Beslutångest.. HJÄLP!

Fibusen

Trådstartare
Har lämnat bort min häst för inridning,han har varit där i 2 veckor,var tänkt från början 2 månader,men eftersom det gått så bra,och han är snabblärd,tyckte vi att det skulle räcka med en månad,så vi sa att jag hämtar han den sista maj.

Han är skrittad,travad,och galloperad EN gång under ryttare,står still när man hoppar upp,kan start,stopp och svänga,jag arbetade han mycket från marken innan han åkte,och hade/har bra grundkondition,var bara uppsittningen jag aldrig gjorde. Inget problem med sadel och träns,står still när man lägger på sadel och spänner den. Hästen är en VÄLDIGT lugn individ,och alltid snäll,lite valpig i ridningen,men som sagt bara riden i 14 dagar.

Nu till problemet... Han har flisat av en bit av hoven i hagen..(bara en flisa,fattas ingen mega bit,och är inte ända in till sulan,men iallafall) Och var lite öm på gruset.Han är barfota,och har aldrig ömmat före,trots mycket hårt/grusigt underlag som vi gått på när vi promenerat.

Alt. är att han står kvar i två veckor,han verkas (är dags för det nu) och hoppas att det inte flisas av mer,utan att flisan verkas bort,och sen att det blir bättre,eller att jag tar hem honnom typ nu (till helgen) och tar ut en hovslagare som sätter på skor.

Så länge han är ömfotad (även om det bara är lite på grusväg) så kan han inte ridas (såklart),så att han bara ska stå där i två veckor känns ju onödigt,men känner mig endå lite osäker att ta hem han,eftersom jag känner att 14 dagar är ingen tid att få en häst inriden på...

Hovslagare som kan SKO honnom kan komma till henne tidigast 10 juni,och då har ju jag redan tagit hem honnom i vilket fall som helst..
Jag kan förhoppningsvis få ut en hovslagare relativt snabbt.

Hur skulle ni ha gjort? Tagit hem honnom,slagit på skor fram,och fortsätta utbildningen själva,eller låta han stå kvar,hoppas att en verkning hjälper,och få han riden i 2 veckor till? Funderar även på att eventuellt ta hem han nu,ta det relativt lugn och sakta frammåt med ridningen,och sen skicka ner han till inridaren igen nästa vår/sommar för vidareutbildning.

Känns som om det värsta jobbet är klart,han är uppsutten på,travad och galoperad en gång,det som får mig att tveka att ta hem han är min egna ridning,har under de senaste 6-7 åren inte ridit en enda lektion,utan varit ut i skogen och skogsmullat på förra hästen jag hade,och från oktober (då hon vart dålig och stog under behandling till december) så har jag knappt ridit alls,vart några vändor under december/januari för att rida igång gamla hästen,men inget mer än så. Under sommaren förra året så red jag på rätt så skapligt och hade även en med mig som "övervakade" (:D)mig,så då vart ridningen riktig (och det var skitkul!:banana: ),och inget åka häst,men det är ju nästan ett år sen...

Har mycket hjälp i stallet jag står i nu om jag vill ha mer träning,en tjej har även hållit i lektioner och kurser,och ridit in ett antal hästar,så jag har ju tryggheten där ifall det skulle skita sig totalt,och ska även längre fram ta hjälp av en riktig tränare,och börja träna regelbundet,och göra allt skoj jag aldrig gjorde på förra hästen,men det ligger ju längre fram när hästen är mer mogen för det.

Var ner i söndags och provred,och han kändes trygg i ridningen.

Så.... Åter igen,hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Beslutångest.. HJÄLP!

Oj, vad svårt. Det måste ju beslutas utifrån hur DU känner. Känns det OK att ta hem hästen och fortsätta utbildningen själv så tycker jag absolut att du ska göra det. Men känner du att du egentligen vill att hästen ska utblidas mer innan du rider så tycker jag att du kan ta hem henne. Kanske kunde du då ge henne lite vila så hon får smälta allt hon varit med om, vilket ju är viktigt för våra unghästar! Sen kan du ju komma igång med tömkörning och det för att sedan skicka iväg henne på vidarutbildning inom ridningen. Så skulle nog jag gjort iaf!
 
Sv: Beslutångest.. HJÄLP!

Honnom ;),det var gammla hästen som var sto.

Ja,det lutar mot att jag tar hem honnom,känner mig absolut inte rädd eller osäker på honnom,blir tex inte rädd i fall han skulle dra iväg och slänga av mig så att jag inte vill rida mer,utan är bara rädd att jag ska göra något fel i utbildningen så det förstör honnom för alltid,eller att det tar flera år innan han lär om sig rätt,det är sånna saker jag är orolig för,men som sagt så ska han ju inte gå knappt alls så här i början,utan det blir mest lugna uteritter och arbeta han rätt från marken istället tills han har stabiliserat sig i kroppen så han kan gå lite pass i ridhuset/paddock och arbeta han från ryggen på uteritterna.

Han kommer även att få vila helt ett par veckor och bara få vara och gå på bete.

Inridaren tar gärna emot oss senare igen för vidareutbildning,och jag kan alltid vända mig till henne ifall det blir några problem! :love:

Har även som sagt många runt omkring mig som kan ifall det blir problem under tiden,som jag litar fullt ut på ifall det skulle bli några problem.
 
Sv: Beslutångest.. HJÄLP!

Jaha, har inte alla ston?:D
Tycker att det låter som en bra idé, speciellt när du har en massa duktiga hästmänniskor i din närhet!
 
Sv: Beslutångest.. HJÄLP!

Ja,och det börjar väll bli dags att damma av dom gamla kunskaperna som ska ligga där,någonstanns! :D
 
Sv: Beslutångest.. HJÄLP!

kl

Ta hem honom, tror du kommer fixa det galant! :)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 647
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 190
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 915
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp