Beskärning av träd (utbruten)

Chili

Trådstartare
Beskärningsfråga! Vi planterade i våras ett äppelträd med svagväxande grundstam som är rätt låg, går kanske max till bröstet på mig. Grenarna har blivit långa och sträckt sig rakt uppåt till kanske 2 m höjd. Det är ganska få grenar och ingen som direkt korsar sig och behöver beskäras pga det. Men hur gör jag med de långa grenarna, behöver de kapas eller ska de växa vidare? De är ju tunna så jag är rädd att de knäcks nästa år? I år ramlade alla kart av, så det blir inga äpplen i år.
 
Beskärningsfråga! Vi planterade i våras ett äppelträd med svagväxande grundstam som är rätt låg, går kanske max till bröstet på mig. Grenarna har blivit långa och sträckt sig rakt uppåt till kanske 2 m höjd. Det är ganska få grenar och ingen som direkt korsar sig och behöver beskäras pga det. Men hur gör jag med de långa grenarna, behöver de kapas eller ska de växa vidare? De är ju tunna så jag är rädd att de knäcks nästa år? I år ramlade alla kart av, så det blir inga äpplen i år.
Jag har ett gammal träd som nog fått växa utan beskärning. Det har långa grenar dom delar sig långt ut. Det hade mått bra av att tvingas grena sig längre ner på grenarna.

Tänk efter var du vill att de ska grena sig. Klipp vid ett öga som riktar sig utåt. Då for du en förgrenad krona. Trädet grenar sig inte automatiskt av sig själv.

Tänk alltså minst tio år framåt Hur ska trädet se ut. :)
 
Jag har ett gammal träd som nog fått växa utan beskärning. Det har långa grenar dom delar sig långt ut. Det hade mått bra av att tvingas grena sig längre ner på grenarna.

Tänk efter var du vill att de ska grena sig. Klipp vid ett öga som riktar sig utåt. Då for du en förgrenad krona. Trädet grenar sig inte automatiskt av sig själv.

Tänk alltså minst tio år framåt Hur ska trädet se ut. :)
Aha. :) Jag får kolla närmare på grenarna hur det ser ut. Är ganska nollställd inför den här typen av beskärning men man kan ju lära sig! Har egentligen inte tänkt så mycket på hur kronan ska se ut förutom att den inte ska bli så stor är tanken. Men fick en liten bild nu och ska nog våga beskära lite. Tack!
 
Aha. :) Jag får kolla närmare på grenarna hur det ser ut. Är ganska nollställd inför den här typen av beskärning men man kan ju lära sig! Har egentligen inte tänkt så mycket på hur kronan ska se ut förutom att den inte ska bli så stor är tanken. Men fick en liten bild nu och ska nog våga beskära lite. Tack!
Om den inte ska bli så stor så är det nog en god idé att korta in grenarna. annars kan du få som mitt gamla träd.
20200820_100329.webp
 
Då fortsätter jag utan tror jag, prognosen säger ostadigt väder framöver och det är ganska sent på säsongen nu. Trots att jag igår upptäckte upprorsmakare som ätit väldigt mycket på mina miniplantor av broccoli och spetskål som jag tänkte skulle mogna fram sent i höst. Dödade alla larver jag såg och tog bort några i morse också. De går verkligen hårt åt småplantorna. Vet inte hur länge de är aktiva på hösten, men i våras hann plantorna växa på sig ett tag innan det kom några larver. Så de blev inte alls ätna på likt dessa små plantor. Men jag ger inte upp, de får stå kvar och ska få kärlek i form av gräsklipp och gödselvatten.

Just nu har vi verkligen enormt med kålmalslarver, så det blir mycket plockande. Men ändå värt det och man lär sig mycket om växterna tycker jag när man går där och pillar så mycket. Vilka som äter på dem, vilka som sätter upp camp och jagar på dem, hur gödsel och vattning påverkar.

Ja jag har också mindre plantor stående i växthuset men där har någon hittat in till palmkålen och festat från en dag till en annan. Broccolin på tillväxt ser dock ok ut, kan jag bara ordna någon plats att plantera så kanske det är lönt. Jag dängde på en omgång Turex igår men nu blir det regn mest varje dag framöver så det är osäkert hur mycket det tar. Gick också över en plockrunda igår och en idag så det får vara lite blandade insatser, i bästa fall tar Turexen de larver som är små så att jag missat dem.

Men den lilla tatsoien som jag planterat ut + där jag sått mizunakål och broccolirybs tänker jag att jag får täcka ett par veckor, sedan kanske man kan hoppas att den värsta tiden är över.
 
Beskärningsfråga! Vi planterade i våras ett äppelträd med svagväxande grundstam som är rätt låg, går kanske max till bröstet på mig. Grenarna har blivit långa och sträckt sig rakt uppåt till kanske 2 m höjd. Det är ganska få grenar och ingen som direkt korsar sig och behöver beskäras pga det. Men hur gör jag med de långa grenarna, behöver de kapas eller ska de växa vidare? De är ju tunna så jag är rädd att de knäcks nästa år? I år ramlade alla kart av, så det blir inga äpplen i år.
Jag hade eventuellt låtit trädet vara om det är planterat i år, och beskurit nästa år :) mängden äpplen borde bli ganska begränsad om det är så ungt, och i annat fall kan man bland karten så det inte blir för tungt.
Men precis som @tanten skriver är det bra att börja forma kronan med uppbyggnadsbeskärning sen, korta in grenar och se till att kronan får bra förutsättningar i grenvinklar mm.
 
Jag hade eventuellt låtit trädet vara om det är planterat i år, och beskurit nästa år :) mängden äpplen borde bli ganska begränsad om det är så ungt, och i annat fall kan man bland karten så det inte blir för tungt.
Men precis som @tanten skriver är det bra att börja forma kronan med uppbyggnadsbeskärning sen, korta in grenar och se till att kronan får bra förutsättningar i grenvinklar mm.
Gallra bland karten, skulle det stå här uppe!
 
Lånar den här tråden. Jag har lovat att ta mig an att beskära fruktträden ute vid stugan i helgen. Jag vet alltså ingenting, och det vet ingen annan i familjen heller, men sedan den enda personen med gröna fingrar tyvärr gått bort står de där och växer sönder. Det gäller alltså två äppelträd och ett plommonträd, och ingen har rört dem på kanske 10 år.

Har ni några råd på vägen? Jag måste även åka förbi någon butik som säljer nödvändiga verktyg för detta, tror ni detta finns på Biltema? (Jag känner att ord som både fruktträd och Biltema aldrig funnits i min mun tidigare så vi får se hur det här går :D )
 
Lånar den här tråden. Jag har lovat att ta mig an att beskära fruktträden ute vid stugan i helgen. Jag vet alltså ingenting, och det vet ingen annan i familjen heller, men sedan den enda personen med gröna fingrar tyvärr gått bort står de där och växer sönder. Det gäller alltså två äppelträd och ett plommonträd, och ingen har rört dem på kanske 10 år.

Har ni några råd på vägen? Jag måste även åka förbi någon butik som säljer nödvändiga verktyg för detta, tror ni detta finns på Biltema? (Jag känner att ord som både fruktträd och Biltema aldrig funnits i min mun tidigare så vi får se hur det här går :D )
Åh, det finns goda råd på nätet.
T.ex. hos juniper
http://www.juniper.se/tradvard/artikel3.htm
 
Åh, det finns goda råd på nätet.
T.ex. hos juniper
http://www.juniper.se/tradvard/artikel3.htm
Åh den sidan är bra och skulle behöva läsas av många som stympar träd. Tyvärr har vi i det här landet kastat allt vett över bord när det gäller hur fruktträd ska skötas.
@Voeux mitt tips är att läsa ordentligt på hennes sidor http://www.juniper.se/tradvard/så du inte gör de moderna misstagen i allt för stor grad.
Tänk på att man inte kan omforma ett gammalt träd utan att skada det svårt utan att formgivningen sköts då träden är unga
 
Åh den sidan är bra och skulle behöva läsas av många som stympar träd. Tyvärr har vi i det här landet kastat allt vett över bord när det gäller hur fruktträd ska skötas.
@Voeux mitt tips är att läsa ordentligt på hennes sidor http://www.juniper.se/tradvard/så du inte gör de moderna misstagen i allt för stor grad.
Tänk på att man inte kan omforma ett gammalt träd utan att skada det svårt utan att formgivningen sköts då träden är unga
I mina traker är det populä'r att beskära äppelträd i paraplyform. Dvs så att grenarna pekar nedåt.

Trädet strävar uppåt och det blir otroliga mängder vattenskott. Då skär man av dem och det ser ut som rotborstar av avklippta grenar. Fattar inte hur de tänker. De jobbar ju mot trädet.

(jag har fått lära mig av en erfaren pomolog att ett träd ska beskäras i vinglasform. )
 
I mina traker är det populä'r att beskära äppelträd i paraplyform. Dvs så att grenarna pekar nedåt.

Trädet strävar uppåt och det blir otroliga mängder vattenskott. Då skär man av dem och det ser ut som rotborstar av avklippta grenar. Fattar inte hur de tänker. De jobbar ju mot trädet.

(jag har fått lära mig av en erfaren pomolog att ett träd ska beskäras i vinglasform. )
Tyvärr är det ju det vanliga sättet att beskära träd i det här landet och som "belöning" har vi fått extrema problem med Kräfta i beståndet. Det är sorgligt att se när så kallade arborister tar fram motorsågen och stympar ihjäl träden och skapar smitthärdar som förstör för hela områden samt skapar tron att det är så en vettig trädbeskärning går till :(
@Voeux träden klarar sig utan att beskäras så läs lite om det hela innan du sätter verktyg i träden så ska du se att det blir ett bra resultat :) (lär om grenkragar)
 
Nu har jag läst på och uppfattat följande:

- Äldre träd behöver enbart lättare beskärning/underhåll
- Rör därför inte stammen utan enbart grenarna
- Klipp bort grenar som är döda, döende eller växer inåt mot kronan eller konkurrerar med annan gren
- Man vill ha kronan lagom gles och luftig
- Äldre träd beskärs med fördel juli, aug eller sep så det är väl jättebra att ta tag i det i helgen

Ska inhandla sekatör, grensax och handskar på vägen upp.

Har jag missuppfattat något eller låter detta rimligt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp