Benvaxning med färdiga remsor

Philosophia

Trådstartare
Är Veets färdiga remsor dåliga eller är det jag som har dålig vaxningsteknik?

Vaxet ville stanna kvar på huden och då följer ju inte så många hårstrån med. Jag vaxade bara vaderna och jag höll på en halvtimme och fick bara bort ca. 80 procent av håren. Sedan ville jag inte fortsätta längre av rädsla att huden skulle bli irriterad. Jag hade egentligen tänkt köpa varmvax, men det fanns inte i butiken.
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Har provat en gång förut, fungerade bara sådär för mig med. Men eftersom jag aldrig använt riktigt vax så har jag inget att jämföra med heller.
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Det är första gången som jag använde vax, men jag har hört att varmvaxet skulle vara bäst, om än lite omständligt.

Det som var irriterande var också att hårsäckarna inte verkade följa med upp, vilket gör att hårstråna kommer ha växt ut igen i övermorgon.
 
Senast ändrad:
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Jag skulle tro det beror på tekniken, men jag har inte testat varmvax så jag vet inte. Däremot har jag testat att försöka vaxa själv eller få hjälp med det. Det gick mycket bättre när jag inte gjorde det själv, för h*n ryckte veetremsorna fortare (även om man försöker göra det själv fort så gör ju smärtan dumt nog att man drar lite långsammare).
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Frågan är då vad jag gjorde för fel. Ska man låta dem sitta en stund eller ska man göra som jag gjorde att trycka till dem i hårets riktning för att sedan dra loss dem (mot hårets riktning)?

Ont kan jag inte påstå att det gjorde.

Tillägg: Måste man alltså dra jättefort? Ska man dra utåt (90 grader från kroppen) eller rakt upp?
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Man måste ha rätt vinkel på hur man drar av också. Det är en hel vetenskap det där och är det första gången du vaxar dig så är det mer övning du behöver. Vet inte varför folk tycker att det är okej att vaxa sig själva, det kan gå riktigt fel med inflammerade hårsäckar som aldrig läker eftersom man dragit sönder dem.

Gå till en salong med utbildad personal istället så att du lär dig exakt hur de gör och sen kan du testa själv.
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Vill minnas att det gått bäst när man först varmt remsan innan den lades på och sen gnuggades varm när den satt på benet. Håret har försvunnit bäst när det ryckts mot hårets riktning. (:o minnet är kort men intensivt, var inte så länge sedan benen vaxades men jag minns inte helt klart)

Jättefort har gjort att jag fått mindre vax kvar på benen. Men det finns säkert dom som är mer vaxvana och kan svara bättre på vilken teknik som är bäst.
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Gå till en salong med utbildad personal istället så att du lär dig exakt hur de gör och sen kan du testa själv.

Det låter faktiskt klokt. Problemet med salonger är att de alltid har mandelolja och andra saker som jag inte tål i sina grejer. För att ta massage som ett exempel så får jag alltid ta med mig egen massageolja. Men jag får väl ringa runt och höra mig för.
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Jag har också hört det och tänkte att det kanske inte (bara) var mig det är fel på. Fast nu funderar jag kanske ändå på att göra som Ramona föreslår. Det verkar ju inte hysteriskt dyrt att vaxa sig på salong.
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Även i vax?

Nu har ju dock trenden att vaxa med sockervax blivit väldigt stor, och det måste det ju vara i Stockholm också.
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Mot hårets riktning ska man dra, så långt har jag förstått det. Men jag tänkte på om det spelar någon roll i vilken vinkel som man drar. :)
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Även i vax?

Nu har ju dock trenden att vaxa med sockervax blivit väldigt stor, och det måste det ju vara i Stockholm också.

Vad salongerna använder vet jag ju inte, men tittar jag på de remsor som jag använde så kunde jag bara använda de för torr hud. De för känslig hud innehåller mandelolja och de för normal hud innehåller sheasmör.

Sockervax har jag aldrig hört talas om, jag är novis som du har förstått vid det här laget. ;)
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Åh sockervax, det brukade jag göra på typ början av nittiotalet... :) En kompis lärde av sin italienska svärmor.

Värm socker och lite vatten och lite citronsaft (2 dl socker, 2 msk vatten, 2 msk citronsaft tror jag vi använde) tills det blir ljusbrunt. Låt svalna lite, tills konsistensen är bra då är det inte brännhett längre, och använd som vanligt vax. Gamla lakan blir perfekta remsor att dra av det med.

Jag har även använt vaxstrips och de är inte alls lika bra. Lämnar stubb och vaxklet.. Det var länge sedan, sista tio åren har jag bara använt epilator.
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Remsor är iaf värdelöst på mitt benhår. Kanske så har mina hår extremt stadiga rötter :meh:

La ner remsorna eftersom jag ändå fick efterraka. Varmvax har jag inte provat. För feg :o
 
Sv: Benvaxning med färdiga remsor

Jag rycker rätt upp längs benet, inte 90 grader ut för då får man inte rätt knyck. Då blir det bäst effekt. Dock tycker jag ändå att det missas en del hår när man vaxar själv med stripes.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp