Bereda jord?

SusieQ

Trådstartare
Har precis röjt undan ett parti thuja (både träd och buskar) på ett ca 10 m2 stort område. Dessa har vuxit där sedan huset byggdes 1970. Området ser väldigt tråkigt ut och jorden ser trist och torr ut. Vi har köpt ett kejsarträd (Paulownia tomentosa) att plantera där istället.

Är det något särskilt man ska tänka på att tillföra jorden där det vuxit thuja så pass länge innan (någon särskild mineral el dylikt de suger ur jorden eller så), eller räcker det med lite ny jord och vanlig gödning (+ ev lite hästgödsel). Bor på Öland och har kalkrik sandjord. Givetvis röjer vi undan alla rötter som vi hittar.

Har googlat men inte hittat ngt om det

Sv: Bereda jord?

Intressant träval!

Jag hade gjort en ordentlig jordförbättring med hästgödsel och sedan gett trädet så bra förutsättningar som möjligt med riktligt med bevattning de första 3 åren. Se till att plantera bra, trädet ska stå i jordytan, inte med stammen under eller över marknivå. Se också till att jorden runt om inte är packad, lucka iså fall.

Thuja kan försura jorden på sikt, men eftersom ni har kalkrik jord är det inget jag skulle oroa mig över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka