Berikning hundgård

Lejonelle

Trådstartare
Tänkte bygga ut min hundgård lite i sommar pga förhoppning om ny valp till hösten. Vill gärna ha förslag på hur man kan göra miljön mera berikande. Hoppas på många tips :)

Sv: Berikning hundgård

Är det en hundgård där hunden/hundarna enbart ska vara när du jobbar skulle jag inte "berika" alls utöver inbjudande liggplatser och bra underlag. Ser ingen anledning för hundarna att göra annat än vila/sova/spana i en sådan hundgård faktiskt, jag vill iaf inte att mina hundar "roar sig själva" om dagarna när dom är i hundgården.

Är det däremot hundgårdar där hundarna bor, dvs i princip 24/7 - ja då är Vallhunds länk bra!

Är det en hundgård där hunden/hundarna enbart ska vara när du jobbar

Ja, det är det. Men tycker inte det skadar att de får lite utlopp för energin de dagar jag inte orkar vara så duktig matte.

Vallhund: din länk är inspirerande med massa bra idéer :) Riktig så mycket aktiviteter (och riktigt så stort hägn) hade jag ju inte tänkt mig men någon av grejerna kan säkert fungera. Tack för tipsen och PM.

Alla: vill gärna ha ännu fler tips :)

Viss berikning skall dom ha enligt lag. Hundarna i mitt exempel lever familjeliv, delvis.
De är visserligen urhundar men verkar trivas väldigt bra.

Det är bra att kunna sprida inspiration, många hundgårdar är extremt torftiga.
Jag är glad att Leons naturhägn innehåller en hel del berikning, det bidrar förmodligen till att jag kan sova ordentligt mellan mina nattpass.

mvh

Visa mig gärna lagtexten! (Inte för att jag tvivlar utan för att jag har inte sett något annat än att dom ska ha tillgång att gå in)

Visst är det trevligt för dom hundarna att dom får olika saker att roa sig med i hundgårdarna. Det hade mina hundar också fått om dom bodde där 24/7 och platsen i huset var en "bur" eller ett litet rum. Nu är dom där som längst 7-16 Max två dagar i veckan, och då behöver dom inget att roa sig med mer än liggplatser, ett hörn att rasta sig på, och ett hundrum att gå in i där det är varmt (Svalt på sommaren) och finns bäddar.

Rastgårdar
Rastgårdar måste ha platser som kan ge både sol och skugga och även skydd mot regn och blåst. Det ska finnas en liggplats som är upphöjd från marken. Om hunden ska vara i rastgården mer än någon timma per dag måste det finnas en koja eller något annat inomhusutrymme där hunden kan söka skydd.

Det är viktigt för hundar som vistas länge i rastgårdar att miljön är stimulerande. Det är lika viktigt att de får komma utanför rastgården då och då. De ska därför rastas på annan plats åtminstone en gång per dag.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Tråkigt att det inte var mer utförligt! "Länge" och "stimulerande miljö" är ju väldigt tolkningsbart.

Det är ju oftast så. Lite som då det pratas om "bara kortare stunder". Jaha, vad är en stund, liksom...

Det är ju oftast så. Lite som då det pratas om "bara kortare stunder". Jaha, vad är en stund, liksom...

Det var ju pga just sådana luddigheter som burlagen skärptes till 0 tolerans mot hundar i bur inomhus. Djurskyddsinspektörerna hamnade ofta i konflikt med djurägare som påstod att dom bara hade hundarna i bur kortare stunder o ej regelbundet. Hur skulle någon kunna bevisa att så inte var fallet?

Nä precis. Råkade bara läsa meningen
Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.
i en av texterna jag länkade till ovan.

Där har vi den där stunden igen. Så dumt att skriva nåt sånt.:meh:

Berikning är ju efter ras, så vad pratar vi om för ras?

Typ: Rottis, nåt som hänger i snöre som man "kan slita i stycken". Eller ett nergrävt cementrör till grythunden.
Jag har en Staby, de gillar att klättra på branta sluttningar, för att inte tala om att gräva, gräva och gräva. Eller nåt lite högre att sitta på för vakthunden.

Det är en gammal soffpotatis, en vallhundsmix och så småningom en beauceron.

Jag har gått utbildning hos dem som Vallis länkar till, då får du göra ett berikningsschema till din egen hund, eftersom du känner den bäst. Både utifrån ras och individ.
Så det är bara att sätta sig och fundera utifrån tex födoberikning, jaktberikning, rörelseberikning, eller inte direkt rörelse tex vila, vakt osv.

Okej, tips:
Jakt:
Infångande: kong, boomerball eller varför inte en PET-flaska som ska fångas in dödas och styckas.
Byteshantering: Grävlåda, sand eller filtar.
Ev om Beauceronen gillar boomer-ball

Föda:
Lägg in frukt och grönsaker som är okej för hunden som den får undersöka.
Jutesäck med halm som du gömmer godis i.
Vedhög - att gömma saker/godis i (går även under rörelse)

Rörelse: en stock/ att balansera på, en brant att ta sig upp för, ett cementrör att både springa på och i.

Revir: Hög plats att ligga på och spana

Socialt: Fixa sin egen lya av filtar och kartonger. Eller bygg en som de själva får inreda.

Undersökning: julgran, gammal radio (utan sladd) eller nån annan märklig grej de kan få undersöka i lugn och ro.

Vilka supertips, tack!! :bow:
Hög plats har jag också tänkt på, det kommer unghunden gilla. Vedhög var en bra idé, vi kör en del godissök men för att utveckla leken var det smart att hundarna måste räkna ut att de ska flytta på saker för att komma åt godisen. Går säkert att göra med tegelsten så att det inte blir så mycket trä i magen... :o

Hur menar du med lya? Bara lägga in kartong och se vad de hittar på? De har varsin stor koja med filtar och dynor att bädda med.

Alla: Jag är väldigt tacksam för svaren! Alla idéer är till hjälp.

kl

Det där med låda provade jag,tog en mops o en fralla 10 min innan jag hade hela hundgården full med pappbitar,men kul hade dom :D

Hur menar du med lya? Bara lägga in kartong och se vad de hittar på? De har varsin stor koja med filtar och dynor att bädda med.

Vissa hundar, har ett behov att att själva fixa sig en sovplats/lya, vi är lite snabba att "hjälpa" med div kojor och så. Alltså att själva fixandet är viktigare än huruvida det är en bra plats att sova på. Så varför inte, släng in några kartoger och se vad som händer. :D

Vissa hundar, har ett behov att att själva fixa sig en sovplats/lya, vi är lite snabba att "hjälpa" med div kojor och så. Alltså att själva fixandet är viktigare än huruvida det är en bra plats att sova på. Så varför inte, släng in några kartoger och se vad som händer. :D

Ja, varför inte :) Kul idé. Utbyggnaden pågår nu för fullt. Det blir inte någon dramatisk skillnad bara 10 kvm till typ, men känns ändå mycket större eftersom husen kommer utanför inhägnaden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·
Övr. Katt Hej! Har ni några tips på hemsidor/youtubekanaler/instagramkonton osv osv med mycket kattberikning? Och då menar jag inte basic-grejer...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 505
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar