigt bra på honom! Jag skulle inte ens ha kollat på stoet egentligen men dom tyckte att jag skulle prova henne
Fast vem du var intresserad av innan är ju ointressant i sammanhanget. Om du bortser från priset och åldern, vilken häst tyckte du bäst om, dvs om båda hade varit lika gamla och kostat lika mycket, vilken hade du valt?

Fast vem du var intresserad av innan är ju ointressant i sammanhanget. Om du bortser från priset och åldern, vilken häst tyckte du bäst om, dvs om båda hade varit lika gamla och kostat lika mycket, vilken hade du valt?
Stoet helt klart. Är hennes ålder som gör mig osäker o att hon är lika utbildad som en treåring

är det fullblod du tittar på? för har dom gått på banan kan det ju spela in för hållbarheten.

Har själv tittat på fullblod för måååånga år sen och känner flera som ägt fullblod, om du köper från "banan" dvs galopstall, så bara ha i åtanke att vissa av dessa personer är försäljare ut i fingertopparna och inte alltid inkluderar alla saker.

En anledning till stoet isåfall har gått med föl kan också vara pga skada. Många av dessa hästar har en del skador av uppenbara anledningar.

Så skall man köpa en fd. gallopör så hade jag sett till att röngtna ordentligt på egen-vald klinik.

Jag valde att inte köpa fullblod, då jag ansåg riskerna var för många för mig personligen gällande just skador.

bara bra tips som kan spara dig för en hel del besvär.

Lycka till med hästarna :)

är det fullblod du tittar på? för har dom gått på banan kan det ju spela in för hållbarheten.

Har själv tittat på fullblod för måååånga år sen och känner flera som ägt fullblod, om du köper från "banan" dvs galopstall, så bara ha i åtanke att vissa av dessa personer är försäljare ut i fingertopparna och inte alltid inkluderar alla saker.

En anledning till stoet isåfall har gått med föl kan också vara pga skada. Många av dessa hästar har en del skador av uppenbara anledningar.

Så skall man köpa en fd. gallopör så hade jag sett till att röngtna ordentligt på egen-vald klinik.

Jag valde att inte köpa fullblod, då jag ansåg riskerna var för många för mig personligen gällande just skador.

bara bra tips som kan spara dig för en hel del besvär.

Lycka till med hästarna :)
Tack för tipset, har en massa fullblodsvana så har koll! Dom berättade vilka hästar som hade haft skada sedan innan, så känns som att man kan lita på den som säljer dom😊

Jag skulle kolla noga på försäkring också.
För om jag hittat rätt hästar så är den ena fortfarande norskregistrerad och måste då importeras tillbaka in till Sverige och den andra kom till Sverige 2022.

Jag skulle kolla noga på försäkring också.
För om jag hittat rätt hästar så är den ena fortfarande norskregistrerad och måste då importeras tillbaka in till Sverige och den andra kom till Sverige 2022.
Är ju bara att registrera den o ha ett besiktnings intyg. Är inte komplicerat🙄

Men är det så illa? Jag har en importhäst som varit skadad flera gånger (😑) utan problem med försäkringen.
Beror på hur länge den varit i landet och vad det är för typ av skada. Om det är en skada som kan vara gammal så finns det risk för att försäkringen inte täcker. Exakt samma om man tex byter bolag så täcker inte nya bolaget om skadan beräknas vara äldre.
Så det är en faktor man får räkna in anser jag.
Så hästen som är 10 år och blir nyimporterad har större risk för att inte få skador täckta (beroende på vad för skada och när den sker)
Medans valacken som är 3 år och importerades 2022 har större chans att få skador täckta för han är yngre och troligen varit försäkrad längre (om han ens är försäkrad)

Välj den som gav bäst ridkänsla. Själv föredrar jag en äldre häst som visat att den hållit för livet ett tag. Vad har stoet gjort i livet innan hon fick föl och hur många föl har hon haft?

Oavsett vilket fullblod jag varit intresserad av hade jag velat röntga ryggen för att få en KS-status. Tycker det är mer regel än undantag. Och så hade jag utgått från hovkvalitén också. Just fullblod kan en verkligen få mycket häst för pengarna men med KS och kassa hovar blir det extra onödigt pyssel och fix.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 156
Senast: Mois
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 812
Senast: mars
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 134
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈