beskattning!!!!!!!

L

Lindzay

Hej!:bump:

Jag har lite frågor om beskattning vid uthyrning av boxplatser.

Hur beskattas det, som ett eget företag??

Om man tex har 30 hästar inhyrda med en hyra på 1000 kr per häst, hur mycket kan man räkna med att få över efter skatt???

Om det går som eget företag hur registrerar man sig isf??

Jag och min sambo har funderingar på att hyra ut boxar, då vi är på väg att köpa gård. Så vi behöver lite tips och råd, och gärna svar på våra frågor;););)

Tack på förhand!!!

Sv: beskattning!!!!!!!

Finns det ingen snäll person som vill svara på frågorna :):):)

Vore så tacksam!!!!!:bow:

Hej!
Råd: fundera igenom ordentligt först att ni verkligen vill ha 30 inackorderingar. Detta innebär konstant trafik på er gård, ni kommer jämt ha folk hos er, 30 olika viljor osv. Det kan låta väldigt roligt men tänk på att det är oerhört mycket jobb. Visst kan du ha personal som hjälper dig med insläpp, utsläpp osv men det är dig de ringer när någon häst är skadad, staketet nertrampat, boxdörren trasig, rören läcker, lysröret trasigt osv osv. Väldigt mycket jobb går åt bara administration (bokföring, regler, checklistor, informationsspridning mm).
Räkna ordentligt på alla utgifter innan du sätter stallhyran. Många klagar på höga stallhyror men det är inte många kronor som blir över i slutändan. I förhållande till hur mycket jobb man lägger ner så är det mer eller mindre slavarbete ;-)
Tänk på att räkna in kostnader så som (naturligtvis beroende på servienivå som du väljer)
Grovfoder
Kraftfoder
Strö (Torv spån)
El
Föräkringar (kontakta Länsföräkringar så kan du få prisuppgifter för ansvarsföräkring, brand mm för stall)
Gödselhämtning
Material så som skottkärror, grepar, spadar, krattor, hinkar och annat
Arrende
----------------------------------------------------------------
I vilket skick är stolp o stängsel i? När behöver det dras om och hur lång tid håller stängslet innan det måste bytas ut?
Hur ser elen ut? Ska den dras om?
Underhållsarbete på fasaden, taket osv?
Underhåll ridbana/ridhus
Underhåll belysning och omkringliggande saker

För att starta företag, gå till http://www.bolagsverket.se/
Enskild firma=du är ensam ägare
HB= om ni ska vara fler än en
Finns även AB mfl men kolla på bolagsverket.

Utöver det måste tillstånd sökas för djurhållning hos jordbruksverket vilket är en cirkus i sig.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...medhastar.106.394d9f45113e42376618000824.html

Lycka till och som sagt, var beredd på att det är oerhört mycket jobb och oerhört kostsamt, speciellt i uppstartsfasen. Dock ångrar jag inte ens sekund att jag köpte gård men vi har inte så storskaligt som du planerar!

Tack svaret!!
Nu blev jag lite klokare om vad som gäller:)
Jag vet att det kommer att bli en hel del personer i omlopp på gården.
Hur många inhyrda har ni på er gård???

Skulle vara roligt om fler skrev och beskriver hur dom har det, och om det går runt ekonomiskt osv;)

Tack på förhand!!!!:bump::bump:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 557
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 208
Senast: Johanna1988
·
Äldre Visste inte riktigt vart som var bäst att lägga tråden men chansar på detta. Jo det är så här: Har typ fått möjlghet att byta bostad... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
10 569
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 840
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka