Beskära vinterskadade träd

tanten

Trådstartare
Både på jobbet och hemma hos min bekant har fruktträden lidit svårt att den gångna vintern. Döda partier blandat med enstaka döda grenar. Det har varit den tuffaste vintern i mannaminne här.

Bland annat ett plommonträd som har bara har enstaka grönskande grenar kvar. På jobbet är det körsbärsträdet som är illa åtgånget. Ser mest ut som en risbuske med grönskott i....

Hur törs man beskära? Torra partier nu och friskare senare i höst - eller ta allt nu?

Råd please!

Sv: Beskära vinterskadade träd

Jag är inte så överförtjust i mitt körsbärsträd (sura bär) så jag klippte/sågade bort de döda grenarna nu. Dör det så dör det... men det var ju torrt när jag sågat, inte så det savade, så det borde inte vara några problem tycker jag. Mina yngre körsbärsträd med betydligt godare bär (andra sorter) har klarat sig helt utan skador från vintern, mystiskt!

Du kan gå in på SvT Play och titta på Trädgårdsfredag från i fredags, då beskar de äppelträd. Om jag minns rätt så sa de att man kan beskära när som helst (förutom under blomning) men aldrig mer än 20%. En annan riktlinje jag hört är att man aldrig ska beskära mer än stammens storlek, alltså om man klumpar ihop de grenar man kapat så ska bunten inte vara tjockare än trädets stam. Men i ditt fall då mycket är dött så borde det förmodligen vara så att det döda inte räknas in. Däremot kan det nog vara klokt att låta så mycket blad som möjligt vara kvar för att ge trädet en god chans till fotosyntes. Tar man bort för mycket bladverk är nog risken att trädet helt tappar orken.

Bästa tiden att beskära frukträn, beroende på art, är att beskära under JAS, dvs Juli, Augusti och September. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka