beslutsångest, ska jag låta 1 åringen åka iväg på bete..

F

fjordinghanna

Har 3 vuxna fjord hemma och 1 årigt sto, grejen är den att hon har ju ingen att leka med. vi har ju egentligen lite bete o så hemma men jag tycker så synd om henne att få vara så mkt ensam, hon jagar till och med katterna nör de går in i hagen eftersom de andra hästarna inte är särskilt intresserade av lek. Har tänkt tanken att låna hem en 1 åring hit men då räker inte betet.

Har nu kontakt med en tjej som har 1 årings bete ca 6 mil bort, ska jag lämna hästen där så vill de ha henne hela sommmaren o då är jag orolig för att hon blir förvildad liksam. Men samtidigt så är det säkert kul för henne..

Sv: beslutsångest, ska jag låta 1 åringen åka iväg på bete..

är hon välhanterad nu så kommer hon snabbt komma på igen hur man sköter sig när hon kommer hem.
det är värt lite extra slit om hästen får en härlig sommar att växa med roliga vänner.

jo hon är rätt mkt hanterad o gilar människor, gått bakom vagnen när vi kört mammas häst. Även gått bakom cykel när hon var mindre.

Jag är glad kom på att jag hade en bekant ja skulle kunna ringa o höra med om hon hade nåt bete. Och det hade hon givetvis och hon har en busig 2 åring min 1 åring kan få gå med. Dessutom har jag bara 3 mil dit så då kan vi åka ut ibland o hantera henne, men vår bekent kunde också pyssla om henne lite.

Gör det mkt skillnad för mitt 1 åriga sto att gå med en busig 2 åring o en äldre häst,
istället för med 3 st 1 åringar?

De ser väl till unghästarna på betet dagligen??? Då är det ingen risk att de blir förvildade.

Men eftersom du har två alternativ med yngre hästar spelar det väl ingen större roll vilket du väljer?

Jag har min åring på bete 18 mil hemifrån där jag vet att hon har det bra. Förra året hade jag unghingsten på deras hingstbete och han var precis i samma nivå när han kom hem förutom att han var lite smutsigare. :D Det är en travare och han var i vagn igen två dagar efter hemkomst och tyckte "det här har jag ju gjort förr" när vi började sela.

Ston är ju lite lugnare i sitt bus men visst behöver de också röja runt i bland.

Är den busiga tvååringen en valack eller ett sto? Killarna bråkar/brottas mer är tjejer så om det vore en valack skulle jag välja åringsbetet. Ettåringarna behöver vila mer och det är inte säkert att tvååringen låter henne göra det om det är en kille.

2 åringen är ett sto. På båda ställena så ska de visitera hästen dagligen. Tar vi det närmsta stället med 2 åringen så kan även vi åka ut ibland o hantera henne lite mer.

Det finns ingen som helst anledning att hålla på och hantera en tidigare välhanterad unghäst hela sommaren.
Unghästbetet är en tid för mognad och utveckling, det vi lärde dom innan kan dom oftast bara bättre på hösten när dom kommit hem igen.
Jag hade valt det bästa betet både ur näringssynpunkt, och hur flocken var sammansatt, sen hur många mil bort var oväsentligt för mig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Träning Vad skulle ni gjort, hoppas ni orkar läsa detta. Bekymrad. Har en åring, kastrerad mars -05. Visade borreliasymtom precis efter intag...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar