Benställningar och hållbarhet!

T

thilia

Som rubriken lyder, nu vill jag veta om olika benställningar och hur dessa påverkar hästens hållbarhet.

Vad ska man absolut se upp med, dvs. vad är rikigt dåligt ur hållbarhetssynpunkt?
Vad är mindre farligt?
Hur påverkas hästens rörelser och kapacitet inom olika grenar av benställningen?

Sv: Benställningar och hållbarhet!

Man ska se upp med svårare paralellförskjutningar, "skenorna sitter lite snett under framknä och under has)

se upp med mycket vinklade hasar,även kobent och sabelbenthet kan ge problem.

För långa kotor ska man också se upp med då hästen trampar igenom för mycket.:bump:

Hoppas nån annan har mer att komma med.
;)

följdfrågor;
kan en häst vara utåttåad utan att vara kobent?

har någon en bild på för långa kotor eller hur sjutton ska man bedöma det :confused:

Tror det beror på hur mycket utåttåade den är.
Det är svårt att förklara hur det ska se ut,kan du inte googla på "hästexteriör" "benställningar + häst".
Det finns iallafall väldigt många böcker i ämnet.
Kanske nån annan av "bukefroffsen" kan skriva nåt!!!

*trådlån*
Mina hästar är lite tåtrånga bak, vad säger ni om det?

tåtrång? vad innebär det?

Om man frågar vissa travtränare så undviker samtliga sadelbenthet på första plats och på andra verkar som om benen är brutna på mer än ett ställe. Vilket jag antar innebär att EN paralellförskjutning kan man ta. (Det har många hästar) men inte om det är förskjutningar på flera ställe uppifrån och ned sett.

Fast Robin Ås tjänade över en miljon trots att han var sabelbent men var enligt Svante Båth omöjlig att sälja p g a den exteriöra defekten.

Det finns hästar som ser för jävliga ut i benen men ändå håller och tvärtom. Men väljer man unghäst kan man ju sålla bort värsta defekterna

Kokpelli

vet en häst i mitt stall som är utåttåad men inte kobent.
på besikntingen hade dom inte komenterat nåt heller om de.
så de kan dom vara.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar