Beslutsångest?! *Långt*

Kratus

Trådstartare
Har länge funderat på att skaffa ny hund jag och syrran, men tänkt att vi ska vänta tills vi får en bättre ekonomi.
Nu har vi fått möjlighet att "få" en vovve av vår farbror som föder upp irländska settrar.
En av hans tikar fick för några månader sen fyra tikar och fem hanar. :love:
Tikarna var superlätta att bli av med, hannarna var svårare, men till slut så fick han alla tingade. Men nu så har en tackat nej till "sin" hane och vi har fått frågan om vi vill ha honom.
(Farbror frågade redan när valparna var nyfödda om vi ville ha en hane då han visste att de var mer svårsålda än tikarna.)

Vi ska räkna på vad det ungefär skulle kosta att ta honom, men sen är frågan hur katterna kommer att reagera... :o

Vad ska vi tänka på innan vi bestämmer oss? (Det var ju ett tag sen vi hade hund och då engelsk cockerspaniel)
Försäkring, mat, koppel, kurser mm.

Vad har ni för erfarenheter när det gäller att komma med en hund i ett hem där det redan bor katter?

Hjälp oss reda ut frågetecken! :D

Tack! :bow:

Sv: Beslutsångest?! *Långt*

Ska ni ha settern till enbart sällskap? Vad jag har förstått är de ganska präglade jakthundar..? Att introducera en valå för katter brukar inte vara några problem!

Att introducera katter och valpar brukar inte vara några problem alls, sålänge kissekatterna kan "fly undan" så...

Ja, mest till sällskap men vi kommer gå kurser och sådant förståss.
Farbrors hundar är dessutom avlade mer mot utställning har jag för mig. Har fått väldigt fina omdömen på sina tikar. :)

Han kommer självklart att få vara med överallt där det är möjligt att ha med honom.

Ja, det lär nog inte vara några större problem då vårt hus är rätt stort. Plus att valpen nog lär vara för stor för kattluckan. ;)

Har länge funderat på att skaffa ny hund jag och syrran, men tänkt att vi ska vänta tills vi får en bättre ekonomi.
Nu har vi fått möjlighet att "få" en vovve av vår farbror som föder upp irländska settrar.
En av hans tikar fick för några månader sen fyra tikar och fem hanar. :love:
Tikarna var superlätta att bli av med, hannarna var svårare, men till slut så fick han alla tingade. Men nu så har en tackat nej till "sin" hane och vi har fått frågan om vi vill ha honom.
(Farbror frågade redan när valparna var nyfödda om vi ville ha en hane då han visste att de var mer svårsålda än tikarna.)

Vi ska räkna på vad det ungefär skulle kosta att ta honom, men sen är frågan hur katterna kommer att reagera... :o

Vad ska vi tänka på innan vi bestämmer oss? (Det var ju ett tag sen vi hade hund och då engelsk cockerspaniel)
Försäkring, mat, koppel, kurser mm.

Vad har ni för erfarenheter när det gäller att komma med en hund i ett hem där det redan bor katter?

Hjälp oss reda ut frågetecken! :D

Tack! :bow:

Är det den ras som passar er? Har ni möjlighet att hosta upp en större summa pengar för veterinärvård om det skulle behövas?

De löpande kostnaderna är relativt lika från månad till månad, så där kan man räkna ut vad det blir på ett ungefär. Värre är det då med akuta oförutsedda utgifter. 5-6 tusen tycker jag är rimligt att man kan få fram med kort varsel, och sedan lika mycket till om man har några dagar på sig. Buffert är viktigt tycker jag, det får inte bli soprent i kassakistan. Dessutom bör man ha till annat i livet också, det är ju inte bara hundar som kan stå för oförutsedda utgifter :crazy:

Sedan det här med ras.

Man ska umgås nära med sin hund i kanske 15 år, då tycker åtminstone jag att man ska välja livskamrat noggrant. Även om hunden är gratis blir det dyrköpt om man inte passar ihop aktivitets- och/eller mentalitetsmässigt. Var ärlig mot dig själv och hunden när du överväger, och låt dig inte förblindas av söt valp, vacker hund och "hundägartarmen". Den sistnämda kan ha ett otroligt sug som får en att gå mot bättre vetande.

Tack för jättebra input! :bow: :bow:

Det är ungefär så vi försöker tänka, men det är alltid lättare att få det på pränt och även att det kommer från någon annan. :D

Vi köpte en setter kille i november förra året och han är 11månader nu. Vi har en katt sen flera år tillbaka och dom första dagarna så var katten livrädd men nu funkar det hur bra som helst :)Så ni ska inte oroa er :D

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur