Beslutsångest inför kvalitén!!

super

Trådstartare
Det är dax att anmäla till kvalitén och anmälningstiden går ut på söndag. Jag måste ta beslutet om lillskrutten är mogen för uppsutten hoppning eller ej.:o Jag har aldrig visat någon häst på kvalitén förrut, har dock utbildat häst förrut upp till MSV dressyr.

Min lillskrutt är hoppad och det har gått bra, dock inga höjder utan nivåer på ca 60-70 cm och jag funderar om jag kommer hinna få honom klar till kvalitén.. Han har vilat tre veckor, är precis igångsatt och ska träna för tränare på lördag. Ska naturligtvis fråga honom vad han tycker men tycker samtidigt att det blir lite tajt med att anmäla till tävlingen innan anmälningstiden går ut på månd morgon och då måste pengarna finnas på kontot oxå.

Vill hellst ta uppsutten hoppning eftersom han ändå är mer hoppad uppsutten än löshoppad pga att vår ridbana inte har så höga staket så risken har alltid varit att han ska hoppa ut annars..:eek:

Samtidigt vill jag ju inte vara ojuste mot honom och utsätta honom för något som han inte är redo för!! Hur resonerar ni och hur skulle ni göra i samma situation. Kvalitétstävlingen är 5-7 september..

Sv: Beslutsångest inför kvalitén!!

Det där vet din tränare- ring!
Om den inte är löshoppad mkt så kanske det ger mindre.

Om du väljer löshoppning.Ta reda på vilket avstånd mellan hjälphindret o hindret som passar den bäst.

jag uppgav fel som gjorde att min häst rev i onödan o blev ledsen.:crazy:

Tack för tipset med hjälphindret!:bow: Hade jag nog aldrig som inbiten dressyrryttare tänkt på annars!:bow:

Jag pratade med tränaren i går och glömde naturligtvis att ta upp detta och det känns lite pinsamt att ringa igen idag. Får naturligtvis göra det lite senare i veckan men tänkte ändå få in lite synpunkter från andra.:idea:

Ska prova att skutta lite idag så vi får se hur det går. Igår skulle jag bara skritta ut en sväng i skogen men lillskrutten var på humör för annat och matte fick sig en liten rodeotur. Gick dock bra och när han väl lugnat sig så skötte han sig exemplariskt.:p

Tror du att jag hade en tanke på det:crazy:

De frågade o jag fickb estämma mig fort- max 7,50 eller var dt 5,50:angel:
Tog 7.30- en kompromiss.
hästen är ju megastor o skulle givetvis ha det längsta eller lite till.:bump:

Jag har valt bort kvaliten och kommer bara köra semifinalen i hoppningen på strömsholm.

Men du skulle bygga upp banan som den är på kvalitets (skiss finns i reglementet på swedehorse.se eller asvh.se ) och prova hoppa för att se hur hästen tar de.

Man får avbryta när man vill och domaren sätter betyg på den den hittills har sett.

Jag har precis samma problem som TS men tror att jag bestämt mig för att strunta i kvaliteen pg av att vi inte är tillräckligt duktiga på att hoppa kombinationer och inte är tillräckligt stark i galoppen. Han är stor och har en känsla av att han kommer växa lite till så jag vill inte stressa honom.:)

Senast ändrad:

Hade ju tänkt att skutta igår men det blev ju värsta ovädret så vi struntade i det..

I dag ska jag däremot åka till en kompis som har ridhus och hon föreslog att vi skulle sätta upp lite löshoppningshinder först för att se hur han reagerar på lite högre höjder. Men jag tror istället att jag vill sätta upp banan som den är på kvalitén och prova att hoppa den på lite lägre höjder för att se hur han beter sig. Höjden borde han ju hinna vänja sig vid på en månad, det är ju inte såå stor skillnad att hoppa 70 cm eller 90 cm för en häst och från 90 cm till 110 cm tror jag inte heller borde bli ett problem?? Vad tror ni som har lite mer erfarenhet av hoppning än jag?? Tror ni att jag sätter för stor press på honom??

Det är ju vägar och anridning o sånt som kan vara det svåra men sen ihop med höjdernam det är det sammantagna jag skulle titta på.
Kan han gå stadigt i galopp runt en bana, utan att tappa rytmen balansen osv?

När det gäller höjden har den betydelse eftersom unghästar brukar ta i extra när dom är ovana det blir stora språng och lättare att tappa balans mm.

Men det viktigaste är självförtroendet, att den inte tappar det, för ingen kvalitet i världen är värd att riskera hästens eget förtroende för sin förmåga och hoppglädjen.:bump:

Sammantaget om den är rätt otränad hittills tycker jag det kan bli att gå för fort fram, alltså, att ta enstaka hinder på 110 går nog bra, att gå runt en bana med lägre hinder kan gå bra, men sammantaget att både klara svängar mm samt höjden med bibehållen glädje och självförtroende, det vet jag inte om jag skulle utsätta den för. Då skulle jag nog ha velat hoppa mer och inte forcera för att vara säker..

Men du vet ju själv bäst hur hästen fungerar! Och vad ni gjort tidigare.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Har efter att ha skuttat en liknande bana som den som kommer att vara på kvalitén bestämt mig för att anmäla mig till uppsutten hoppning. Han skötte sig exemplariskt och även om vi inte hoppade några höjder idag, ca 70-80 cm, så tror jag inte att det blir några problem. Dessutom så kan jag om jag känner att han inte kommer att klara 110 cm avbryta och ändå få en godkänd bedömning. Men tack alla för era synpunkter.:bow::bow:

oftast är de bara oxern i komb och sista räcket på långsidan som ligger på 110..alltså inte hela banan.

Tror de går super för dig :bump:

kl

jag hade ochså lite beslutsångest om jag skulle eller inte med min nya häst,hon var ju bara riden i 1 1/2 mån när jag fick henne för 2 v sedan,men bestämde mig för att göra ett försök och så dra mig om det inte såg ut som att hon kunde få hyfsade poäng,men nu avgjorde ASVH det hela åt mig då dom inte hinner få henne omreggad i tid för anmälan (tack för det asvh :devil:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka