Beris kimblewick

Marty

Trådstartare
Funderar på att beställa ett Beris Kimblewick till min dam. Har dock läst att Beris-betten ofta är i minsta laget och blir därför osäker på storlek. Hon har 12,5-13,5 i storlek idag. 12,5 är i minsta laget. Bör jag ta 13 eller 14 i storlek?

Om någon har tips på något annat bra bett till häst som blir stark i hoppningen men samtidigt är rätt känslig? Hon rids idag på vanligt rakt Kimblewick med port och kedja, men det blir gärna lite för starkt och hon vågar inte alltid ta stöd riktigt. Letar efter något mellan vanligt bett och det jag har idag. På rakt bett/delat bett har jag INGEN broms i hoppningen så det funkar inte riktigt.

14!

Min häst har 11.5-12.5 och med bettskivorna kvar på berisbettet är 13 snudd på tajt fast åt det bra hållet liksom :)

Min häst är lite tveuddigt inställd till bettet. Gillar det inte när man tränsar men slappnar lättare av vid ridning och den mjuka mundelen tar liksom udden av det skarpa. Har ett med tungfrihet o baucherringar i soft.

Tack @the_connemara! Då ska jag absolut ta 14 om det blir köp. Det jag hoppas på är just att ta udden lite av det skarpa. Vill kunna ta förhållningarna utan att det blir studsigt eller "för mycket". :)

Jag är inte en bättre ryttare än jag behöver ta lite för hårt ibland o då gör det sitt jobb, nosen följer lättare med fram trots mina misstag :)

Tack @the_connemara! Då ska jag absolut ta 14 om det blir köp. Det jag hoppas på är just att ta udden lite av det skarpa. Vill kunna ta förhållningarna utan att det blir studsigt eller "för mycket". :)
Min ponny har 12,5 i tränsbett, köpte ett Beris 12 cm som satt väldigt tajt och märren gillade det inte, fick sen låna ett 13cm (12.4cm om man mäter mellan bettskivorna, och då var hon mkt nöjdare :-) )

Min ponny har 12,5 i tränsbett, köpte ett Beris 12 cm som satt väldigt tajt och märren gillade det inte, fick sen låna ett 13cm (12.4cm om man mäter mellan bettskivorna, och då var hon mkt nöjdare :-) )
Okej! Det blev ett beris och det kom med posten idag. Utifrån vad ni sagt tror jag att jag gjorde rätt som tog en storlek större :). Ska förhoppningsvis prova det imorgon så får vi se.

Provade mitt nya bett i helgen. Strl 14 till min häst som brukar ha 13-13,5. Satt perfekt, så jag är glad att jag inte tog något mindre. Bettet verkar dessutom uppskattat av hästen. På onsdag ska jag prova att hoppa på det, vilket är huvudsyftet med bettet.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
981
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar