(Besluts-)Ångest!

superstar

Trådstartare
Jag kan verkligen inte bestämma mig. Jag är anmäld till en tävling på söndag, sen rätt lång tid tillbaka. Men för en eller ett par veckor sedan bestämde jag mig för att inte starta, då vi de senaste två starterna har stannat ut oss. Egentligen hoppar vi "hyfsat" bra, men mina nerver rör till det totalt på tävling, jag slutar helt att rida. Nu när jag tittar på startlistan blir jag dock så himla sugen!! Men jag hade ju verkligen bestämt mig för att få tillbaka flytet innan vi tävlar mer, för att det inte ska utvecklas en ond cirkel som slutar med att hästen blir en stopphäst och jag blir hopprädd. Men det är ju så kul att tävla!

Jag vet inte hur jag ska göra...

Sv: (Besluts-)Ångest!

Jag skulle rekommendera ett tävlingsuppehåll, för både häst och ryttares skull. Åk på Clear-rounder och klubbtävlingar osv, ingen press och ingen tävling, men ändå så att du får träna på att kontrollera dina nerver.

Kanske träna lite mental träning, öva dig på att fokusera och släppa nervositet och nerver, för att kunna slappna av och bara ha kul?

Det är ju inte roligt att få resultatet utesluten?
Då kan det väl nästan lika gärna kvitta att åka på tävling?

Senast ändrad av en moderator:

Klart att du ska åka !! Gå ner i klasserna så du får tycka att det är jättelätt och får tillbaks ditt sjävförtroende. Så får du intala dej själv att ni rider bara för att komma runt inte bara för att plocka rosetter.
Och kom ihåg att vi håller på med det här för att det ska vara kul inte ett tvång. Kom igen nu!!!!:bump: :bump: :bump: :bump:

Haha, tack för den! Två helt olika svar... Grejjen är att jag på ett sätt tycker att jag inte borde åka eftersom det kanske bara ställer till det mer. En till uteslutning innebär ännu mer sänkt självförtroende vilket innebär ännu mer ångest inför nästa tävling, som visserligen kommer ligga ganska långt fram i planeringen :angel:

Samtidigt vill jag åka för att bevisa för mig själv att jag faktiskt KAN! Det vi hoppar på tävling är egentligen småpotatis för oss, den mentala spärren kan ju bara släppa genom att vi faktiskt genomför en tävling och gör det BRA!

Nej. Jag åker inte. Eller?

Hur många ggr har du åkt iväg och blivit utesluten?
Och är det i samma klasser som du ska starta nu i helgen?

Om allting flyter på träning, och det bara är nervositet och spänningar i huvudet på er som stoppar er, så borde ni backa ner till klubbtävlingar för att ge era nerver rutin. Om du inte blir nervös av klubbtävlingar, ja då är det väl bara att åka runt o tävla "så lågt som möjligt" ,men så att nerverna ändå kommer fram, tills spärren släpper.

Vad gör dig så nervös?
Varför blir det som det blir på tävlingen.
Slappna av, andas och försök sen tänka ut varför det blir som det blir. Försök få dig själv att inse, att det verkligen inte är något att bli nervös för.

I ditt läge antar jag att du inte åker ut med tanken "ja, idag ska vi minsann vinna!"? Eller ställer du krav inom er att ni ska bli placerade?
Släpp alla stressande/pressande krav om du har några.
Slappna av, och fokusera inte på tävlandet, tänk att du är på träning, men har fått i uppgift att hoppa igenom en bana.

Förr var jag jättenervös på tävling, men nu har jag blivit alldeles FÖR lugn i tävlingsammanhang :rofl:
Nu laddar jag jättemycket innan, för är jag lite lagom nervös, har lite nerver och har lite lagom krav på oss rider jag bättre.

Är hästen tittig o spänd? eller är det bara du som sätter spöken i huvudet även på din tävlingskompis? ;)

Be din tränare om råd. Tycker din tränare att ni ska tävla eller pausa?

Kan du gå ner i klass?

Kanske såpass att du tom. klarar att trava över hindrena om du skulle komma in helt fel!?

Gemon att vistas lite mer på tävlingsbanan får du den träning och erfarenhet som du behöver. Om du inte tävlar nu kommer klumpen ändå att finns där till nästa tävling.

Det kan ju inte gärna gå så mkt sämre, så kör du på och var glad för varje hinder som du klarar av.

Mark

Nu skrev du till mig, men du menade väl till trådskaparen? :smirk:

Om du bara lånar en svarsknapp så skriv knapplån är du snäll, annars blir man ju förvirrad :p

Jag kan verkligen inte bestämma mig. Jag är anmäld till en tävling på söndag, sen rätt lång tid tillbaka. Men för en eller ett par veckor sedan bestämde jag mig för att inte starta, då vi de senaste två starterna har stannat ut oss. Egentligen hoppar vi "hyfsat" bra, men mina nerver rör till det totalt på tävling, jag slutar helt att rida. Nu när jag tittar på startlistan blir jag dock så himla sugen!! Men jag hade ju verkligen bestämt mig för att få tillbaka flytet innan vi tävlar mer, för att det inte ska utvecklas en ond cirkel som slutar med att hästen blir en stopphäst och jag blir hopprädd. Men det är ju så kul att tävla!

Jag vet inte hur jag ska göra...

vart ska du starta någongstanns???

jag ska till sollentuna på tävling å hjälpa min elev som ska tävla...

skriv knapplån är du snäll, annars blir man ju förvirrad :p
Ojdå, inte visste jag att du var så förvirrad.

Du kan få en liten ledtråd av mig oxå, om det som skrivs till dig inte alls verkar ha med dig att göra, då är det kanske riktat till ts ;)

Mark

Senast ändrad av en moderator:

Klart jag förstod att det var till trådskaparen :smirk:

Men det är störande när folk skriver till "fel" person enligt svarsknappen utan att ha skrivit knapplån :p :angel:

Jovisst är det sollentuna ;) Men det blir ingen start.

Dark_Iris: Jag försöker att bara ha KUL! Och självklart ha målet att gå runt, men inte större krav än så. Två starter i rad har vi blivit uteslutna, bägge på samma tävlingsplats. Även starten innan var på den klubben, då gick vi nolla, dock ett pet i omhoppningen. Dagarna innan den starten hade jag varit på kurs, så då hade jag självförtroende och kunnande "färskt", nu när det inte varit träning på länge så har självförtroendet sjunkit undan och jag inbillar mig att jag inte kan rida alls, vilket inte är så konstigt då jag ju inte gör det, på tävling.

På min hemmaklubb är jag inte ett dugg nervös, det är dessa 0.90-starter på lokal nivå som av nån anledning skrämmer skiten ur mig :p dock "glömmer" jag skräcken när det inte är aktuellt, just nu har jag till exempel väldigt svårt att tänka mig att det verkligen är så farligt, det är ju bara att rida och ha kul. Så jag tror det är just tävlingsrutinen som behövs. Men jag avstår ändå denna tävling, och tränar vidare. Det finns andra omständigheter som gjort att det inte passar så bra att tävla denna helg, så då har jag en ytterligare anledning att stryka mig.

Ullis :bow:

jag tycker också att du ska åka på tävlingen. Hoppa en väldigt lätt klass om det går. Sedan kan du ju alltid åka på träningtävlingar och så...

Okej, men försök att bara träna på, och ut och tävla lätta klasser och ganska ofta, för att avdramatisera hela tävlingsgrejen för din egen skull :)

Det är ju som med allting annat - lagom nervös är bra... Och man blir lagom nervös om man har gjort något tillräckligt många ggr för att veta hur man ska hantera sin nervositet och sina förväntningar.

Lycka till på nästa tävling, när den nu blir. :) :banana:
Du kommer snart att enbart tycka det är roligt och inte alls särskilt nervöst att tävla ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 915
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka