Besiktning utav hästtransport

H

HubbaBubba

Har köpt en transport som ska besiktigas senast september. Det jag undrar nu är om den måste vara utrustad med C-märkta däck för att bli godkänd :confused: Eller går han igenom med vanliga däck....de som satt på när jag köpte den :confused: Vad kollar de mer på, vad ska jag kolla extra noga..... onödigt att få nedslag på något dumt och enkelt ju.

Ang. däcken så har jag ingen aning, de som sitter på min satt på när jag köpte den och det ser ut som vanliga 14", har visserligen inte kollat märkningen särskilt noga :angel:

Kolla så att all belysning funkar, positionslysen ska alltid lysa, brom och blinker ska fungera och nr. belysningen.
Om släpet står mycket kan du ju "bromsa" loss lite innan, (tvärnita några gånger) Står släpet rostar bromsarna fast ganska lätt.

I övrigt slår de på balkar, ramen och axlen för att kolla att de är hela, de kollar även påskjuts bromsen och själva drag anordningen ( att hansken håller kvar om kular även när hansken pressas uppåt.) samt bromsvärden givetvis.

De kollar i princip inget över golvnivå, ej golv, väggar eller tak. Dock så vet jag några som fått tillsägelse (inte 2:or eller motsv.) att de inte haft rätt skyltar på, alltså djur/hästtransports skyltar fram eller bak.

Hoppas jag fick med allt... Lycka till

Hej! Betr. däcken ska du ha sådana däck som står på ditt registreringsbevis att du ska ha. Jag hade för mig att jag var tvungen att skaffa C-däck när jag köpte min 1990-kilostransport men varje däck får belastas med 475 kg plus 90 kg kultryck så ekvationen gick ihop efter lite funderande. I mitt registreringsbevis stod det inget om c-däck. Jag fick hjälp på däckfirman i stan när jag inte fattade hur det hängde ihop. Lycka till på besiktningen.
/nocke

ang belysning.... blir inte klok på om man måste ha ett positions lyse fram på vagnen (vitt) :confused:

skyltar har han som är godkända :D första släpet ju så man är lite virrig och nervös..... kommer säkert att köra in i väggen på bilprovningen :rofl:

mjo det står under däckdimensionen 6. 70-13 :confused: säger bara QUE???? det är ett enaxlat släp från 1802 :D nej men typ 1971. En kompis till mig sa att om det var ett enaxlat släp så skulle det vara C märkta däck på den :confused: han har en totalvikt på 1200kg

men den måste ju ha klarat besiktningen innan med de däcken som sitter på? De som jag köpte transporten av hade haft de här däcken på den enda tills för bara någon månad sedan då de fått köpa C märkta av en bekant till dem (ville inte sälja dem) :(

vet inte vart gränsen går för c däck..
men för att få ett hum om hur mkt du får ha på varje däck..
1200väger släpet 70kg (ungefär) av vikten får ligga på kultrycket 1200-70=1130
1130/2 (eftersom det är 2 däck..)
=565kg får varje däck belastas med.

Om den är bredare än 160 cm måste det finnas vita lampor på den framåt (har jag för mig...)
Borde veta det eftersom jag precis tagit BE och där ingick det.. Får skylla på seniliteten :o :D

Smurfmodisty har rätt. Om släpet är bredare än 160 cm ska man ha vitt ljus framåt. (Om släpet är äldre än 1984 kan det ev. finnas andra regler.)
Lycka till med besiktningen
/Sussi (som snart ska in med sitt helrenoverade projekt)

Väldigt bra fråga där om vita lysen..

Jag håller på att renovera mitt släp och det sitter vita framåt, 1 på vardera sida så jag kommer ha det efter renoveringen också, de har inte klagat på besiktning så jag antar att det är rätt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 141
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat