Besiktning-försäljning

QuickStar

Trådstartare
Min unghäst är eventuellt såld.

Så här ligger det till, köparen har vart och tittat på honom och hon bor ca 40 mil från mig, vi har kommit överens om att han ska skickas med lastbil upp då hon inte har någon möjlighet att hämta honom. Hon vill anlita egen vetiernär-helt ok för min del och hon har därför 2 veckors öppetköp ifall han inte går igenom.

Frågan är nu hur jag ska göra, ska jag vet besiktga innan han åker? annars var det någon som kom med idéen att jag kunde jag ta kort och filma honom samma dag eller dagen innan han åker. Typ hålla upp dagens tidning eller något och springa med honom i skritt och trav.
Vad tycker ni?
Det känns ju säkrast att besiktiga honom så jag vet att han är fräsch när han åker, men samtidigt känns det ju ltie onödigt då man inte kan göra en full besiktning och han ska besiktigas veckan efter igen. HJÄLP!

Jag har också hört att man inte ska göra böjprov på unghästar, man kan istället böja fram hältor, någon som vet om det stämmer?

Hästen är snart två år gammal så han är ju inte ens inriden.

Jag skulle faktiskt lägga pengar på en egen besiktning innan hästen åkte.

Besiktiga hästen innan den åker och om köparen vill låta sin veterinär kolla den när hon får hem den är det upp till henne. Bara så du inte råkar ut för samma sak som en annan trådskrivare fick. Tror att de gör böjprov fast den bara är 2 år, dock gör de väl inte longeringsprovet.

Kan inte köparen anlita en veterinär i din närhet (dock ej DIN veterinär)? Har köparen förtroende för sin egen veterinär kan ev den veterinären rekommendera en nära dig... Bara en tanke som skulle underlätta för er alla om något kommer fram vid besiktningen. Hästen skulle dessutom inte behöva resa långt i onödan.

Om du låter köparen besiktiga hemma så är det du som tar risken om något händer under transporten. Besiktigar man innan transport kan ni skriva i kontraktet att risken övergår till köparen i.o.m att lastluckan stängts.

Lycka till oavsett hur ni löser det!

Hett tips: Besiktiga hästen innan den åker och reglera i kontraktet vad som gäller. Då har du allt på papper vid en eventuell juridisk tvist. När vi köpte unghästen gjordes inget böjprov pga skaderisken.

Nanne/ :banana:

Det där med videon var ju en bra idé men jag skulle besiktiga innan hästen åker också.
När jag köpte min häst som två-åring så gjordes inget böjprov. Enligt vetten gör man det först vid 3-års ålder.

Tack för Era svar!
Jag har beslutat att veterinär besiktiga med min egen veterinär precis innan han åker, sen låter jag köparen få en kopia, därefter kan denna besluta om hon själv vill göra en besiktning när han kommit dit. Skulle han inte gå igenom hos mig får vi ju diskutera vad som skall göras.

Om jag nu besiktigar honom och han går igenom utan UA så går alla eventuella skador hästen drar på sig under transporten över på köparen eller? Han var ju skadefri när han lämnade min stallplan. Det är köparen som betalar transporten.

besiktiga hästen innan den åker är en bra idé men vad jag vet så är det väl regelerat i köptekontrakten man köper om när risken övergår på köparen, när första hoven kliver på lastluckan är risken köparens eller något liknande

Det låter som att många tror att bara man skriver ett kontrakt så gäller en viss sak. Många kanske använder standardkontrakt, men oavsett kan ju köpare och säljare komma överens om vad som helst!

Vill du att risken ska gå över till köparen vid lastning så är det bara att skriva det i kontraktet (och ange då, som CajsaStina säger, ett exakt tillfälle som då första hoven är på lastluckan, eller när lastluckan stängts bakom hästen.)

jag hittade precis ett kontrakt hemma

taget ur en längre mening angående riskens övergång;

" eller om köparen hämtar eller ombesörjer hämtning av hästen samtidigt som hästens första ben beträder någon del av transportmedlet"

solklart, alltså är det upp till köparen att se till att ha hästen besiktigad och klar INNAN transport om han/hon vill kunna bevisa ngt i framtiden.

Du måste reglera i kontraktet att risken går över på köparen vid lastning (se mitt svar till Cajsastina).

Det lite udda med ditt fall är ju att köparen ska besiktiga på hemmaplan. Ni bör ta upp i kontraktet VILKA fel som köparen kan häva köpet för. Det blir ju knivigt om hästen skadar sig i transporten så att den blir halt. För jag antar att du tänker ge köparen rätt att reklamera om hästen är halt (varför skulle det annars vara så viktigt att hon låter sin egen veterinär besiktiga?). Det är ju också så att hästen kan vricka sig hemma hos dig i tiden mellan din besiktning och transporten till köparen, då tror du kanske att du säljer en frisk häst men som ändå inte är det...

Kanske allt går jättebra, men som du märker finns det många risker...

Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Det jag menade var att alla inte använder standardkontrakt. Själv utgick från ett standardkontrakt när jag sålde min häst, men vissa delar ville jag skriva annorlunda och då gjorde jag det.

Allt hänger alltså på formuleringen i det kontrakt som parterna upprättar.

Sist jag köpte häst så beiktigade både säljaren och jag. Om jag som köpare vill ha besiktningen gjord av min egen veterinär så är ju inte det så konstigt. Det har hänt att säljarens veterinär tycker att hästen är helt OK, medan köparens hittar fel på hästen.
Det kan också vara så att besiktningen går lite olika till om man väljer att göra gårdsbesiktning jämfört med besiktning på klinik.
En del veterinärer böjer alla leder på en gång, medan andra delar upp i olika fraktioner och då kan det bli utslag som inte skulle blivit när man böjer hela benet på en gång... (Gäller kanske inte din unghäst, men iallafall).

Hur som helst så tycker jag inte att det är konstigt att köparen vill ha egen besiktning gjord innan köpet går igenom.

Nej jag tycker själv inte att det är konstigt alls att hon vill besiktiga hästen själv, tvärtom det skulle jag också gjort, min undran gällde mer vilket som är bäst att göra för min del.
Det känns dessutom bättre för min del att veta att jag sålt en frisk och kry häst.

Jag använder inte standard kontraken, men har "kopierat" ett sådant och ändrat vissa delar, tagit bort och lagt till.
I mitt står det:
"Risken övergår på köparen när om köparen ombesörjer transporten när hästen första ben beträder någon del av transportmedlet eller om säljaren ombesörjer transport när hästens sista ben lämnar någon del av transportmedlet"
Minns inte exakt men nåt sånt.

Tack återigen för Era svar.

Men du skall ju transportera hästen INNAN köparen har köpt hästen och jag har ju svårt att tro att den nya köparen vill skriva på kontraktet innan hon/han har besiktigat hästen.
Så hästen är ju fortfarande din när den transporteras, hade hästen varit såld och kontraktet var påskrivet och pengar betalda är ju hästen köparens så fort den går på lastbilen.

Jag har svårt att tro att det blir den blivande köparens ansvar om hästen skadar sig vid transport när hon inte köpt hästen än.
Jag hade nog varit tveksam som köpare att gå med på att bli ansvarig för skador som uppkommer vid transport när hästen inte ens är min.

:confused:
Du har nog missuppfattat, jag kanske har skrivit otydligt.
Alltså köpet skulle gjorts upp INNAN hästen åkt och köparen hade betalat transporten, hade hästen inte gått igenom hade han ev. kommit tillbaka beroende på "felet". Då hade hon fått pengarna tillbaka, så funkar ju ett öppet köp, annars räknas det väl som Prövotid.
Anledningen var ju att hon ville besikta med egen veterinär och närvara vid besiktningen vilket hon inte kunde om hästen besiktigast hos mig. Där av frågan vilket som skulle vara lämpligast för mig att göra.

Jag såg att du hade ett eget kontrakt, men annars kan jag rekommendera ridsportförbundets kontrakt (jag tror att det är de som ger ut dem). Där kan man kryssa i om man vill att ansvaret övergår till köparen när hästen sätter sin första hov på transporten, eller när den sätter sin första hov på marken efter transporten. Mycket välformulerade kontrakt! :)

När jag köpte min unghäst som två-åring gjordes inte heller något böjprov. Jag tycker att det är en bra idé att besikta innan hästen åker så att du är garderad vid ev tvist.

Är i samma situation som du, då jag "sålt" min unghäst (3 år). Köparen ville ha hem henne och besikta henne hemma hos sig, och skulle hon inte gå igenom så skulle köpet gå åter.

Detta var något jag inte ville, så nu besiktas hon här hemma innan hon åker. Tycker det är bättre.

Man har ju hört så mkt om olika besiktningar där vet gör precis som köparen vill bara för att dom skall få ner priset.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 414
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 853
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar