U

Ulrica

Jag har nu tagit BESLUTET. Jag skall låta min gamla häst få somna in. Han har haft ehrlicia som inte vill ge med sig samt världens skummaste kast med huvudet. Min vet. sa att han aldrig har sett något liknande ( och han har varit med om det mesta) men trodde att det kan tyda på en hjärnskada eller nervskada kanske även psykiskt besvär. Visst, han kan kanske leva i 3-4 år till ( är 18 nu) men vad är det för liv? Stå i en hage och slänga med huvudet så han håller på att fara omkull, vara stel och stapplig och bara ha utfodringarna att se fram mot. Nej tack! Jag vill att han skall ha ett värdigt slut. :cry:

Men hur funkar allt praktiskt? Skall skicka in papper till försäkringsbolaget men vad händer sen? Fixar man själv att de kommer ut och tar bort honom? Vart ringar man? Vad kostar det? Är det långt väntetid? Går alla avlivare med på att ta livet på plats? Har aldrig varit med om detta, behöver vägledning...

Sv: Beslutet

Usch... Det där är ett riktigt jobbigt beslut att fatta... Lider med dig. Men precis som du säger så vill man ju ge dem ett värdigt slut, och med tanke på vad du skrev om honom så skulle nog jag också ha tagit det beslutet.

Min syster fick ta bort sin häst i november och likaså min kompis. Det var mest mamma som ringde och styrde med det där, men jag vet att båda dessa hästar avlivades hemma, den ena med en injektion (spruta) och den andra med bultpistol. När det gäller min syrras häst som togs bort med injektionsspruta så gick det väldigt lungt till och hon var med hästen till det allra sista andetaget och fick även lyssna med stetoskop på hjärtat efteråt för att försäkra sig om att hästen inte hade puls längre. Veterinären som utförde det var jätte-jättebra, verkligen. En del säger att hästen hinner tänka lite innan den riktigt somnar in, men jag är övertygad om att hästarna redan är borta innan de lägger sig ned.
En djurambulans finns alltid med då också för att ta hand om kroppen sen.

Kan tyvärr inga kostnader i huvudet, men en veterinär borde veta det eller åtminstone var du kan vända dig. De vet också hur du går till väga.

Jag lider som sagt med dig men jag tror att du tagit rätt beslut.
Tänker på dig!
//Z

Vi avlivade vår gamling den 12/8 i år och på många sätt var beslut + tidsbokning värre än när det verkligen skedde. Eftersom inga försäkringar var inblandade så fick vi sköta allt själva. Jag bokade tid ca 10 dagar innan, och sen kom Lantbrukstjänst.

Spöket avlivades med bult, och hade klöver i munnen då han dog. Sambon höll i grimskaftet under tiden och allt gick mycket lugnt tillväga. Därefter avblodades kroppen och fraktades bort för destruktion. Vi fick betala ca 2500,- för det, men då var det en liten häst.

Det var första gången vi var tvungna att ta beslutet, men jag har t o m ringt och tackat killen i efterhand för det professionella agerandet.

Jag glömde ... det har tidigare funnits en tråd här eller på hästhantering om ämnet. Sök så hittar du nog.

Senast ändrad av en moderator:

Vi tog bort vår ponny 11 augusti och det var ATG som ringde och bokade tid med den som skulle hämta henne.
Jag bestämde att det skulle ske hemma och slaktarn använde slaktmask med avblodning. Jag klarade inte av att vara med utan det var min pappa och stallägaren. Slaktarn var noga att hon skulle få äta upp hela påsen med morötter först innan det skedde. Han var lugn och behaglig. Hon gick sedan till destruktion och för det betalade jag ca 2400.
Hon var väldigt huvudrädd för främlingar (de fick inte ta på henne någonstans) så jag trodde inte att det skulle gå med bult, slaktmask men troligtvis hade hon givit upp för tom vet. fick smeka henne i huvudet dagen före och själva avlivningen hade gått lungt och fint till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Jenka
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka