Besiktning av 1-åring

tio-i-tre

Trådstartare
Hur "avancerad" besiktning ska man göra om man köper en 1-åring? Jag antar att man inte gör böjprov på en så pass ung häst....:confused:
Ska man fundera på röntgen?

Sv: Besiktning av 1-åring

För mig skulle det bero på hur mycket hästen kostade hur utförlig bes. jag skulle vilja göra.

Då skulle inte jag röntga... Men du kan ju väga in om hästen är försäkrad redan och i så fall i vad eller om du måste nyförsäkra samt i hur mycket, det kan ju vara orsak att röntga kanske!! Jag skulle inte som sagt men...

Precis som stranger säger så; är den försäkrad för det värdet eller går att försäkra upp till det värdet så skulle nog inte jag kosta på röntgen så länge hästen verkar frisk i övrigt.
Hade den börjat kosta över 100.000 så hade nog jag röngat.

Min 3 åring gick inte böja bak (ouppfostrad)och nya ägaren fick inte försäkra upp han till köpesumman utan böjprov. Han är inte riden!!

Senast ändrad av en moderator:

Min 3 åring gick inte böja bak (ouppfostrad)och nya ägaren fick inte försäkra upp han till köpesumman utan böjprov. Han är inte riden!!

:confused: Vad har det med röntgen att göra?

Det är sällan man får försäkra upp hästar mer än 10.000:- om året utan att göra en veterinärundersökning. Att hästen är riden eller ej spelar mig veteligen ingen roll.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 503
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
964
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025