Berikning hundgård

Sv: Berikning hundgård

*Kl

Vad kan rekomenderas till en vallningshund?
Jag ar hundvakt at ett par hundar vars matte blivit akut sjuk, dvs jag vaktar nar den ordinarie inte kan.
Eftersom aussien har sa fruktansvart svart att slappna av inomhus lamnar jag alla tre ute I fallan/rastgarden nar tvaariga sonen ar uppe.
Min nojer sig salange han har nagot att gnaga pa och kan "vakta" mot de som passerar pa vagen ca 100m bort.
Taxen ar glad salange hon har en filt eller liknande att grava runt I/ boa med.
Men aussien blir bara destruktiv istallet, gnager pa banken, drar ut blomkrukor, kan inte lata bli min osv.

(Och ja, de gar pa en promenad nar maken ar hemma och sen hanger de med oss I tradgarden ett par timmar.)

Det spelar nog ingen roll vad aussien får för berikning om den inte tränas ordentligt. Skulle jag gissa bara utifrån din korta beskrivning..

kl

Vad kan man hitta på för kul till en golden? Intressen i dagsläget: leka med kompisar, sova, spana på grannarna ;)
Jag skulle vilja ge lite mer sysselsättning ute, mer saker att upptäcka/undersöka och så. Gärna även sånt som uppmuntrar till mer rörelse. Men har lite idétorka på vad som är tuggsäkert för goldentänder... Och som han inte kan göra illa sig på. Förslag mottages tacksamt!

Den tranas inte alls. Agaren anser att en timma lek los per dag ar ett "aktivt liv". Och for att vara helt arlig, nar jag har hundarna tva - tre eftermiddagar I veckan och dessutom har en tvaaring som obviously inte kan lamnas ensam kan (eller vill for den delen) inte lagga en massa tid pa nagon annans hund nar jag kan anvanda mina hart forvarvade timmar pa min egen.

Kor lite enklare kontakt och inkallning nar vi ar ute I nature men det ar val mest for att halla koll pa taxen (hon forsvinner I graset) och arbeta min med lite distraktion.

Nej jag förstår att du inte har tid att träna den men du ska nog inte förvänta dig att en aussie som aldrig fått jobba kommer lugna sig av lite berikning..

Jag vantar mig inte att hon ska lugna ner sig helt (= balanserad hund) daremot tankte jag om ngn har nagot tips over huvudtaget dar hon kan kanna sig lite mer tillfreds iallafall.
Hon har en fruktansvard massa olater for sig och kanns allmant stressed / ur focus précis hela tiden. Men som sagt, inte min hund.
Egentligen skule jag saga at dem att inte ta hit hundarna nagot mer men det ar bra for min att fa leka av sig (och for min tidsplanering att inte behova kora langt for att hitta en kompis).

Ledasamt ar vad det ar.

Jag har ju själv haft Aussie och i hans berikningsschema ingick inte vallning, annars blir tri-ball den grej du kan göra med vallhund om du saknar får. Där får hunden valla en stor boll istället.

Min Aussie hade blodspår och grävning bland annat på schemat, sen var han ganska fysisk, så han fick bära och släpa på saker, då mådde han bra.

kl
Vad kan man hitta på för kul till en golden? Intressen i dagsläget: leka med kompisar, sova, spana på grannarna ;)

Apportera låter ju nästan logiskt. I övrigt, nosararbete, lagom svårt. Om inte annat låt den få bära "viktiga" saker. Det kan vara småsaker som att hjälpa till med morgontidningen, eller en fejkad sån, så hunden får en uppgift som matte och husse bara inte kaaan göra utan sin vovves hjälp.

Jag har ju själv haft Aussie och i hans berikningsschema ingick inte vallning, annars blir tri-ball den grej du kan göra med vallhund om du saknar får. Där får hunden valla en stor boll istället.
Ledsen att behöva korrigera dig, Treibball är en bra sysselsättning för de flesta raser, det har ingenting med vallning att göra.
Vallning är ett samspel mellan hund/förare/vallningsobjektena, dvs levande djur med egen vilja, dragningar etc. Bollar är inte levande väsen, de samspelar inte med hunden, ej heller med dig som hundförare, de försöker inte dra till skogs om hunden blir för het eller närgången, inte heller kan de smita in i laggården, eller vända sig mot den odrägliga hunden o stånga den om den inte håller avstånd o respekterar djuren.

mvh

Jag har svårt att se hur berikning i en hundgård kan göra brukshunden nöjd. För det var ju det frågan handlade om.

Delvis Kl

Idag droppade de av hundarna pa morgonen, utan promenade och jag ledsnade. Min ville inte vara ute med dem sa jag tog med honom till stallet. Talade om att de inte far vara I hundgarden langre da de forstor. Blev ratt sur da bada agarna och den ordinarie hundvakten var I stallet men antar att det var for jobbigt att ha hundarna dar.

De hamtade hundarna pa verandan och slet grinden av gangjarnen (tack). Kom tillbaka lagom fran sonen och hundens promenade for att se hur de da alfa rullar taxen "eftersom den inte slutar skall" trots att det ar aussien som ar problemet.

Jag har trottnat!
Men tack sa hemskt mycket for tipsen oavsett.

Även jag lägger in en stark protest mot det uttalandet. Att påstå att boll"vallning" kan ersätta/berika kontrollerandet av levande djur är som att påstå att segling kan ersätta ridning. Det går att styra, underlaget rör sig och man är utomhus.

När hunden vallar så sker det ett enormt informationsutbyte mellan hund och vallningsdjur. Hunden ska vara 100% koncentrerad på både ett flertal självständiga djur, sin omgivning/miljö, eventuella flera flockar djur, drag, sin förare... Dessutom ska den kunna fatta självständiga beslut på ett ögonblick, styra de självständigt tänkande djuren OCH kunna ta kommandon helt utan fördröjning. Ofta i hög fart. I extrema väderförhållanden. I extrem terräng. Under väldigt lång tid. (uppemot 1-2 timmars förflyttningar av stora betesgrupper i bergen är inte alls ovanligt).

De medfödda egenskaper och drifter som behövs för att hundarna ska klara såna arbeten går ALDRIG att tillfredsställa med en boll.

Visst krävs viss koncentration för att styra en boll i rörelse, men det är piss i havet om man jämför vad som krävs för att avläsa och styra 3-10-150-5000 får, och går aldrig att jämföra med vallning av levande djur.

Fast ett bra berikningsschema fyller hundens behov minst lika bra som vilken träning som helst.

Jag håller med om att ett bra berikningsschema ska hålla hunden nöjd med sin vardag. Däremot tror och hoppas jag att de flesta strävar efter att hunden ska vara mer än "nöjd" med sitt liv.

Vallhundar (BC) i arbete:
Nötvallning:
http://www.youtube.com/watch?v=VR3TcorqKW8

Fårvallning i Lyngen, Norge. BC i sitt esse! :love:
http://www.youtube.com/watch?v=j0Mdgv-YbEE

Och nej, alla BCs jobbar inte så extremt. Men de är födda med egenskaper som ger förutsättning för det - egenskaper som kräver betydligt mer än bollar för att utveckla annat än obstinata tvångsbeteenden.

Att tro att man kan ersätta det med detta gör mig milt sagt frustrerad...
http://www.youtube.com/watch?v=S_ebvyVm2VA

Fast det är klart, om det är det här man menar med "vallning" så...
http://www.youtube.com/watch?v=ZXsKj_wTdvg

Senast ändrad:

Lugn och fin hälsofel, Vallis och Migo.

Ersätta får har jag aldrig påstått att trei-ball gör, lika lite som ett blodspår kan ersätta riktig jakt. Eller att få slita en pappåse i bitar skulle kunna ersätta att få döda på riktigt.
Men eftersom folk envisas med att blanda BC eller ha renrasiga BC:n som dekoration så blir trei-ball bättre än ingenting. Sen var svaret riktat mot en Aussie, jag har själv haft en och umgås med flera där vallningsinstikten är tämligen låg om man jämför med tex en BC.

Men för tex en Beauceron skulle det kunna att det var en kul grej som gav utlopp för dennes vallningsbehov.

Men att en plastboll skulle ersätta får, det har jag aldrig menat, eller att det skulle vara okej att tex ha en BC, med förklaringen att den för köra Trei-ball, då kan jag som ägare vara nöjd och det borde hunden med.

Eller som nu ikväll, så reflekterade jag att min hund gjorde mushopp runt vattenspridaren i stallet. Jag har en Staby, en mullvadsdödare av rang. Jag tror inte för en minut att vattenspridaren kan ersätta att få käcka nacken på en mullvad. Men jag tror att vattenspridaren kan bli en god berikning, då jag inte är intresserad av att min hund ska knäcka nackar på mullvadar.

Senast ändrad:

Jag vill mena är att om en hund öht har vallningsbehov, så går det aldrig att täcka med boll"vallning".

Däremot kan det säkert vara kul aktivering, om man gillar sånt.

Jag har svårt att se hur berikning i en hundgård kan göra brukshunden nöjd. För det var ju det frågan handlade om.

Fast så skrev du inte, utan du skrev att den inte skulle må bra utan träning och jag hävdar att den kan må bra med enbart berikning, utan träning.

Jag svarade ju på en fråga ang berikning i hundgård, då är det väl ganska logiskt att svaret gällde samma sak.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·
Övr. Katt Hej! Har ni några tips på hemsidor/youtubekanaler/instagramkonton osv osv med mycket kattberikning? Och då menar jag inte basic-grejer...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 505
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar