Beskärning av träd (utbruten)

Nu har jag läst på och uppfattat följande:

- Äldre träd behöver enbart lättare beskärning/underhåll
- Rör därför inte stammen utan enbart grenarna
- Klipp bort grenar som är döda, döende eller växer inåt mot kronan eller konkurrerar med annan gren
- Man vill ha kronan lagom gles och luftig
- Äldre träd beskärs med fördel juli, aug eller sep så det är väl jättebra att ta tag i det i helgen

Ska inhandla sekatör, grensax och handskar på vägen upp.

Har jag missuppfattat något eller låter detta rimligt?
:up:

Du har grunderna helt klara för dig.

jag lärde mig beskärning av min far (som varit trädgårdsinstruktör i yngre dar).
Det var roligt att gå runt trädet och resonera vilka grenar som skulle beskäras och hur, vad som skulle lämnas och hur man skulle få balans i kronan.
Fortfarande idag kan jag fundera i flera dagar hur jag ska göra.
 
:up:

Du har grunderna helt klara för dig.

jag lärde mig beskärning av min far (som varit trädgårdsinstruktör i yngre dar).
Det var roligt att gå runt trädet och resonera vilka grenar som skulle beskäras och hur, vad som skulle lämnas och hur man skulle få balans i kronan.
Fortfarande idag kan jag fundera i flera dagar hur jag ska göra.

Vad bra! Då borde det här gå galant. Jag tänker eftersom jag är just nybörjare och träden klarat sig utan mänsklig interaktion i så många år så tar vi bara det värsta nu i helgen. Typ döda grenar och den värsta trängseln av grenar. Så borde det blir bra! Att titta på balans och sådär kan ju bli ett senare projekt sen beroende på hur de växer och ju mer jag lär mig!
 
Vad bra! Då borde det här gå galant. Jag tänker eftersom jag är just nybörjare och träden klarat sig utan mänsklig interaktion i så många år så tar vi bara det värsta nu i helgen. Typ döda grenar och den värsta trängseln av grenar. Så borde det blir bra! Att titta på balans och sådär kan ju bli ett senare projekt sen beroende på hur de växer och ju mer jag lär mig!
Tycker du tänker väldigt klokt :)
 
Bra tips i tråden. Börja med att titta ordentligt på träden och planera ditt jobb, annars är det lätt att bara börja i en ände utan att se till helheten och vad som faktiskt behövs.

Akta grenkragen, den del som möjliggör för trädet att läka och valla över sina sår. Men gör helst inte "rockhängare" heller, då blir det mer att läka.

Undvik att ta alltför grova grenar. Om du ändå sågar i någon större, tung gren är den här bilden bra att komma ihåg. Den visar en bra princip för att undvika fläkskador.
1599912401801.webp

Dvs lägg först ett snitt undertill, sen ett snitt utanför på ovansidan, genom hela grenen. Om grenen ändå fläker stoppas skadan vid snitt 1. När det bara är en stump kvar kan du beskära längst in, snitt 3.(även om just detaljer snitt 3 är schematisk ritar lite för långt ut, för min smak..)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp