Kan ju utveckla mitt eget inlägg lite nu när jag sitter vid en dator och inte en mobil
Inom borzoivärlden upplever jag att det finns två utmärkande läger. En grupp som ser borzoier ungefär som vilken hund som helst och inte drar sig för att göra "okontroversiella" saker med sin hund, som t.ex. träna lydnad, trick, spår/sök osv. Sedan finns det ett motsatt läger som krampaktigt håller fast vid rasens ursprung och, om man ska hårddra det, mer eller mindre anser att borzoier, och vinthundar generellt, är en typ av hund som man absolut inte kan behandla som "vanliga" hundar och att det i princip är djupt kränkande och nästan elakt mot hunden att behandla den som en "vanlig" hund. Dessa två läger drar sig inte för att prata skit om varandra så fort tillfälle ges. Såklart finns det en grupp med löst folk som driver omkring någonstans mellan dessa två grupper och försöker hålla sig ur skottlinjen sas. Jag tillhör denna gruppen och de flesta andra hobby-ägare gör också det.
Rent generellt är det hjälpsamt folk. Frågar man något är folk snabba med att komma med råd och tips, men det kan hända att man blir lite tryckt på näsan och informerad om att "men lilla vän, det är borzoi du har, inte en labrador, det förstår du väl att du inte kan göra så med den", dock händer det inte så ofta och för det mesta är det hyfsat god ton.
Uppfödare emellan så har folk ofta väldigt starka åsikter om varandra och varandras uppfödande och vissa personer är mer öppna med det än andra. Det finns individer som inte drar sig för att öppet kommentera andras hundar/hundhavande på LC-tävlingar och utställningar. Jag själv har t.ex. blivit klappad på axeln av en hyfsat framstående uppfödare på en utställning och fått kommentaren att jag nog behövde öva lite mer till nästa gång. Inte så roligt när man är ny i gamet och mest är där för att ha roligt och få in en fot. Så hos vissa uppfödare/storägare finns det en viss attityd kring att de anser sig vara bättre än alla andra, och därmed också har rätt att prata illa om andra högt. Denna gruppen brukar samtidigt inte höras så mycket i facebook-grupperna utan håller sig för sig själva, som om det inte anstår dem att beblanda sig med resten av oss.
Vilka tävlingar/utställningar man ska iväg på hålls ofta hemligt. Frågar man så får man inget svar och det beror till stora delar på att folk är rädda att det ska inbringa större konkurrens om man skyltar med vart man ska åka och att andra ägare ska tänka "jaha, h*n ska iväg dit, då ska fan i mig jag också det!".
Så länge man håller en neutral status så klarar man sig bra, men man ska passa sig för att öppet välja sida för då blir det lätt så att man indirekt gör sig ovän med alla de som anser sig tillhöra den motsatta sidan.