Benställningar hos föl

A

Alienna

Föl kan ju ha lite olika benställningar när de föds och de flesta rättar till sig av sig själv eller av verkning. Hur är det med en fölunge som är sabelbent? Rättar det också till sig eller får man "leva" med att hästen är så?

Sv: Benställningar hos föl

Intressant fråga. Har tyvärr inget bra svar.

Vet en hingst som fick omdömet sabelbent dvs delpoäng 6 på extrimiteter och som sedan godkändes som hingst samma år med en 8:a på benen. Så det kanske är möjligt.

Det finns skenor fölisen kan ha. Dom ska inte ha det hela tiden. men om det funkar på sabelben vet jag inte... Det enda jag vet är att sabelbenthet kan ge led och skador på böjsenan... Jag skulle nog kontakta en hovslagare och lägga lite plast, men det gäller att han/hon är grym på sjukbeslag, inte alla som är det tyvärr...
/cj

Skenorna används vid X-benhet. Vid sabelbenhet vet jag inte om det finns några sådana hjälpmedel.

Hur gammal är fölungen? Hur kraftigt är felet? Konsultera en vet eller hovslagare om det är mycket. Lite går säkert att rätta till, men inte allt, det tvivlar jag på. Men sånt vet ju vet eller hovis bättre.

Hemma har vi haft två motsatta, dom har varit väldigt upprätta i kotorna och haft nästan bockhov, men det har gett med sig nästa helt första åren (ca1-1½ år). Dom har dessutom varit inåttåade, men även det har försvunnit delvis första åren.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Karaktäristiska föl, tävlingshästar på olika nivåer och en mängd ston man kan hyra för embryotransfer. Hemma hos Lina och Fredrik Linell...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka