Besiktning av häst

Fislisa

Trådstartare
Hej
Nu ska jag köpa min första tävlingshäst.
Jag har inte köpt häst för sådana här summor innan så nu vill jag kolla av att allt går rätt till :)

Jag har haft hästen på foder i ca 6mån, och nu ska jag alltså köpa den.
Jag ska boka tid och köra hästen till klinik och besiktiga den. (Ägaren bor långt bort) Ägaren ska stå för besiktningen. Måste jag då betala i samband med besiktningen, eller kan det skickas en faktura till ägaren? Eftersom jag ska hästen till att tävla med vill jag att den ska röntgas, jag vill absolut inte köpa hästen och sen håller den inte för det jag vill ha den till...

Efter det kommer ägaren och vi ska genomföra köpet.
Vi kommer använda ett färdigskrivet köpekontrakt.

Är det något mer jag bör tänka på?
Jag kommer ta över försäkringen som hästen har nu
 
Sv: Besiktning av häst

När det är ägaren som står för besiktningen så är det till ägaren som veterinären ska berätta om vad som hittas vid besiktningen och får egentligen inte ens berätta det för dig. För det är ägaren som är kunden och resultatet är konfidentiellt sedan är det upp till ägaren att berätta för dig. På pappret kommer du ju inte att göra någon besiktning, vilket innebär rent juridiskt att säljaren kommer att ha en betydligt bättre sits än du om det skulle bli tråkigheter.
Ska man göra helt rätt inför en ev kommande tvist och det är en dyr häst bör man faktiskt göra var sin (köpare och säljare) besiktning som varje part betalar själv.

Om du måste betala eller om det går att skicka faktura beror ju på kliniken, så det får du fråga där.

När det gäller försäkringen kan det vara bra och kolla upp ordentligt så att du inte får någon typ av begränsning när du tar över den. Inte helt ovanligt att saker som behandlats innan kan ge reservation när man byter ägare. Precis som att det ofta görs någon justering vid övertagandet som kan ha karens innan det börja gälla.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 182
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 196
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 615
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp